• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مهوان گستران:

صنعت‌گر در کشور ما یتیم است

  • کد خبر : 5005
  • 11 خرداد 1398 - 13:59
صنعت‌گر در کشور ما یتیم است
مدیرعامل شرکت مهوان گستران گفت: هیچ شخص یا ارگانی از صنعت‌گر حمایت نمی‌کند، صنعت‌گر در کشور ما یتیم است و هیچ حامی ندارد.
مدیرعامل شرکت مهوان گستران گفت: هیچ شخص یا ارگانی از صنعت‌گر حمایت نمی‌کند، صنعت‌گر در کشور ما یتیم است و هیچ حامی ندارد.

علی وظیفه بهنام تولیدکننده شیرهای مغناطیسی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: هیچ اداره‌ یا سازمانی در راستای حمایت و تشویق تولیدکننده داخلی گامی برنمی‌دارد، در حالی که انتظار می‌رود ادارات بیمه، دارایی، وزارت کار، شهرداری و … از صنعت‌گر داخلی حمایت کنند تا تولیدکننده نیز با خیالی آسوده به نوع‌آوری، اشتغال‌زایی بیشتر، توسعه واحد تولیدی و … فکر کند و این راستا برنامه‌ مناسب ارائه دهد تا عامل پیشرفت کشور شود، مادامی که واحدهای تولیدی نتوانند به سهولت فعالیت کنند، کشور به هیچ عنوان پیشرفت اقتصادی نخواهد داشت.

تاثیرات منفی و انکارناپذیر بیکاری بر جامعه

وی افزود: جدای از تاثیرات مثبت رونق صنعت بر جامعه اقتصادی، جامعه فرهنگی ما نیز منفک از فعالیت واحدهای تولیدی نیستند، عمده معضلات اجتماعی نشات گرفته از مشکلات بیکاری هستند، ناهنجاری‌هایی همچون طلاق، دزدی، قتل و … بی ارتباط با بیکاری نیست، حتی سلامت روانی یک جامعه نیز، تاثیر مستقیم از صنعت کشور می‌گیرد.

صنایع دادرس ندارند

مدیرعامل شرکت مهوان گستران با اشاره به مشکلات صنعت کشور، تصریح کرد: شرایط به شکلی شده که ما نمی‌توانیم به مسائل مثبت فکر کنیم و راهکارهایی برای توسعه مجموعه و افزایش میزان تولید داشته باشیم، دغدغه ما نبود مواد اولیه، معضلات مرتبط با کارگر، نبود تقاضا، پرداخت مالیات و … است که همه توان و انرژی ما را می‌گیرد اما در کشورهایی همچون چین از تولیدکننده قدردانی ویژه‌ای می‌شود که توانسته شرایط اشتغال برای ۲۰ نفر را فراهم کند، در حالی که اگر تولیدکننده ایرانی ۲۰ نفر کارگر را به ۲۴ نفر افزایش دهد باید به همه ادارات پاسخگو شود و هریک به گونه‌ای صنعت‌گر را آزار می‌دهند. در ایران تولید هیچ ارزشی برای صاحبان کشور ندارد و هیچ حامی نیست که دادرس آن باشد.

خروج از این وضعیت مستلزم حمایت دولت است

بهنام در خصوص حمایت‌های دولتی اضافه کرد: دولت به جای حمایت از کارآفرینان، سنگ جلوی پای آن‌ها می‌اندازد، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و دولت نخواهد از تولیدکننده داخلی حمایت کند، به زودی تمامی واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند و دود این تعطیلی در چشم همه می‌رود؛ خروج از این وضعیت نابسمانی که کشور به دلایل مختلف با آن درگیر است فقط از طریق حمایت دولت میسر است. تعطیلی یک کارگاه برای صاحبان آن بسیار دشوارتر از احداث آن است، پس هیچ تولیدکننده‌ای دوست ندارد واحد تولیدی خود را پس از سال‌ها فعالیت تعطیل کند.

تولیدکننده بی‌انگیزه است

مدیرعامل شرکت مهوان گستران با اشاره به طرح اشتباهی که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد اجرا شد، مطرح کرد: در دولت احمدی نژاد طرحی مبنی بر اینکه هر واحد تولیدی که پنج کارگر دارد معاف از پرداخت بیمه است، اجرا شد که موجبات بیکاری خیلی از پرسنل را فراهم کرد، بسیاری از واحدهایی که مثلا هشت کارگر داشتند سه نفر از نیروهای خود را اخراج کردند که مشمول این طرح شوند؛ در حالی که دولت باید بابت هر نیروی انسانی که یک واحد صنعتی به مجموعه خود اضافه می‌کند، طرح تشویقی و تخفیفات ویژه برای معافیت واحد مربوطه از مالیات و بیمه داشته باشد، نه اینکه بدتر حق بیمه را افزایش دهد، به طور مثال اعلام کند هر واحد که ۵ کارگر اضافه کند، حق بیمه یک نفر را تخفیف می‌گیرد. نباید از تاثیرات مثبت اینگونه طرح‌های تشویقی غافل شد. متاسفانه طرح‌های تنبیهی از طرح‌های تشویقی بیشتر است، طبیعی است که تولیدکننده دلسرد شود و دیگر رمقی برای ادامه مسیر نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: از دید یک کارگر وقتی به شرایط نگاه شود، به وضوح مشخص است که با ماهی دو میلیون تومان، با این افزایش قیمت‌ها، نمی‌توان زندگی کرد؛ کما اینکه من کارفرما به سختی همین دو میلیون تومان را نیز تامین می‌کنم. شرایط هم برای کارفرمایان و هم برای کارگران بسیار دشوار شده است.

دسترسی به مواد اولیه بسیار دشوار است

مدیرعامل شرکت مهوان گستران با اشاره به معضلات نبود و کمبود مواد اولیه، عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه است، ما به دلیل دسترسی سخت به مواد اولیه، خط تولید شیرهای مغناطیسی را متوقف کردیم، با اینکه استفاده از شیرهای مغتاطیسی ۷۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد اما آنچنان که باید در منازل مورد حمایت قرار نگرفت، البته دلیل عدم استقبال از شیرهای مغناطیسی این است که در صورت خرابی، دسترسی به آب کاملا متوقف می‌شود تا کارشناس مربوطه معضل را برطرف سازد. ما برای تولید شیرآلات مغناطیسی ابتدا از مقاطع برنجی استفاده می‌کردیم که زاماک را جایگزین آن کردیم، در حال حاضر تولید با زاماک نیز به صرفه نیست، به همین دلیل این خط از کارخانه را تعطیل کردیم؛ زاماک نیز کیلویی ۴۰ هزار تومان است. ما علاوه بر شیرهای مغناطیسی، کولرهای صنعتی، دستگاه‌های پرسکاری و لباسشویی نیز تولید می‌کنیم که اوضاع این خطوط نیز تعریفی ندارد.

توقف خط تولید شیرهای مغناطیسی

بهنام با بیان اینکه ورود شیرهای مغناطیسی ارزان قیمت چینی، در بازار ایران، فروش تولیدکننده داخلی را به صفر رسانده است، عنوان کرد: از شیرآلات مغناطیسی بیشتر در اماکن عمومی استقبال شد که این بازار را نیز شیرآلات چینی قبضه کرده‌اند، شیرهای مغناطیسی چینی بسیار ارزان‌تر از شیرهای مغناطیسی داخلی هستند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5005
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه