• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر عامل شرکت تکنو اراک:

ادامه بقا در چنین شرایطی دشوار است

  • کد خبر : 3574
  • 11 خرداد 1398 - 10:05
ادامه بقا در چنین شرایطی دشوار است
مدیر عامل شرکت تکنو اراک با اشاره به فعالیت‌هایی که در این مجموعه تولیدی صورت می‌گیرد، گفت: این مجموعه بیش از 30 سال است که در حوزه تولید لوله‎ها و مقاطع آلومینیومی به فعالیت می‌کند و در کنار آن ریخته‌گری و بیلت‌ریزی هم انجام می‌دهد که البته در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات عمده‌ای که در این حوزه به وجود آمده، امکان پیشرفت و توسعه از ما سلب شده است، اما با این حال تمام تلاشمان را برای ادامه فعالیت و بقا در این عرصه انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت تکنو اراک با اشاره به فعالیت‌هایی که در این مجموعه تولیدی صورت می‌گیرد، گفت: این مجموعه بیش از ۳۰ سال است که در حوزه تولید لوله‎ها و مقاطع آلومینیومی به فعالیت می‌کند و در کنار آن ریخته‌گری و بیلت‌ریزی هم انجام می‌دهد که البته در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات عمده‌ای که در این حوزه به وجود آمده، امکان پیشرفت و توسعه از ما سلب شده است، اما با این حال تمام تلاشمان را برای ادامه فعالیت و بقا در این عرصه انجام می‌دهیم.

امین خازن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به مشکلاتی که برای تولید برخی از اجناس آلومینیومی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برای تهیه مواد اولیه تولید لوله و مقاطع آلومینیومی مشکل خاصی نداریم و تنها در زمینه تهیه آمیژان که برای آلیاژسازی باید از آن‌ها استفاده کنیم، مشکلات عدیده‌ای داریم و دغدغه ما تهیه موادی همچون منگنز، مس و … است که در سال‌های گذشته به سهولت در دسترس ما بود؛ این دردسرها و معضلات برای تهیه عناصر اولیه؛ فرآیند تولید این کارخانه را کند کرده است. این مشکل از سال پیش بوجود آمد و متاسفانه مسئولان نیز برای رفع آن، راه حلی ندارند.

وی افزود: زمانی می‌توانستیم آمیژان‌ها را از کشورهای اروپایی تهیه کنیم ولی هم‌اکنون به دلیل تحریم‌ها تنها می‌توانیم از کشور چین این مواد را وارد کنیم،  در واقع با صرف هزینه بیشتر مواد اولیه کم کیفیت‌تر خریداری می‌کنیم. همچنین علاوه بر مشکلاتی که با کیفیت این مواد داریم، پرداخت مبلغ قرارداد نیز دشواری‌های خود را دارد، ما برای تبادل ارز با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم که کار خرید را برای ما سخت‌تر نیز کرده است.

 مدیر عامل شرکت تکنو اراک با اشاره به حمایت‌هایی که باید از بخش تولید به عمل آید، اذعان داشت: هم‌اکنون بیشتر تمرکز مسئولان به دلیل تحریم‌های وضع شده بر روی کالاهای مصرفی مردم است و سعی دارند که اینگونه کالاها را در یک سطح قیمت با ثبات نگه دارند، به همین دلیل، مدیران از نظارت و توجه بر ورود مواد اولیه مورد نیاز صنعت ما غافل شده‌اند و در زمینه کیفیت واردات و تولیدات مواد آلومینیومی هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل وضعیت بازار آلومینیوم هم‌‌اکنون به گونه‌ای شده که کیفیت کالاها کاهش شدیدی داشته است.

خازن با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر رکود و رونق صنعت آلومینیوم در کشور، بیان کرد: عوامل بسیاری همچون نوسانات نرخ ارز، رکود صنعت  ساختمان‌سازی و تحریم‌ها بر این صنعت تاثیرگذاشته است، عواملی که به راحتی و با یک فعالیت نظارتی قابل برطرف شدن بود، هم‌اکنون به یک معضل حل نشدنی برای فعالان و صنعت‌گران تبدیل شده است. اوضاع کشور به شکلی است که تولیدکننده مواد اولیه را با هزینه بیشتر می‌خرد و به تبع آن قیمت محصول نهایی برای مصرف کننده نیز افزایش می‌یابد.

وی درمورد خرید اعتباری مواد اولیه، گفت: با وجود این رکود و نوسانات نرخ ارز که در بازار وجود دارد، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند به صورت اعتباری از بازار خرید داشته باشد و حداکثر زمانی که توزیع‌کننده به ما مهلت پرداخت می‌دهد، دو روز است.

مدیر عامل شرکت تکنو اراک با اشاره به خرید شمش از بورس، خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی داشته باشیم، ترجیح می‌دهیم که از بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را خرید کنیم، گرچه در برخی موارد که نتوانیم تمام نیاز خود را از این طریق تامین کنیم، مجبور به خرید از بازار آزاد هستیم. زمانی بیلت نیز خریداری می‌کردیم که هم اکنون به دلیل افزودن دستگاه‌های ریخته‌گری به مجموعه، از خرید بیلت بی‌نیاز شده‌ایم.

خازن با تاکید بر اینکه از بازار آزاد ضایعات خریداری نمی‌کنیم، بیان کرد: مجموعه ما برای تولید بیلت‌های درخواستی، ترجیح می‌دهد که از شمش خالص استفاده کند و در تولید بیلت‌های خود از ضایعات استفاده نمی‌کند، درصورتی که برخی واحدهای تولیدی از ضایعات نیز استفاده می‌کنند. البته از ضایعات دستگاه‌های تولید بیلت مجموعه استفاده می‌کنیم که عموما مقدار آن کم است.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت ما ترجیح می‌دهد از ضایعات برای کاهش هزینه تولید   استفاده نکند، در خرید ضایعات، صورت حساب رسمی  که میزان مالیات بر ارزش افزوده در آن مشخص است صادر نمی‌شود، به همین دلیل تولید بیلت با استفاده از ضایعات برای ما مقرون به صرفه نیست و بیلت‌های تولید شده توسط شرکت ما در بیشتر مواقع فابریک هستند. دلالان حوزه ضایعات بیشتر از هر بخشی در این صنعت سود می‌برند و ضایعات را به عنوان مثال، کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌خرند و کیلویی ۲۲ هزار تومان به تولیدکننده می‌فروشند. برای تولیدکننده یا مصرف‌کننده‌ای که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند خرید بیلت ضایعات، فایده‌ای ندارد، او نمی‌تواند ارزش افزوده را از دولت اخذ کند، به نظر من به صرفه نیست ضایعاتی را که فاکتور ندارند، در زمینه تولید استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت تکنو اراک با اشاره به وارادات بیلت آلومینیومی به کشور، گفت: در گذشته بیشترین واردات ما در حوزه بیلت از کشور امارات صورت می‌گرفت ولی هم‌اکنون به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم از دبی جنسی وارد کنیم؛ البته بیلت‌های وارداتی مسلما از لحاظ کیفیت با بیلت‌های داخلی قابل مقایسه نیستند و امارات به جایگاهی در این صنعت رسیده است که می‌تواند در این حوزه شمش با سطح کیفیت بالاتری تولید کند؛ با اینکه ایران تجربه بیشتری در این حوزه دارد ولی چون تکنولوژی لازم را در اختیار ندارد، نمی‌تواند با کشورهایی همچون امارات رقابت کند.

خازن درمورد تولیدات این کارخانه در زمینه بیلت، اظهار داشت: کارخانه تکنو اراک به اندازه مصرف خود بیلت تولید می‌کند، گرچه توان و ظرفیت تولید ما بیشتر از این حد است اما ترجیح می‌دهیم که فقط نیاز شرکت خود را برطرف کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3574

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد