• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین:

چالش‌های فراوانی در توزیع مقاطع آلومینیومی داریم

  • کد خبر : 3553
  • 23 خرداد 1398 - 18:47
چالش‌های فراوانی در توزیع مقاطع آلومینیومی داریم
مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین با اشاره به سابقه 35 ساله‌ای که در زمینه توزیع و مصرف پروفیل‌های آلومینیومی دارد، گفت: بیشتر محصولاتی که در مغازه داریم و به فروش می‌رسانیم، تبدیلی است؛ یعنی ضایعات را پس از رنگ‌کاری به سفارش‌دهنده تحویل می‌دهیم یا خودمان از این پروفیل‌ها درب و پنجره تولید می‌کنیم، در واقع ما هم توزیع‌کننده و هم مصرف‌کننده پروفیل هستیم.

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین با اشاره به سابقه ۳۵ ساله‌ای که در زمینه توزیع و مصرف پروفیل‌های آلومینیومی دارد، گفت: بیشتر محصولاتی که در مغازه داریم و به فروش می‌رسانیم، تبدیلی است؛ یعنی ضایعات را پس از رنگ‌کاری به سفارش‌دهنده تحویل می‌دهیم یا خودمان از این پروفیل‌ها درب و پنجره تولید می‌کنیم، در واقع ما هم توزیع‌کننده و هم مصرف‌کننده پروفیل هستیم.

رحیم قهرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به مشکلات فعالیت در بازار لوله و پروفیل آلومینیومی، گفت: مشکل اساسی ما نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است. دولت مالیات بر ارزش افزوده را از واحدهای تولیدی لوله و مقاطع آلومینیومی، کارگاه‌های کوچک تبدیلی، واحدهای تولیدکننده درب و پنجره‌ و همچنین توزیع‌کنندگان دریافت می‌کند اما در نهایت پیمانکاران و ساختمان‌سازان که مصرف‌کننده حساب می‌شوند هیچ وقت حاضر نیستند مبلغ ارزش افزوده را پرداخت کنند، این عدم پرداخت مصرف‌کننده و اجرای اشتباه قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده، باعث می‌شود که قیمت یک محصول، در هر مرحله ۱۰ درصد افزایش یابد. معضل حاصل از اجرای اشتباه قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده سبب شده که بیشتر از همه، ما فروشندگان آسیب ببنیم چون با این قیمت‌ بالای محصولات آلومینیومی، فروش محصولات به آسانی امکان‌پذیر نیست. در واقع چون ما حلقه میانی زنجیره مصرف هستیم، هم در سمت خرید و هم در سمت فروش مشکل داریم.

وی در ادامه افزود: مشکل مهم دیگری که بر کار ما تاثیر گذاشته است و باعث عقب‌گرد و تضعیف فعالیت ما شده، معامله در بورس کالا است. در بورس کالا شرایط به شکلی است که خرید مواد اولیه برای همه واحدهای تولیدی مهیا نیست، مواد اولیه‌ای که خریداری می‌شود نیز به اندازه مصرف خود خریداران است و آن‌ها هم نمی‌توانند در بازار مواد اولیه توزیع کنند، در نتیجه فقط یکسری از شرکت‌ها و برندها توان تولید دارند. در نتیجه برندهای ویژه‌ای در کشور به مواد اولیه توزیع شده در بورس دسترسی دارند، این توزیع مواد اولیه در بازار و سهمیه‌بندی آن باعث شده قیمت آلومینیوم بیش از سابق افزایش یابد.

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین در مقایسه درب و پنجره UPVC با آلومینیومی، عنوان کرد: به دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در بازار، قیمت درب و پنجره آلومینیومی نیز افزایش داشته است، در صورتی که قیمت درب و پنجره UPVC به همان نرخ سابق است و این تفاوت قیمتی باعث شده که سازنده‌های ساختمانی بیشتر به خرید درب و پنجره UPVC تمایل داشته باشند، این مشکل موجب شده که کسب و کار حدود ۱۵۰ واحد فروش درب و پنجره آلومینیومی دچار رکود شود.

قهرمان‌پور بیان کرد: رقیب اصلی درب و پنجره آلومنیومی، درب و پنجره UPVC است که حدودا ۱۰ سال است که در کشور تولید و توزیع می‌شود. به نظر من، افت فروش و توزیع درب و پنجره آلومینیومی تنها به دلیل عدم تبلیغات است. صنف ما یک صنف ضعیف است که تاکنون تبلیغاتی برای فروش محصولات خود انجام نداده است، درصورتی که تولیدکنندگان و فروشندگان حوزه درب و پنجره UPVC تبلیغات زیادی برای محصولات خود انجام می‌دهند و درنتیجه موفق‌تر هستند.

وی افزود: به علت تبلیغات صورت گرفته، طرز تفکر مردم نیز تغییر پیدا کرده است و آن‌ها تصور می‌کنند که تنها درب و پنجره UPVC دو جداره است، در صورتی که درب و پنجره‌های آلومینیومی دو جداره، سه جداره، کشویی و  بازشونده نیز تولید می‌شود و هیچ محدودیتی ندارند.

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین در ادامه اظهار کرد: بهای درب و پنجره آلومینیومی ۲۰ تا ۳۰ درصد از درب و پنجره UPVC بالاتر است و بالا بودن قیمت درب و پنجره آلومینیومی به این دلیل است که شرکت‌هایی مانند «آکپا» یا «آلوپن» قیمت محصول پایه خود را بالاتر از UPVC عرضه می‌کنند و پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز مزید بر علت شده است و در نهایت سفارش‌دهنده راغب به خرید درب و پنجره آلومینیومی نیست.

حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده بزرگ‌ترین حمایت از صنعت است

قهرمان‌پور درمورد تاثیر افزایش قیمت آلومینیوم بر کاهش فعالیت‌های این صنف، گفت: در این مدت شاهد تعطیلی چندین مصرف‌کننده معتبر و با قدمت مقاطع آلومینیومی بودیم، کارخانجاتی همچون شرکت دورال (تولید پروفیل آلومینیومی و درب و پنجره و نمای ساختمان) و شرکت ایران پویا (سازنده انواع یخچال و پروفیل آلومینیومی)؛ سیاست‌گذاری‌های غلط و اقدامات صورت گرفته در کشور، موجب تضعیف و انحلال این کسب و کار شده است، به همین خاطر افرادی همانند من که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نگران و ناامید، فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص مشکلاتی که قانون اخذ مالیات بر ارزش افزود به‌وجود آورده است، تصریح کرد: عامل اصلی تمام بروز تمامی این مشکلات،اجرای قانون اشتباه اخذ مالیات بر ارزش افزوده‌ است که از تولیدکنندگان در چند نوبت اخذ می‌شود، مثلا در تولید یک پنجره آلومینیومی، حدود ۶۰ قطعه استفاده می‌شود و به تمام این ۶۰ قلم (مثل نوار، لاستیک، رنگ، بلبرینگ، فیکسر، نایلن و …) ارزش افزوده تعلق می‌گیرد. در ابتدا قرار بود تنها ۱۰ سال این قانون اجرا شود ولی از قرار معلوم اخذ مالیات بر ارزش افزوده همچنان ادامه خواهد داشت.

تاثیر آگهی‌های تلویزیونی در رونق بازار درب و پنجره UPVC

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین در خصوص رکود بازار درب و پنجره آلومینیومی، بیان کرد: در تلویزیون و رسانه‌ها به صورت مکرر تبلیغات درب و پنجره UPVC پخش می‌شود و به واقعیت و اصل ماجرا توجه نمی‌کنند؛ در صورتی که در حوزه درب و پنجره UPVC اگر جنس «بیس تابیس» تولید شود، کیفیت محصول مطلوب است اما محصولاتی که در کشور تولید و تبلیغ می‌شود، فاقد کیفیت و بی‌ارزش‌اند و این خیانت بزرگی در حق مصرف‌کنندگان نهایی است اما متاسفانه پیمانکاران توجهی به به کیفیت و مرغوبیت محصول و در نهایت به حقوق مصرف‌کننده ندارند و مصرف‌کنندگان نیز از تمایز این دو نوع درب و پنجره آگاهی ندارند. تنها دغدغه خریداران قیمت ارزان‌تر است، در صورتی که کیفیت درب و پنجره UPVC بسیار پایین‌تر است و اصلا با نوع آلومینیومی آن، قابل مقایسه نیست.

چگونگی قیمت‌گذاری اجناس آلومینیومی

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین درخصوص چگونگی قیمت‌گذاری اجناس، توضیح داد: قیمت‌گذاری محصولاتی که قسمت اعظم آن از شمش آلومینیوم تهیه می‌شود، از طریق بورس صورت می‌گیرد و قیمت‌اجناس تولیدشده از ضایعات و قراضه‌ها، با احتساب کارمزدهای ریخته‌گری، اکستروژن، رنگ‌کاری و … تعیین می‌شود.

وی درخصوص کسب و کار توزیع‌کنندگانی که در بازار «قلعه مرغی» فعالیت می‌کنند، گفت: اغلب افرادی که در این بازار به توزیع مواد آلومینیومی می‌پردازند، تولیدکننده درب و پنجره نیز هستند ولی درکل، هزینه‌های تولید به اندازه‌ای افزایش یافته است که برای تولیدکننده فعالیت در این حوزه مقرون به صرفه نیست، به طور مثال سه سال پیش مجبور شدیم دستگاه «پرس» خودمان را بفروشیم چون کار با آن دستگاه برای ما سودی به همراه نداشت.

کیفیت پروفیل‌های تولید داخل با وارداتی‌ها برابری می‌کند

 قهرمان‌پور با مقایسه پروفیل‌های تولید داخلی با نوع وارداتی آن، اظهار کرد: کیفیت محصولات داخلی همانند محصولات خارجی است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، مثلا پروفیل‌هایی که از کشور ترکیه وارد می‌شود هیچ تفاوتی با پروفیل‌های تولید داخلی ندارند و در بعضی موارد تولیدات داخلی از تولیدات خارجی نیز بهتر هستند اما ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی ترجیح می‌دهند از کشورهای خارجی مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به درخواست‌های مصرف‌کنندگانی که عقیده داشتند کیفیت محصولات خارجی برتر از محصولات داخلی است، اظهار داشت: اگر محصول ترکی را در کنار محصول «شرکت آلپر» یا «شرکت کوپال اصفهان» قرار بدهیم، کیفیت محصولات داخلی برتری دارد ولی تولیدکنندگان ما متاسفانه مظلوم واقع شده‌اند.

مدیر فروشگاه آلومینیوم آذرین نوین درباره تفاوت قیمتی که بین آلومینیوم رنگ شده با آلومینیوم آنادایز شده، وجود دارد، گفت: تفاوت قیمت بستگی به مواد اولیه دارد، چون زمانی که آلومینیوم آنادایز می‌شود از مواد خالص استفاده می‌شود ولی در زمانی که رنگ می‌شود، یعنی محصول از قراضه تهیه شده است که مرغوبیت و کیفیت کمتری دارد و در مجموع آلومینیوم آنادایز شده ۸ هزار تومان از آلومینیوم رنگ شده، گران‌تر است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3553

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد