انحصار 80 درصدی فویل مسی در بازار آسیای شرقی
چین و تایوان بزرگ‌ترین تبادل‌کنندگان فویل مسی

انحصار 80 درصدی فویل مسی در بازار آسیای شرقی

مطالعه تجارت جهانی فویل مسی و آلیاژی حاکی از وجود انحصار در بازار آسیای شرقی است. 6 کشور در این منطقه، زمامداران تجارت 80 درصد از فویل مسی جهان هستند که طی دو دهه اخیر نه‌تنها از انحصار آن‌ها کاسته نشده، بلکه روابط قدرتمند تجاری میان آن‌ها، به تحکیم بیشتر این وضعیت نیز انجامیده است. صنعت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به‌عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده فویل، یکی از صنایع توانمند در کشورهای آسیای شرقی است.

به‌گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» کاربرد مس در تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی (بدون در نظر گرفتن سیم و کابل)، گرچه از حجم چندانی برخوردار نیست، ولیکن به‌دلیل وسعت کاربردها و سرعت سرسام‌آور رشد مصرف در چنین بخش‌هایی از بازار سبب شده تا اهمیت مس و محصولات آن، غیر قابل صرف‌نظر کردن باشد. گرچه محصولاتی نظیر مادربوردهای کامپیوتر و گوشی‌های تلفن همراه، همواره در حال کوچک‌تر شدن هستند، ولی افزایش مقدار مصرف از محصولات مسی در این کاربردها و همچنین توسعه بازار این تجهیزات و دستگاه‌ها رشد بیشتر مصرف فویل مسی در جهان را به‌همراه داشته است که بخش قابل توجهی از این تقاضا در منطقه آسیای شرقی متمرکز شده است.

بیشترین محل مصرف فویل‌های مسی در جهان، در صنعت برق است که بخشی از این تقاضا با فویل آلومینیومی جایگزین شده است، چرا که انعطاف‌پذیری و مقاومت حرارتی بیشتری دارد. با این وجود، در بسیاری از موارد، فویل مسی همچنان تنها گزینه انتخابی است که نه‌تنها فویل آلومینیومی قابلیت رقابت با آن را ندارد، بلکه بازار مصرف خود را در این بخش‌ها توسعه خواهد داد. از این میان می‌توان به مدارهای چاپی و لوله‌های فرکانس بالا در دستگاه‌های خلا الکترونیکی اشاره کرد که طبیعتا مدارهای چاپی بیشترین سهم تقاضای فویل را به‌خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، اخیرا در تولید باتری‌های لیتیومی مورد استفاده در خودروهای هیبریدی نیز از فویل‌های مسی استفاده می‌شود.

افزایش قیمت انرژی از یک سو و مالیات بر آلودگی‌های زیست‌محیطی و قوانین سخت‌گیرانه در این خصوص از سوی دیگر، از عوامل مهم تعیین کننده روند تغییرات در صنعت خودرو محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برخی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و آسیایی با پیاده‌سازی برنامه‌های حمایتی دولتی درصدد توسعه و بعضا جایگزینی بخشی از ناوگان‌های حمل و نقل خود با خودروهای برقی هستند. با توجه به اینکه در باتری‌های لیتیومی و بخش‌های دیگری از خودروهای برقی، مقادیر قابل توجهی فویل مسی استفاده می‌شود، لذا گسترش تولید و عرضه خودروهای برقی، بازار بزرگ‌تری را برای فویل‌های مسی ایجاد خواهد کرد.

شرایط محصولاتی که از فویل مسی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود همواره به‌گونه‌ای بوده که تا کنون فویل مسی با ضخامت 18 میکرومتر بیشترین کاربرد را در میان سایر ضخامت‌ها داشته است؛ اما تغییرات تکنولوژیکی در فرایند تولید این محصولات باعث شده که استفاده از فویل‌هایی با ضخامت 12 میکرومتر جایگزین ضخامت‌های بیشتر شود، به خصوص انواعی از فویل‌های مسی که با استفاده از رزین‌های اپوکسی پوشش داده شده‌اند. آنچه که مشخص است روند کاهش ضخامت فویل مورد استفاده در تولید محصولات الکترونیکی ادامه‌دار خواهد بود و هم اکنون استفاده از فویل‌هایی با ضخامت 9 و 10 میکرومتر وجود دارد. علاوه بر این تحقیقات بر روی تولید و مصرف فویل‌های فوق نازک با ضخامت 3 الی 5 میکرومتر نیز در جریان است و انتظار می‌رود با سرعت بالای مینیاتوری شدن تجهیزات الکترونیکی، بازار این فویل‌ها نیز شاهد رشد بیشتری باشد.

با بررسی حجم تجارت جهانی فویل مسی و آلیاژی برای سال‌های 2001 تا 2018 می‌توان دریافت که به‌طور میانگین سالانه 610 هزار تن فویل مسی و آلیاژی در مسیرهای بین‌المللی جابه‌جا شده است. حجم تجارت جهانی فویل مسی در سال 2001 بالغ بر 450 هزار تن بوده که این مقدار تا سال 2006 در مسیری صعودی به حدود 770 هزارتن رسیده است. سپس تجارت جهانی این نیمه‌ساخته با مسیری نزولی در پیش گرفت که وقوع بحران مالی جهانی در سال 2008، مزید علت شد تا افت 23 درصدی را برای حجم تجارت این محصول رقم بزند. اگرچه تجارت جهانی فویل مسی و برنجی در سال 2010، حجم تجارت از دست رفته خود را بازیابی کرد و رشد 23 درصدی را به‌ثبت رساند، همچنان تا سال 2015 در مسیر کاهشی قرار داشت و با نرخ رشد سالانه منفی 7 درصد به حدود 500 هزار تن افت پیدا کرد. پس از این طی 3 سال پایانی از 2016 تا 2018، بازار تجارت جهانی فویل، به ثبات نسبی دست یافت و متوسط تجارت 530 هزار تن در سال را نشان می‌دهد.

نمودار 1، تجارت جهانی فویل مسی و آلیاژی را برای سال‌های 2001 تا 2018 به‌تصویر کشیده است. با توجه به این نمودار، با وجود روند نوسانی تجارت جهانی فویل، حجم تجارت در این بازه 18 ساله با نرخ رشد سالانه یک درصد افزایش یافته است. گفتنی است که بیشترین حجم تجارت در این مدت، متعلق به سال 2006، با رقمی بیش از 770 هزار تن بوده است و کمترین میزان تجارت به ابتدای دوره مورد مطالعه بازمی‌گردد. ناگفته نماند که به‌طور متوسط بیش از 90 درصد تجارت جهانی فویل مسی و آلیاژی، از جنس مس خالص است و 10 درصد باقی مانده به فویل‌های برنجی تعلق پیدا می‌کند.

بزرگان واردات فویل مسی و آلیاژی

با توجه به این که نمودار 1، تجارت جهانی فویل را به‌تفکیک بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده با متوسط واردات سالانه 20 هزار تن فویل نمایش می‌دهد، چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، مالزی، تایوان و ژاپن، مهم‌ترین بازارهای واردات فویل مسی و آلیاژی به‌حساب می‌آیند. چین با میانگین سهم 42 درصدی از کل تجارت جهانی فویل مسی، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای، بزرگ‌ترین واردکننده این نیمه‌ساخته در جهان به‌شمار می‌رود.

شایان ذکر است که به‌منظور کاهش وابستگی چین به واردات فویل، پروژه‌های متعددی طی دهه جاری در این کشور آسیایی راه‌اندازی شده که بخشی از آن‌ها به‌بهره‌برداری رسیده است. واردات فویل چین در دهه 2000 میلادی در روندی صعودی همراه با نوسانات ناشی از تغییرات جهانی همراه بوده است، ولیکن در دهه 2010، عملا روند نزولی متعادلی را در پیش گرفته که موید آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های فویل در این کشور است. با این وجود، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های فویل مسی چین رقمی در حدود 50 درصد ارزیابی شده که نشان می‌دهد، واردات همچنان گزینه مقرون به صرفه‌ای در بازار فویل مسی چین است.

پس از چین، هنگ‌کنگ و کره جنوبی با سهم‌های به‌ترتیب 16 و 8 درصدی، بزرگ‌ترین واردکنندگان هستند که سهم هنگ‌کنگ در سال‌های پایانی دوره مورد بررسی کاهش جدی داشت و به حدود 5 درصد افت پیدا کرد؛ در مقابل، کره جنوبی به‌سرعت با رشد بازار وارداتی جایگزین کاهش واردات هنگ‌کنگ شد. سهم کره جنوبی در سال 2018 حدود 13 درصد از تجارت جهانی را تشکیل داد.

علاوه بر این، کشورهای مالزی، تایوان و ژاپن نیز، هر یک با سهم بیش از 3 درصد از تجارت جهانی دیگر بازارهای مهم وارداتی فویل مسی و برنجی در جهان به‌شمار می‌روند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، منطقه آسیای شرقی، بزرگ‌ترین بازار مصرف فویل مسی در جهان است که با توجه به صنعت قدرتمند تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی در این کشورها، چنین وضعیتی از بازار دور از ذهن نبوده است. گفتنی است که بازارهای مالزی، تایوان و چین، از ثبات بیشتری طی بازه 18 ساله مورد بررسی برخوردار بوده‌اند.

بزرگان صادرات فویل مسی و آلیاژی

در سوی دیگر، تایوان، چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ژاپن و مالزی، بزرگ‌ترین صادرکنندگان فویل مسی و آلیاژی در جهان را تشکیل می‌دهند که همان بازارهای بزرگ وارداتی هستند. به‌بیان دیگر، بازار فویل میان کشورهای منطقه آسیای شرقی به‌انحصار درآمده است. نمودار 2، تجارت جهانی فویل مسی و آلیاژی را به‌تفکیک بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده با میانگین سالانه بیش از 20 هزار تن برای سال‌های 2001 تا 2018 به‌تصویر کشیده است. با توجه به این نمودار، تایوان و چین، با متوسط سهم 27 و 24 درصدی، مهم‌ترین صادرکنندگان هستند که تایوان در طول بازه مورد مطالعه، با رشد حجم صادرات همراه بوده است؛ به‌گونه‌ای که در سال 2018، به حدود 42 درصد از کل تجارت جهانی فویل رسید.

پس از تایوان و چین، کشورهای هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ژاپن و مالزی، با سهم‌های به‌ترتیب 15، 7، 7 و 4 درصدی از مجموع تجارت جهانی فویل، مهم‌ترین تامین‌کنندگان این نیمه‌ساخته در بازارهای جهانی شناخته می‌شوند. با توجه به داد و ستد فویل مسی میان کشورهای مشخصی از منطقه آسیای شرقی، محل عرضه و تقاضای تقریبا 80 درصد فویل مسی و آلیاژی در جهان، در دست کشورهای مذکور است. به‌بیان دیگر، این کشورها به‌فراخور نیاز خود و نبود آن در بازار داخل اقدام به واردات برخی از فویل‌ها از کشورهای هم‌جوار و هم‌منطقه‌ای خود می‌کنند؛ در مقابل، مازاد نیاز داخلی خود به برخی دیگر از فویل‌ها را به کشورهای منطقه می‌فروشند.

اگرچه حدود 80 درصد از تجارت جهانی فویل میان کشورهای آسیای شرقی در تبادل است، از 20 درصد باقی مانده، کشورهای اروپایی بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند که این امر نشان از جذابیت بالای فویل مسی در میان کشورهایی است که از سطح تکنولوژی بالایی برخوردارند. همان‌طور که از نظر گذشت، بیشترین کاربرد فویل مسی به صنعت تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خلاصه می‌شود که بخش قابل توجهی از این صنعت، در رده صنایع هایتک (با تکنولوژی بالا) قرار می‌گیرد.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 66 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: