• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی:

قانون بازار ضایعات، بی‌قانونی است

  • کد خبر : 5200
  • 12 تیر 1398 - 19:30
قانون بازار ضایعات، بی‌قانونی است
مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی یکی از فعالان بازار ضایعات مسی و برنجی در استوک خاوران، گفت: در خصوص بازار ضایعات اصلا هیچ قانونی برای افزایش یا کاهش فروش وجود ندارد و نمی‌توان زمانی را مشخص کرد که بگوییم این روز یا این ماه از سال پیک بازار ما است اما مادامی که کارخانجات محصول تولید کنند، بازار ما نیز رونق خوبی دارد و هر زمان که کارخانجات رکود داشته باشند کسب‌وکار ما نیز نسبتا راکد است، کمااینکه بازار ضایعات همواره پویا است. بازار ضایعات جزو بی‌قانون‌ترین بازارهای قانون‌مند است، به طور مثال همه فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کردند که پس از ماه رمضان امسال طبق محاسبات و تجربیات سال گذشته، بازار ضایعات از بین برود و میزان فروش بسیار کاهش ‌یابد اما چنین اتفاقی رخ نداد و خوشبختانه این بازار همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی یکی از فعالان بازار ضایعات مسی و برنجی در استوک خاوران، گفت: در خصوص بازار ضایعات اصلا هیچ قانونی برای افزایش یا کاهش فروش وجود ندارد و نمی‌توان زمانی را مشخص کرد که بگوییم این روز یا این ماه از سال پیک بازار ما است اما مادامی که کارخانجات محصول تولید کنند، بازار ما نیز رونق خوبی دارد و هر زمان که کارخانجات رکود داشته باشند کسب‌وکار ما نیز نسبتا راکد است، کمااینکه بازار ضایعات همواره پویا است. بازار ضایعات جزو بی‌قانون‌ترین بازارهای قانون‌مند است، به طور مثال همه فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کردند که پس از ماه رمضان امسال طبق محاسبات و تجربیات سال گذشته، بازار ضایعات از بین برود و میزان فروش بسیار کاهش ‌یابد اما چنین اتفاقی رخ نداد و خوشبختانه این بازار همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

مرتضی حیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات همیشه شاهد بازاری زنده در بخش ضایعات مس و برنج هستیم، اظهار داشت: پیک بازار انواع فلزات مربوط به فصل دوم سال است و همچنین قبل ماه محرم و رمضان نیز فعالیت در این بازار زیاد می‌شود اما مس از این قاعده مستثنی است و بازار قراضه‌های مسی زمانی رونق بیشتری می‌یابد که صادرات این قراضه‌ها ممنوع نباشد.

وی افزود: مس به عنوان فلزی ارزشمند شناخته می‌شود؛ در بازار ضایعات مشکلات زیادی وجود دارد که متاثر از تحریم‌ها است. مشکلات داخلی منتج شده از تصمیمات مسئولان و رکودی که در این روزها وجود دارد نیز بی‌تاثیر نیست و موجب شده سرعت حرکت در این بازار لاکپشتی و آرام باشد.

مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی گفت: با وجود مشکلات مختلف اقتصادی که تمامی سطوح صنایع با آن دستوپنجه نرم میکنند، فعالان این حوزه توانستهاند با شیبی آرام و سرعتی پیوسته در جهت مرتفع شدن مشکلات خود قدمهای خوبی بردارند.

حیرتی با اشاره به اینکه در حوزه فروش ضایعات، قیمت قراضه تغییر چندانی در بخش بالا دست و پایین‌دست ندارد، تصریح کرد: بازار قراضه به غیر از آهن به دو بخش عمده فلزات سفید(ضایعات آلومینیومی) و ضایعات مسی تقسیم می‌شود که قیمت ضایعات این دو فلز براساس قیمت جهانی محاسبه می‌شود.

برخی از واحدهای تولیدی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند

مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی مهم‌ترین مشکل بازار مس را مربوط به مشکلات داخلی و وجود تورم‌های ناشی از آن دانست و گفت: به علت مشکلات داخلی و تورم منتج از آن، قدرت خرید مردم پایین آمده و آن‌ها تنها می‌توانند از پس مخارج اصلی زندگی برآیند. این پایین آمدن قدرت خرید به صنایع نیز آسیب رسانده است و تولیدکنندگان به سختی می‌توانند محصولات خود را به‌فروش برسانند. یکی از راه‌هکارهایی که در این شرایط می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند صادرات انواع مصنوعات مسی است و تا زمانی که نتوان این محصولات را صادر کرد روز به روز این معضلات بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ تا ۱۲ کارمند در این مجموعه  فعالیت دارند، تصریح کرد: برخی بحران‌های اقتصادی باعث شده تا کارخانجاتی که توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند، بعضا تعدیل نیروهایی داشته باشند.

تعمیر شیرآلات به جای تعویض

مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی با اشاره به اینکه با شروع گرانی‌ها اقشار ضعیف جامعه به علت محدودیت مالی به جای خرید شیرآلات بهداشتی جدید، به تعمیر شیرآلات قدیمی ساختمان خود روی آورده‌اند، توضیح داد: قیمت خرید یک دست شیرآلات ساختمانی سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که با توجه به تغییر در قیمت ارز، این رقم به ۵ تا ۶ میلیون تومان افزایش یافت که این موضوع بر چرخه تولید این محصول تاثیر زیادی گذاشته است، در واقع واحدهای تولیدی، مونتاژکاران، افرادی که این شیرآلات را آبکاری‌ می‌کنند به صورت زنجیروار از این افزایش قیمت‌ها تاثیر گرفته‌اند؛ همچنین بازار ما نیز متاثر از این تعمیر به جای تعویض شده و باعث شده میزان این دسته از ضایعات برنجی کاهش یابد.

صادرات انواع مصنوعات مسی باید افزایش یابد

حیرتی با بیان اینکه صادارت محصولات فلزی از کشور محدود است، تصریح کرد: میزان قراضه در کشور از حد مصرف داخلی بیشتر است و باید گام‌‌هایی در مسیر افزایش صادرات انواع مصنوعات مسی و برنجی برداشت تا به تبع آن، میزان تولید کشور نیز افزایش ‌یابد که این افزایش تولید نیازمند مواد اولیه بیشتر است. هرچه میزان تولید بیشتر باشد فروش ما نیز بیشتر می‌شود. اگر هر چه سریعتر در راستای افزایش تولید و رونق واحدهای تولیدی گام برداشته نشود، صنعت داخلی روبه نابودی می‌رود. بزرگ‌ترین مشکل برای صادرات محصولات فلزی کشور تحریم‌ها است که برطرف شدن آن می‌تواند به رونق بازار داخلی کمک کند.

مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی در خصوص تاثیر تغییر قیمت دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پارسال در بازار، گفت: پارسال از فروردین ماه تا دوم اردیبهشت بازار خیلی داغ بود اما از پنجم و ششم اردیبهشت این بازار دچار رکود شد و پس از گذشت تقریبا یک ماه بازار دوباره رونق گرفت و چیزی نگذشت که مجددا در ماه‌های شهریور و مهرماه افت کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه چهار سال پیش هم، چنین شرایطی در بازار وجود داشت، افزود: در آن بازه زمانی نیز یک سری مشکلات دیگر موجب شد که باندبازی‌هایی صورت گیرد و دسترسی به مس دشوار شود. همچنان امروزه نیز دسترسی به مواد اولیه از طریق بورس کالا دشوار است و برخی از واحدهای تولیدی همچون تولیدکنندگان مقاطع برنجی، ترجیح می‌دهند به جای خرید کاتد مس از بورس، از ما ضایعات برنجی بخرند.

مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی همچنین در خصوص اینکه آیا فعالان این صنف تحت نظر انجمن فعالیت می‌کنند یا خیر‌، توضیح داد: انجمنی برای فعالان حوزه ضایعات وجود ندارد اما چندی پیش با تعدادی از فعالان این حوزه صحبت‌هایی برای تشکیل انجمن صورت گرفت تا به کمک هم، در راستای مرتفع کردن مشکلات این صنف تلاش کنیم.

حیرتی  با بیان اینکه فعالان صنف ضایعات درکشورهای دیگر معضلات خود را از طریق انجمن‌ها رفع و رجوع می‌کنند، ادامه داد: نمونه این انجمن‌ها را می توان در خیابان بایرام پاشای ترکیه و استوک فلزات تاجیکستان مشاهد کرد، در منطقه ما نیز حدودا ۱۰۰ تا ۱۵۰ کاسب فعالیت می‌کنند و اتفاقا این تعداد، از تعداد فعالان دو کشور مذکور بیشتر است و نیاز به وجود انجمن نیز بیشتر احساس می‌شود. انجمن‌ها می‌توانند دانش و اطلاعات به روز در اختیار اعضای خود قرار دهند.

 مدیر واحد ضایعات برادران حیرتی تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌های مالی ما در این حوزه به صورت اعتباری است و نه چک و نه پول رد و بدل نمی‌شود بلکه با شناختی که نسبت به هم داریم ضایعات را بین خودمان جابجا می‌کنیم. مشکل ما در این حوزه نبود یا کمبود نقدینگی نیست بلکه نوسانات قیمت فلزات به خصوص مس است که باعث شده بازار ما ثبات خود را از دست بدهد و هیچ شخصی جرات سرمایه‌گذاری در این حوزه را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال یکی از بدترین سال‌های بازار ضایعات بود، گفت: در مقایسه با تمام سال‌هایی که ما در بازار ضایعات فعالیت کرده‌ایم، امسال به خاطر ضررهای زیاد و سودهای کم، بازار بسیار بدی داشتیم. تقریبا همیشه ضایعات انبار شده داریم و در حال حاضر نیز با سیر نزولی قیمت‌ها این ضرر‌ها نیز بیشتر شده است.

حیرتی در خصوص دسته‌بندی انواع قراضه مسی، توضیح داد: در بازار، ضایعات مسی به کابل‌های برق، سیم سوخته، مس آرمیچر یخچالی، مس دینامی روغنی و خشک تقسیم می شوند. مس خشک از موتور یخچال و مس روغنی از دینام به دست می‌آید. البته یک دسته دیگر نیز وجود دارد که از لحاظ قیمت نسبت به ضایعات مذکور ارزان‌تر است، به این دسته به اصطلاح مس ذوبی می‌گویند و این دسته یک رده پایین‌تر از انواع دیگر است؛ نام دیگر این ضایعات، قراضه‌های هفته بیجار است، به طور مثال انواع ظروف مسی در این دسته قرار می‌گیرند.

 وی همچنین از فقدان دانش فناوری اطلاعات در کسب و کار ضایعات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه فعالان این حوزه در خصوص کسب دانش‌های روز فعالیتی ندارند و به دنبال تکنولوژی‌ و راه‌های جدید افزایش کسب درآمد نمی روند. اگر سیستم جامعی برای خرید و فروش ضایعات وجود داشته باشد، هر خریداری از هر نقطه‌ای از کشور می تواند ‌به سهولت قراضه مد نظر خود را تهیه کند.

 وی همچنین قراضه‌های برنجی را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: یک دسته از برنج‌های موجود در بازار زردبارها هستند و دسته دیگر سفیدبار، دسته سوم نیز همان سفاله‌ها یا براده‌های برنجی هستند که از تراشکاری قطعات برنجی باقی می‌ماند.

وی اظهار کرد: در رادیاتور ماشین‌ها، انواع فلزات وجود دارد که باید از هم تفکیک شوند تا بر اساس ارزش،‌ در اختیار مصرف‌کنندگان‌ قرار گیرد که به قراضه این رادیاتورها، به دلیل آسیاب و خرد شدن، ضایعات آسیایی می‌گویند. در انبار ما انواع قراضه مسی و برنجی موجود است، تنها ضایعاتی که کمتر در مجموعه ما یافت می‌شود، قراضه الکترونیکی و یا ضایعات مرتبط با تجهیزات الکترونیکی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5200
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی