• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
یک فعال بازار ضایعات فلزی:

وضعیت بازار ضایعات همواره خوب است

  • کد خبر : 5210
  • 12 تیر 1398 - 19:54
وضعیت بازار ضایعات همواره خوب است
یکی از فعالان بازار ضایعات فلزی گفت: بازار ضایعات فلزی همیشه خوب است اما صنایع مصرف‌کننده این ضایعات با مشکلاتی در بخش تولید مواجه هستند که ادامه فعالیت برای آن‌ها دشوار می‌شود.
یکی از فعالان بازار ضایعات فلزی گفت: بازار ضایعات فلزی همیشه خوب است اما صنایع مصرف‌کننده این ضایعات با مشکلاتی در بخش تولید مواجه هستند که ادامه فعالیت برای آن‌ها دشوار می‌شود.

آیت اله فیض آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وضعیت صنایع مصرف‌کننده ضایعات فلزی مساعد نیست و بسیاری از این صنایع تا ورشکستگی پیش رفته‌اند، برخی تولیدکنندگان محصولات تولیدی خود را به قیمت ضایعات می‌فروشند تا بتوانند بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

وی افزود: ما در این انبار چندین نوع ضایعات داریم که یک بخشی از آن همین محصولات تولیدی شرکت‌های ورشکسته به خصوص شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی است که به دلیل واردات بی‌رویه از چین، با معضلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ناگزیر شیرآلات تولید شده را بدون اینکه به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسانند به عنوان ضایعات به ما می‌فروشند که این اصلا اتفاق خوبی نیست، ما خودمان نیز قطعات شیرآلات بهداشتی تولید می‌کنیم که در ماه‌های اخیر وضعیت خوبی نداریم؛ وضعیت به‌گونه‌ای است که مجبور شده‌ایم نیروهای خود را علیرغم میل باطنی تعدیل کنیم.

فیض آبادی در رابطه با انواع ضایعات موجود در بازار، توضیح داد: در بازار ما، ضایعات مسی در سه دسته قرار می‌گیرند؛ قراضه کابلی قرمز، کابل‌های مخابراتی و ضایعات ذوبی و همچنین در بحث قراضه‌های برنجی نیز سه نوع ضایعات برنجی داریم: زردبار، سفیدبار و سوفاله.

وی در رابطه با صنایع مصرف‌کننده ضایعات مسی و برنجی،  بیان کرد: عموما ضایعات برنجی را شرکت‌های تولید شیرآلات بهداشتی و تولیدکنندگان مقاطع از ما خریداری می‌کنند، مصرف ضایعات مسی نیز بسیار گسترده است، تولیدکنندگان ظروف مسی، محصولات تخت و … بخشی از این مصرف‌کنندگان هستند اما بخش عمده این ضایعات به شرکت‌های تولید مقاطع می‌رود.

فیض‌آبادی برای حل معضلات فعالان صنایع، پیشنهاد داد: در این شرایط، دولت باید به تولیدکنندگان تسهیلات مناسب تخصیص دهد تا آن‌ها بتوانند واحدهای خود را از این وضعیت بحرانی خارج کنند.

وی ادامه داد: البته بسیاری از مشکلات صنعت، وضع قوانین نادرست یا مدیریت اشتباه داخلی است، یکی از معضلات صنایع داخلی، حضور اجناس وارادتی در بازار است، به طور مثال شیرآلات بهداشتی چینی با قیمت بسیار کم‌تری نسبت به نوع داخلی آن خرید و فروش می‌شود و تولیدکننده داخلی به‌هیچ وجه نمی‌تواند با محصولات چینی رقابت کند، کمااینکه محصولات چینی مقدار زیادی سرب دارند و وجود سرب در شیرآلات بسیار خطرناک است و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

فیض آبادی درخصوص قیمت‌گذاری برنج در ایران، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما قیمت‌گذاری براساس دلار است، زمانی که مواد اولیه تولید برنج، یعنی مس و روی از داخل کشور تامین می‌شود چرا باید با قیمت دلار محاسبه شود، تا زمانی که درآمد ریالی و هزینه دلاری باشد وضعیت صنایع بحرانی است.

فیض آبادی در پایان گفت: در بحث ضایعات، بازار خوب است اما نسبت به سال گذشته افت ۵۰ درصدی داشته است، انتظار داشتیم اوضاع در سال جاری کمی بهبود یابد که متاسفانه اینگونه نشد. نوسانات نرخ ارز و واردات بی‌رویه موجب شده که صنایع مصرف‌کننده نتوانند تولید داشته باشند و همین رکود، بر وضعیت بازار ضایعات تاثیر گذاشته است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5210
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است