• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر آلومینیوم زاگرس، مطرح کرد:

کاهش ۷۵ درصدی فروش مقاطع آلومینیومی نسبت به سال گذشته

  • کد خبر : 3565
  • 12 خرداد 1398 - 9:37
کاهش ۷۵ درصدی فروش مقاطع آلومینیومی نسبت به سال گذشته
مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس درمورد کاهش میزان فروش خود در سال جاری، گفت: در فروردین ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 75 درصد کاهش فروش داشتیم، مثلا اگر فروردین ماه سال 97 یک تن پروفیل آلومینیومی فروختیم، فروردین ماه سال 98، تنها 250 کیلو فروش داشتیم.

مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس درمورد کاهش میزان فروش خود در سال جاری، گفت: در فروردین ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۷۵ درصد کاهش فروش داشتیم، مثلا اگر فروردین ماه سال ۹۷ یک تن پروفیل آلومینیومی فروختیم، فروردین ماه سال ۹۸، تنها ۲۵۰ کیلو فروش داشتیم.

علیرضا مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما خودمان کارگاه، ریخته‌گری داریم و اقدامات لازم برای تبدیل ضایعات و شمش به بیلت و پروفیل را انجام می‌دهیم، جدای از تولید بیلت و پروفیل، عرضه این محصولات را نیز انجام می‌دهیم که بازار این محصولات در سال جاری مطلوب نبود.

وی درخصوص محصولاتی که در بازار تولید و عرضه می‌کند، افزود: به طور کلی ما در زمینه تهیه و توزیع انواع پروفیل‌های آلومینیومی، تهیه و توزیع انواع پروفیل‌های توری، توری پلیسه و کلیه یراق‌آلات مربوط و توزیع انواع پلکسی سال‌هاست که فعالیت می‌کنیم.

مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس بیان کرد: قیمت در بازار پروفیل به اندازه‌ای متغیر و بی‌ثبات است که با هر تغییر یا تصمیمی دچار دگرگونی و اختلال می‌شود، مثلا چند روز پیش، زمانی که قیمت دلار افزایش یافت، بازار دچار شوک شد و مصرف‌کننده‌ها برای خرید هجوم آوردند و در پی آن، شاهد تورم و افزایش قیمت بودیم، تولیدکنندگان با مشاهده این افزایش قیمت، سفارشات خود را افزایش دادند. این نوسانات قیمتی یک رونق کوتاه مدتی در بازار ایجاد کرد که تنها چند روز دوام داشت و بعد از آن بازار خرید و فروش مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی دچار رکود شد.

مقدم درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار مقاطع آلومینیومی، عنوان کرد: عوامل مختلفی بر بازار خرید و فروش اجناس آلومینیومی تاثیر می‌گذارد؛ این عوامل تاثیرگذار رکود یا رونق صنعت ساخت‌و‌ساز، نوسانات نرخ ارز، نحوه دسترسی به مواد اولیه و… هستند که می‌توانند شرایط بازار را تعیین کنند.

وی درباره واردات مواد اولیه، بیان کرد: عمده واردات در بحث آلومینیوم، مربوط به واردات قراضه‌ است و کشوری که در این زمینه بیشترین همکاری را با ایران دارد، عراق است؛ در یک برهه از زمان ساختمان‌های عراق تخریب شدند و قراضه‌های آلومینیومی این کشور وارد کشور ما شد و به عنوان مواد اولیه شمش در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت. در صورتی که نتوانیم قراضه وارد کنیم با کاهش تولید مواجه خواهیم بود، در چنین شرایطی تقاضا از تولید پیشی می‌گیرد و تاثیرات اجتناب‌ناپذیری بر قیمت آلومینیوم در مدت زمان کوتاهی خواهد داشت. واردات قراضه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و موجب می‌شود که قیمت مصنوعات آلومینیومی ثبات بیشتری داشته باشد.

 مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس درباره نحوه توزیع‌ قراضه‌ در بازار، توضیح داد: در حال حاضر قراضه به راحتی در دسترس نیست که این نبود یا کمبود قراضه دلایل متعددی دارد،  نداشتن ثبات ارزی، بالا بودن نرخ تورم و نوسانات قیمت مواد اولیه و مصنوعات آلومینیومی در بازار، سبب شده تا فروشندگان قراضه بیشترین زمان خود را صرف محاسبه قیمت آن کنند تا با قیمت‌گذاری جدید سود بیشتری به دست آورند.

مقدم درباره تاثیر نوسانات قیمت قراضه بر بازار، گفت: بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های بازار «قلعه‌مرغی» تحت تاثیر قیمت‌گذاری قرضه است. نبود مواد اولیه و وجود برخی مشکلات ارزی و تحریم‌ها موجب شده که قراضه بیشتر از ارزش واقعی آن مورد توجه قرار گیرد و هیمن توجه بیش از حد بازار فروشندگان قراضه را رونق داده است، در حال حاضر خرید و فروش قراضه سود خوبی دارد.

وی تصریح کرد: قراضه‌ها را می‌‎توان با هزینه اندکی به پروفیل تبدیل کرد که این اقدام، ارزش افزوده زیادی برای کشور به همراه دارد و این ارزش افزوده به شدت موجب رونق کسب‌وکار فعالان این صنعت شده است، در این حوزه، تمام اجناس آلومینیومی را می‌توان به پروفیل‌های درب و پنجره تبدیل کرد، برای تولید پروفیل، مواد مورد نیاز را تماما از ضایعات تهیه می‌کنیم، به همین دلیل پروفیل‌های درب و پنجره‌ها صد در صد ضایعاتی هستند.

مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس در ادامه افزود: سیستم ساخت و تولید پروفیل‌ها یک سیستم سنتی است و هیچ بروزرسانی از لحاظ تکنولوژی و دستگاه‌ها صورت نگرفته است و ما با همان روش موروثی همچنان فعالیت می‌کنیم؛ مثلا ما خانوادگی  ۴۶ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم و هنوز (از لحاظ تامین شرایط مالی) نتوانسته‌ایم به درجه‌ای برسیم که قادر به تغییر روش در زمینه تولید پروفیل‌های درب و پنجره شویم.

مقدم با اشاره به انتظاراتی که برای رونق بازار و تولید دارد، گفت: بزرگ‌ترین درخواست کسبه و تولیدکنندگان این است که مسئولی در زمینه تولید و عرضه مصنوعات آلومینیومی تصمیم‌گیری کند که خود در این حوزه مجرب باشد و تمام زوایای کاری این حرفه را ببیند، درصورتی که هیچ‌کدام از مسئولان به فعالیت‌های تولیدی آگاه نیستند. مسئولان و تصمیم‌گیرانی که در این حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند، نه تنها به فکر ثبات نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات قیمت نیستند بلکه تنها به بالابردن میزان مالیات هستند و در حقیقت اخذ مالیات، مورد توجه آن‌هاست و تنها چیزی که برای آن‌ها ذره‌ای اهمیت ندارد، حمایت از رونق تولید و توزیع محصولات بومی است.

وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص ریخته‌گری در کشور، اظهار کرد: پرسنل با تجربه و متخصص در زمینه ریخته‌گری در کارگاه‌ها کم است، کارگران ایرانی حاضر نیستند به دلیل سختی‌هایی که این حرفه دارد در این شغل فعال باشند. تمام افرادی که در حوزه تولید قطعات یا پروفیل‌های آلومینیومی کار می‌کنند، به کمبود یا حتی در پاره‌ای مواقع نبود نیروی کاردان واقف هستند. این درحالی است که وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی برای واحدهایی که از کارگران غیر بومی استفاده می‌کنند، جریمه‌های سنگینی در نظر می‌گیرد.

مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس به تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های حوزه تولید پروفیل، اشاره کرد و گفت: با اینکه تحریم‌ها بر روی تمام سطوح صنعت یعنی تولید، توزیع و مصرف آلومینیوم تاثیر گذاشته ولی بیشترین ضرر را تولیدکننده متحمل شده است، چنانچه من به عنوان یک تولیدکننده سال گذشته یک دستگاه کوچک و کاربردی در زمینه ریخته‌گری را با پرداخت هزینه پنج میلیارد تومان می‌توانستم وارد کنم اما چون توان پرداخت این مبلغ را نداشتم، هم‌اکنون مجبورم با همان ابزار سنتی که کیفیت تولید و سرعت را کاهش می‌دهد، تولید کنم.

وی در مورد استفاده از ضایعات به عنوان مواد اولیه تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی، بیان کرد: برای تولید پروفیل‌ها از ضایعات ۶۰۶۳ استفاده می‌کنیم. قراضه‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند به طور مثال در قوطی‌ نوشابه درصدی روی به کار برده شده است و همین سبب شده تا قراضه‌های آن خشک‌تر باشد ولی قراضه‌های پروفیل‌های آلومینیومی معمولا خمیری شکل‌اند که ما این قراضه‌های نرم را آلیاژسازی می‌کنیم؛ البته برای استفاده از قراضه‌های پروفیلی در زمان آلیاژسازی باید از منیزیم و مس استفاده کنیم. در حال حاضر قراضه‌ در بازار آزاد کیلویی ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و دسترسی به ضایعات باکیفیت‌تر که توسط کارخانجات توزیع می‌شود، برای همگان میسر نیست.

مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس با مقایسه کیفیت پروفیل‌های تولید داخل و وارداتی، گفت: تفاوت تولیدات داخلی با محصولات خارجی به اندازه‌ای است که نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد. هرچند که ما تجربه و مهارت‌های مفیدی در زمینه تولید پروفیل داریم اما شرایط کشور، بر کاهش کیفیت تولیداتمان نیز تاثیرگذار بوده است. کشورهای اروپایی به مواد اولیه مرغوب، تکنولوژی نوین و دانش به روز شده دسترسی دارند و همین امکانات زیرساختی و پایه‌ای موجب می‌شود که ما نتوانیم هم سطح کشورهای دیگر مقاطع آلومینیومی تولید کنیم.

مقدم با اشاره به ضعف بازار در زمینه تهیه و توزیع برخی مواد اولیه و ضروری، اظهار کرد: برخی مواد اولیه که در فرآیند تولید به آن‌ها نیاز داریم، در مواقعی کمیاب و نایاب می‌شوند، به عنوان مثال هم اکنون شمش منیزم در بازار موجود نیست و کمبود این مواد، مشکلات بحرانی ایجاد کرده است.مدیر فروشگاه آلومینیوم زاگرس درپایان، در خصوص برندهای مطرح در حوزه درب و پنجره آلومینیومی، گفت: دو برند مطرح «آکرول» و «آکپا» در این زمینه فعال‌اند، که کیفیت و بروز بودن این واحدهای تولیدی باعث شده که تولیدات آن‌ها تبدیل به برندهای اصلی در این حوزه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3565

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد