• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارت برق ایرانیان:

بزرگ‌ترین مشکل ما فروش بدون سود است

  • کد خبر : 5085
  • 09 تیر 1398 - 17:13
بزرگ‌ترین مشکل ما فروش بدون سود است
مدیرعامل شرکت پارت برق ایرانیان تولیدکننده انواع کلید و پریز، گفت: وضعیت تولید کلید و پریز امسال نسبت به سال 97 بدین شکل است که تامین مواد اولیه آسان‌تر شده و تقاضای خرید نیز وجود دارد اما مشکل فعالان صنف ما که مجبور به خرید مواد اولیه از دلالان هستند این است که باید محصولات خود را بدون سود و یا با کمترین سود ممکن بفروشند که با ادامه این اوضاع عملا حیات برای ما دشوار می‌شود.
مدیرعامل شرکت پارت برق ایرانیان تولیدکننده انواع کلید و پریز، گفت: وضعیت تولید کلید و پریز امسال نسبت به سال ۹۷ بدین شکل است که تامین مواد اولیه آسان‌تر شده و تقاضای خرید نیز وجود دارد اما مشکل فعالان صنف ما که مجبور به خرید مواد اولیه از دلالان هستند این است که باید محصولات خود را بدون سود و یا با کمترین سود ممکن بفروشند که با ادامه این اوضاع عملا حیات برای ما دشوار می‌شود.

محمدرضا ترهنده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما انواع کلید و پریز خانگی و صنعتی تولید می‌کنیم که خوشبختانه دسترسی به مواد اولیه نسبت به سال گذشته راحت‌تر شده است، البته همچنان قیمت‌ها بالا است اما دسترسی به اندازه سال گذشه دشوار نیست، سال گذشته اصلا مواد اولیه در دسترس نبود و عملا نمی‌توانستیم تولید کنیم. در واقع ما که تولیدکننده واقعی هستیم باید مواد اولیه مورد نیاز خو د را از دلال‌ها به قیمت بازار آزاد خریداری کنیم، اختلاف قیمت مواد اولیه در بورس نسبت به بازار آزاد بسیار زیاد است.

وی افزود: ما پلی کربنات که ماده اصلی تولید کلید و پریز است را با ۴۰ درصد قیمت بیشتر نسبت به قیمت بورس خریداری می‌کنیم و همین خرید با قیمت بالا باعث می‌شود سود ما بسیار کاهش یابد. متاسفانه پای دلالان در تمامی حوزه‌ها باز است و بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از تولیدکنندگان واقعی به مواد اولیه دسترسی دارند، ادامه حضور دلالان در صنعت موجب می‌شود صنایع مختلف فلج شوند.

مدیرعامل شرکت پارت برق ایرانیان درخصوص تامین مواد اولیه، عنوان کرد: مواد اولیه تولید کلید و پریز اکثرا از بازار داخلی تامین می‌شود، پس از افزایش نرخ ارز بسیاری از قطعات با نوع داخلی آن جایگزین شد، یکی از این موارد جایگزین شده فولاد مبارکه به جای قزاق است، دیگر استفاده از قزاق  به صرفه نیست و هیچ شرکت تولیدکننده‌ای از ورق قزاق استفاده نمی‌کند. فلنچ یا پایه و چنگک کلید و پریز از آهن است.

ترهنده در خصوص کیفیت کلید و پریز تولید ایران، اذعان کرد:  شاید از لحاظ کیفیت کلید و پریز داخلی توان رقابت با کشورهایی همچون آمریکا را نداشته باشد اما در منطقه حرفی‌هایی برای گفتن دارد، از نظر تکنولوژی ساخت نیز نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه همچون ترکیه جلوتریم، حتی استانداردهای ما سخت‌گیرانه‌تر از کشور ترکیه وضع شده است. به طور مثال تولیدکنندگان ترک از ABS به جای پلی کربنات استفاد می‌کنند اما ما به خاطر خطر آتش‌سوزی که این پلاستیک دارد نمی‌توانیم از آن در تولید کلید و پریز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت در بازار بسیار آزاردهنده است، گفت: ما بیش از ۳۰۰ نوع محصول تولید می‌کنیم، در ساخت کلید و پریز ورق برنجی بکار می‌رود و ما ورق‌های مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. تنها شرکتی که ورق برنجی تولید می‌کند شرکت شهید باهنر است و کیفیت ورق‌های تولیدی این شرکت به اندازه‌ای هست که ما را از واردات بی‌نیاز کند. یکی از مصارف شمش برنج در دو شاخه است که باید از فلز برنج در تولید آن استفاده شود که متاسفانه برخی شرکت‌های متفرقه آن را با آهن جایگزین کرده‌اند، به همین دلیل زمان استفاده از این دو شاخه‌ها در پریز، شاهد جرقه زدن و آتش‌سوزی هستیم. ما ورق‌های مورد نیاز خود را عموما از خود شرکت خریداری می‌کنیم اما در برخی از سایزها سه تن برای ما زیاد است و این سایزها را از بازار تهیه می‌کنیم. شرایط خرید از شرکت با هنر حداقل سه تن از هر سایز است، با اینکه مصرف کلی بیش از این تناژ است اما استفاده از سایزهای متفاوت ما را مجبور کرده بخشی از مایحتاج خود را از بازار آزاد تهیه کنیم. از سایزهای ۰٫۵ میلی‌متر به بالا در تولید کلید و پریز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارت برق ایرانیان با اشاره به اینکه ما برای خرید مواد اولیه نباید حق دلالی پرداخت کنیم، بیان کرد: انتظاری که ما از مسئولان کشور داریم حمایت از تولید است، بدین شکل که دست دلالان از بورس کوتاه شود و شرایط برای خرید تولیدکنندگان واقعی مهیا گردد، در غیر اینصورت تولید به هیچ وجه آینده خوبی نخواهد داشت. انتظار نداریم به ما تسهیلات و وام بدهند یا شرایط خاصی ایجاد کنند، همین که جلوی فعالیت دلالان را بگیرند، کافی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5085
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه