• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت زرین فلز:

کاهش ۵۰ درصدی بهره برداری از ظرفیت در یک سال گذشته

  • کد خبر : 4918
  • 05 خرداد 1398 - 12:47
کاهش ۵۰ درصدی بهره برداری از ظرفیت در یک سال گذشته
مدیرعامل شرکت زرین فلز درباره وضعیت صنعت تولید مقاطع برنجی، گفت: صنعت کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. عواملی چون دسترسی سخت به مواد اولیه، نوسانات قیمت‌ها، نوسانات ارز و قوانین دست‌وپا گیر اداره مالیاتی و .... تولیدکنندگان صنایع مختلف را اذیت می‌کند. در کشور فقط کار دلالی موفقیت آمیز است و فعالیت در حوزه تولید یک اشتباه محض است.
مدیرعامل شرکت زرین فلز درباره وضعیت صنعت تولید مقاطع برنجی، گفت: صنعت کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. عواملی چون دسترسی سخت به مواد اولیه، نوسانات قیمت‌ها، نوسانات ارز و قوانین دست‌وپا گیر اداره مالیاتی و …. تولیدکنندگان صنایع مختلف را اذیت می‌کند. در کشور فقط کار دلالی موفقیت آمیز است و فعالیت در حوزه تولید یک اشتباه محض است.

نادعلی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: باید مواد اولیه‌ تولید مقاطع برنجی از طریق بورس در اختیار ما قرار بگیرد، به جای اینکه من تولیدکننده روی توسعه واحد و کیفیت محصول تمرکز کنم، باید با دلالانی سر و کله بزنم که هیچ آگاهی از اقتصاد ندارند اما متاسفانه همین دلالان قیمت‌ها را تعیین‌ می‌کنند. دلالان ضایعات را از سطح شهرستان‌ها با قیمت بسیار کمی، جمع‌آوری می‌کنند و بدون اینکه برایشان مهم باشد این قراضه‌ها به چه چیزی تبدیل می‌شود، آن‌ها را باقیمت‌های گزاف به ما می‌فروشند. مواد اولیه تولید مقاطع برنجی مس و روی است و چون قیمت این دو فلز بر اساس دلار تعیین می‌شود، ضایعات را نیز با به نرخ دلار با ما حساب می‌کنند. در حال حاضر قراضه مس، کیلویی حدود ۷۳ هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود، کسی قادر نیست برای خرید قراضه تا این حد هزینه کند. از طرفی ما مشمول دریافت سهمیه مس از بورس کالا نمی‌شویم، همیشه افرادی که به آن‌ها سهمیه خرید مس تعلق می‌گیرد تولیدکننده واقعی نیستند بلکه کاتد مس را با قیمت کیلویی ۷۴ هزار تومان از بورس می‌خرند و با قیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در بازار آزاد می‌فروشند. اگر بخواهیم کاتد مس را از بازار آزاد تهیه کنیم استفاده قراضه به‌صرفه‌تر است.

وی درباره شرایط موجود صنف تولیدکنندگان مقاطع برنجی، عنوان کرد: صنعت ما تقریبا همیشه متقاضی دارد. بیشترین مصرف مقاطع برنجی در صنعت ساختمان‌سازی است، اگر وضعیت ساخت و ساز خوب باشد ما هم شرایط مناسبی داریم اما در حال حاضر چنین نیست. البته معضلات مختص صنف ما نیست، در همین شهرک عباس آباد ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند. اگر امسال نیز شرایط همچون سال گذشته باشد، واحدهای کوچک ضعیف‌تر ناچار به تعطیلی هستند. به طور مثال در صنعت ما برای خرید یک تن مواد اولیه به ۷۰ میلیون تومان پول نقد نیاز است. در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای بخواهد سود کند باید روزی ده تن تولید داشته باشد، برای ده تن چیزی حدود  ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان پول برای خرید مواد اولیه نیاز است.

سعیدی در رابطه با ظرفیت تولید مقاطع برنجی شرکت زرین فلز، عنوان کرد: طبق پروانه بهره برداری ظرفیت مجموعه ما سالانه حدود یک هزار و ۲۰۰ تن است که سال گذشته حدود ۷۰۰ تن مقاطع برنجی تولید کردیم، در واقع یعنی با ۴۵ درصد  توان خود تولید کردیم. البته ما بر اساس سفارش مشتری تولید می‌کنیم، یعنی براساس سفارش مشتری مقاطع تولید می‌کنیم. اگر بخواهیم بدون سفارش تولید کنیم با توجه به قیمت بالای مس و روی تولید ما ضرر است.

مدیرعامل شرکت زرین فلز در پاسخ به این سئوال که آینده مقاطع برنجی را چطور می‌بینید، گفت: پیش بینی سخت است، من حدود هشت سال تجربه فعالیت دارم اما هیچ وقت نتوانستم شرایط کاری در ایران را پیش‌بینی کنم، حتی مشاهده کرده‌ام که واحدهای بزرگتر هم نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند. در حال حاضر امریکا صادرات را تحریم کرده است، در نتیجه به جای اینکه قیمت مواد اولیه بهتر شود قیمت دلار از سوی دیگر افزایش پیدا می‌کند. وقتی مس صادر نشود این محصول در داخل کشور باقی می‌ماند، در این صورت قاعدتا باید قیمتش پایین بیاید.

وی درخصوص تولیدات مجموعه زرین فلز توضیح داد: مقاطع برنجی توپر از سایز ۹ تا ۶۵ میلی‌متر تولید می‌کنیم. ما فقط مقاطع توپر تولید می‌کنیم، تولید مقاطع تو خالی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است و ما نیز سرمایه مورد نیاز چنین کاری را نداریم، در واقع قالب‌های مقاطع برنجی توپر و توخالی باهم تفاوت دارد.

سعیدی در پایان گفت: با توجه به کیفیت مقاطع برنجی تولید شده در ایران، این صنعت نقش پررنگی در صادرات بازی می‌کند، به طور مثال محصولات شرکت قهرمان که شیرآلات بهداشتی تولید می‌کند به راحتی با کشورهای مدعی در این حوزه رقابت می‌کند، رونق صادرات مستلزم حمایت از تولیدکننده داخلی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4918
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد