• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیر فروشگاه نوین‌دکرال:

دولتی‌ها، برای ما برنامه‌ریزی نکنند

  • کد خبر : 3562
  • 23 خرداد 1398 - 9:30
دولتی‌ها، برای ما برنامه‌ریزی نکنند
مدیر فروشگاه نوین‌دکرال با اشاره به سابقه 20 ساله‌ای که در حوزه توزیع پروفیل و مقاطع آلومینیومی دارد، گفت: در این سال‌ها ما اغلب شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و قیمت مواد اولیه و به تبع آن محصول نهایی تولید شده از این فلز، در این مدت به اندازه‌ای متغیر و دارای نوسان بوده که از زمان دریافت سفارش تا زمان توزیع محصول، قیمت اجناس افزایش یافته و برای اینکه جنس درخواستی را به دست مشتری برسانیم، حتی ضرر نیز کرده‌ایم.

مدیر فروشگاه نوین‌دکرال با اشاره به سابقه ۲۰ ساله‌ای که در حوزه توزیع پروفیل و مقاطع آلومینیومی دارد، گفت: در این سال‌ها ما اغلب شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و قیمت مواد اولیه و به تبع آن محصول نهایی تولید شده از این فلز، در این مدت به اندازه‌ای متغیر و دارای نوسان بوده که از زمان دریافت سفارش تا زمان توزیع محصول، قیمت اجناس افزایش یافته و برای اینکه جنس درخواستی را به دست مشتری برسانیم، حتی ضرر نیز کرده‌ایم.

احمد کاراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به وضعیت بازار در سال‌های اخیر، گفت: تقریبا دو سال است که وضعیت بازار نابسامان شده و افزایش قیمت‌ مواد اولیه به تمام صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم آسیب‌زده است و هیچ‌کدام از این سه گروه (تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده) در این مدت دو سال، از گزند نوسانات قیمت در امان نبوده‌اند. نوسانات قیمت‌ها موجب شده هنگامی که مصرف‌کننده مقاطع آلومینیومی برای سفارش محصولی به بازار مراجعه می‌کند، نمی‌توانیم قیمت مشخصی اعلام کنیم. این معضل باعث سردرگمی خریدار می‌شود.

 مدیر فروشگاه نوین‌دکرال به عواملی که بر بازار آشفته مقاطع آلومینیومی تاثیر گذاشته است، اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی باعث رکود و آشفتگی بازار آلومینیوم شده است که البته مهم‌ترین آن‌ها، افزایش نرخ ارز و عدم مدیریت و کاردانی افراد بوده است؛ این عوامل مختلف موجب شده که هم‌اکنون کسب‌وکار ما رونق سابق را نداشته باشد و فروشنده‌ها نیز فرار را بر قرار ترجیح دهند.

کاراندیش در ادامه تصریح کرد: در این مدت، با افزایش قیمت فلزات و به خصوص آلومینیوم، دلالان بیشترین منفعت و سود را برده‌اند. اشخاصی که ضایعات و قراضه‌ در بازار توزیع می‌کنند، با افزایش میزان تقاضای بازار، میزان سود خود را افزایش داده و موجب افزایش قیمت ضایعات می‌شوند. در این میان، تولیدکنندگان بزرگ نیز متنفع شدند زیرا آن‌ها از بورس و با قیمت دولتی مواد اولیه مورد نیاز خود را می‌خرند و در بازار آزاد همان مواد اولیه را بدون تغییری می‌فروشند و از این اختلاف قیمت، سود می‌برند.

وی گفت: این صنعت سالیان سال بدون داشتن حامی، فعالیت می‌کرد، خود اصناف مسائل مربوط به تولید و مصرف را مدیریت می‌کردند اما هم‌اکنون با ورود دولت، وضعیت بازار محصولات آلومینیومی متشنج‌تر از همیشه است. طوری شده که ما ترجیح می‌دهیم حمایتی وجود نداشته باشد و درخواست داریم که در این حوزه هیچ برنامه‌‌ای نداشته باشند و قانونی تنظیم نکنند. فعالان بازار، هیچ انتظاری از مسئولان ندارند.

مدیر فروشگاه نوین‌دکرال درمورد خریداران اصلی پروفیل، بیان کرد: فعالان صنعت ساختمان‌ عمده مشتریان ما را تشکیل می‌دهند و بیشترین تقاضای خرید و تهیه پروفیل‌های آلومینیومی بازار «پامنار» را نیز پیمانکاران همین صنعت دارند. در حال حاضر میزان سفارشات کاهش داشته است و بیشترین تناژ سفارشی در بازار یک تن است.

کاراندیش در خصوص استقبال مصرف‌کنندگان از انواع مقاطع آلومینیومی، توضیح داد: بیشترین تقاضا برای خرید قوطی‌ها است که برای شمش‌های بنایی (دیوارکشی و صاف‌کاری دیوار) استفاده می‌شود، همچنین به علت افزایش مصرف‌کننده در بخش ساختمان‌های پیش‌ساخته، تقاضای درپوش سپری‌هایی که در سقف‌های کاذب کاربرد دارد نیز بیشتر شده است.

وی درمورد توزیع‌ مقاطع آلومینیومی، گفت: توزیع‌ مقاطع آلومینیومی در انحصار هیچ فرد یا گروه خاصی نیست، چون ۲۰۰ تا ۲۵۰ قالب رایج در بازار وجود دارد که مقاطع به وسیله آن‌ها ساخته می‌شود و این تنوع کاری باعث شده که هیچ فروشنده‌ای نتواند بازار را به انحصار خود درآورد.

مدیر فروشگاه نوین‌دکرال در مورد چگونگی قیمت‌گذاری اجناس، بیان کرد: ما قیمت را بر اساس نرخی که تولیدکننده و کارخانه‌دار تعیین کرده است، می‌فروشیم. تولیدکنندگان با درنظرگرفتن درصد استفاده از مواد اولیه اصلی و درصد ترکیب آن با قراضه‌ها، قیمت اجناس خود را تعیین می‌کنند و به همین دلیل کارمزد، در مساله قیمت‌گذاری اجناس مهم است، در سال‌های گذشته، اجرت ساخت ۲ هزار تومان بود اما در سال جاری این مبلغ به ۵ هزار تومان نیز رسیده است. البته محصولاتی که نیاز به رنگ‌کاری دارند، اجرت این کار نیز به علاوه قیمت قبلی می‌شود، برای رنگ‌کاری یک مقطع آلومینیومی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان اجرت اخذ می‌شود.

وی در پایان گفت: با اینکه کیفیت مقاطع آلومینیومی وارداتی بیشتر از مقاطع تولید داخلی است اما واردات آنچنانی در این حوزه وجود ندارد. کالاهای وارداتی از لحاظ استفاده از مواد خام، قالب، دستگاه و … از کیفیت عالی بهره‌مند هستند، بیشتر این مقاطع از کشور ترکیه وارد می‌شوند و دقت تولیدکنندگان ترک در طراحی و ساخت بیشتر از تولیدکنندگان ایرانی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3562

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است