درب و پنجره‌های آلومینیومی رقابت را به تلویزیون باختند

درب و پنجره‌های آلومینیومی رقابت را به تلویزیون باختند

صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی در کشور جزو صنایع قدیمی و دارای سابقه به حساب می‌آید اما چند سالی است که شاهد افول این صنعت هستیم، البته تولیدکنندگان دلایل مختلف و متعددی را برای عدم موفقیت خود مطرح می‌کنند، مجموعه دلایلی که از دید کارشناسان نیز منطقی هستند. دلایلی مانند افزایش شدید قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت آلومینیوم، عدم ثبات نرخ ارز و همچنین قیمت آلومینیوم، توزیع نامناسب مواد اولیه و عدم دسترسی عادلانه تولیدکنندگان به شمش آلومینیوم با کیفیت، کاهش تقاضا برای مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، مدیریت نابخردانه اقتصادی کشور و... از عمده این دلایل هستند. مشکلات تا حدی در عمق جامعه اقتصادی این صنعت ریشه دوانده که بیشتر زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت را از بین برده است. تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند که تولیدکنندگان داخلی مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، قادر به توسعه، نوآوری و صادرات نباشند؛ با توجه به شرایط ایجاد شده، تولیدکنندگان قدرت مانور چندانی نیز ندارند. به هر صورت، نتیجه نهایی تمام این نواقص ایجاد شده، موجب شده که صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی که می‌توانست حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داشته باشد، در حال حاضر توانی برای رقابت نداشته باشد و تنها برای بقا تلاش کند.

افزایش شدید قیمت آلومینیوم سبب شده است تا مشتریان به دنبال محصولات ارزان قیمت باشند که این نوع محصولات هم از شمش حاصل از قراضه تهیه می‌شود که نهایتا محصول تولید شده از آن کیفیت لازم را ندارد؛ از طرف دیگر میزان تولید شمش اولیه با کیفیت داخلی نیز نیاز بازار را تامین نمی‌کند و واردات شمش هم امکان‌پذیر نمی‌باشد. هرچند تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارند، به طور کلی دوعامل عدم دسترسی کافی به مواد اولیه با کیفیت و تقاضای محصولات ارزان قیمت سبب شده است تا بخش قابل توجهی از تولیدات در این حوزه از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد.

علاوه بر این، کاهش تقاضا که ناشی از دو عامل کاهش ساخت و ساز و جایگزینی درب پنجره آلومینیومی با نوع UPVC آن است، در کاهش سودآوری و توان مالی تولیدکنندگان موثر بوده است. در یک ساختمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می‌کند، درب و پنجره آن ساختمان است که علاوه بر زیبایی که به ساختمان می‌بخشد، می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیرگذار باشد، به همین جهت باید بیشتر به کیفیت آن توجه شود، به خصوص در شرایط موجود که صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از میان انواع درب و پنجره‌های موجود، درب و پنجره‌های UPVC و آلومینیومی بیش از سایر انواع آن، در ساختمان‌ها به کار می‌روند. امروزه تبلیغات گسترده در صدا و سیما موجب شده که درب و پنجره‌های UPVCگوی رقابت را از همتای همیشگی خود بربایند.

هرچند جایگزینی درب و پنجره UPVC به دلیل قیمت ارزان‌تر آن در دنیا امری رایج شده است، اما همچنان استفاده از درب و پنجره آلومینیومی جذابیت‌های خاص خود را دارد. علاوه بر استقبال از نمای شیشه‌ای که در آن از پروفیل آلومینیوم استفاده می‌شود در دنیا رو به افزایش است اما در داخل کشور محدودیت‌هایی قانونی برای استفاده از آن وضع شده است که این بازار جذاب را نیز محدود کرده است.

برخی از تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌شود که بیش از نیمی از کارخانه‌های مقاطع و پروفیل آلومینیومی تا پایان سال جاری بیشتر عمر نخواهند کرد. البته ناگفته نماند در میان این همه نکات منفی، هنوز هستند تولیدکنندگانی که با تلاش زیاد خواهان ماندن در رقابت سالم در بازار هستند، گرچه این تولیدکنندگان نیز اذعان دارند با توجه به کیفیت پایین مواد اولیه در ایران کالای تولیدشده داخلی توان رقابت با نمونه مشابه خارجی در بازارهای خارجی را ندارد.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
دانش و تجربه، قربانیان مدیریت نابخردانه
کاهش 70 درصدی تولید پنجره آلومینیومی
مردابی برای توزیع‌کنندگان مقاطع آلومینیومی
چالش‌های فراوانی در توزیع مقاطع آلومینیومی داریم
از افزایش قیمت‌ها فقط برخی از افراد خاص سود می‌برند
بومی‌سازی تولید لوله ترمز خودرو
ادامه بقا در چنین شرایطی دشوار است
شرکت‌های کاغذی، برندگان این روزهای متشنج بازار مقاطع آلومینیومی
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 66 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: