• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر عامل ریخته‌گری باقری مطرح کرد:

تولید شمش مسی از سرباره

  • کد خبر : 5120
  • 12 تیر 1398 - 18:15
تولید شمش مسی از سرباره
مدیر عامل ریخته‌گری باقری در مورد نحوه تولید در کارگاه‌های سنتی تولیدکننده شمش مس، گفت: ما برای تولید شمش از کوره‌های دوار استفاده می‌کنیم و از سرباره‌های مس به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم. برخی از تولیدکنندگان که امکان دسترسی به مواد سرد شرکت مس و یا کنسانتره دارند، این مواد را در کوره دوار ذوب می‌کنند. عیار مس این گونه مواد بین 30 تا 50 درصد است. مات مس سرد شده، سیاه رنگ است. پس از تکمیل ذوب، سرباره‌گیری می‌شود. پس از این مرحله شعله کوره خاموش می شود و در داخل مذاب هوا دمیده می‌شود تا مواد غیر مس سوخته و از بین برود. در این مرحله مس تولید می‌شود که در اصطلاح ما به آن مس سیلیس می‌گوییم. پس از سرباره‌گیری، مس تولید شده به شکل شمش ریخته‌گری می‌شود. سرباره‌های تولید شده در این مرحله سیلیس بار نامیده می‌شود که عیار مس آن در حدود 10 درصد است.
مدیر عامل ریخته‌گری باقری در مورد نحوه تولید در کارگاه‌های سنتی تولیدکننده شمش مس، گفت: ما برای تولید شمش از کوره‌های دوار استفاده می‌کنیم و از سرباره‌های مس به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم. برخی از تولیدکنندگان که امکان دسترسی به مواد سرد شرکت مس و یا کنسانتره دارند، این مواد را در کوره دوار ذوب می‌کنند. عیار مس این گونه مواد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. مات مس سرد شده، سیاه رنگ است. پس از تکمیل ذوب، سرباره‌گیری می‌شود. پس از این مرحله شعله کوره خاموش می شود و در داخل مذاب هوا دمیده می‌شود تا مواد غیر مس سوخته و از بین برود. در این مرحله مس تولید می‌شود که در اصطلاح ما به آن مس سیلیس می‌گوییم. پس از سرباره‌گیری، مس تولید شده به شکل شمش ریخته‌گری می‌شود. سرباره‌های تولید شده در این مرحله سیلیس بار نامیده می‌شود که عیار مس آن در حدود ۱۰ درصد است.

مهدی باقری در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بازیابی مس این نوع مواد برای کارگاه‌های بزرگ صرفه اقتصادی ندارد، لذا این بار را می‌فروشند. کارگاه‌های کوچکی مثل ما این سرباره‌ها را گرفته و عملیات مشابه را انجام می‌دهند و در نهایت شمش مس سیلیس تولید می‌کنند.

وی افزود: نوع دیگری از کوره‌های سنتی داریم که به کوره‌های کفی معروف هستند. مقطع این کوره‌ها مربعی شکل است؛ بر خلاف کوره‌های دوار که شکل استوانه‌ای دارند. خروج مذاب از این کوره‌ها از مجرای قیفی شکل که در پایین کوره قرار دارد اتفاق می‌افتد. سرباره‌گیری هم به همین شکل انجام می‌شود. کوره امکان تیلت شدن دارد و با جکی می‌توان کوره را مقداری چرخاند تا سرباه یا مواد مذاب آن از مجرای خروجی خارج شود.

باقری گفت: ما از کوره‌های دوار بدون فیلتر استفاده می‌کنیم، چون ذوب سیلیس‌بار مس مواد آلاینده‌ای مانند اکسید روی ندارد لذا به فیلتر نیازی نیست. اما واحدهایی در زنجان که ضایعات برنجی مانند رادیاتور برنجی ذوب می‌کنند، به بگ‌فیلتر مجهز هستند چون ضایعات برنج همراه با تولید اکسید روی هست که آلایندگی دارد. علاوه بر موضوع آلایندگی، جمع آوری غبار روی ارزش اقتصادی زیادی دارد. در واقع برخی برای تولید همین اکسید روی همزمان با شمش مس، ضایعات برنجی ذوب می‌‎کنند.

وی ادامه داد: سیلیس‌بار و سایر سرباره‌های حاوی مس را از شرکت‌ها و کارخانه‌های شهر زنجان تهیه می‌کنیم. به دلیل اینکه واحدهای صنعتی به یکدیگر مرتبط و متصل هستند، کسادی بازار آن‌ها بر بازار ما نیز تاثیر داشت.

این تولیدکننده گفت: با دستگاه آنالیز امکان بررسی میزان خلوص شمش مسی با دقت بالا وجود دارد ولی تامین این نوع تجهیزات هزینه بسیار بالایی دارد و برای همه تولیدکنندگان امکان خرید چنین دستگاه‌هایی وجود ندارد. برای آنالیز میزان خلوص شمش مسی با در دست داشتن یک قسمت از عیار ۹۷ درصد به بالا، حفره‌هایی در شمش مسی ایجاد می‌کنند، براده را برداشته و با چشم بررسی می‌کنند که میزان قرمزی رنگ آن چقدر است.

باقری عنوان کرد: شمش‌هایی که به شکل سنتی تولید می‌کنیم معمولا تصفیه مجدد نمی‌کنیم. شمش سیلیس که پس از مرحله تصفیه، به شمش مس خالص تبدیل می‌شود را تاجر از ما خریداری می‌کرد و سپس به شرکت ملی مس می‌فروخت. در گذشته که دسترسی به این نوع مواد بیشتر بود، تولید با این شکل رونق خوبی داشت، اما وقتی شرکت مس تصمیم گرفت که مواد خود را به صورت دستمزدی تبدیل به شمش کند، وضعیت بدتر شد زیرا شرکت مس مواد خود را در کارگاه‌های استان کرمان تبدیل به مس می‌کند.

وی تصرح کرد: معدود تولیدکنندگانی که در کرمان توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، با سپردن سند به عنوان تضمین، متعهد می‌شوند تا به طور ماهانه مقدار مشخص مواد مس با خلوص ۳۰ درصد تحویل گرفته و در مقابل شمش مس تحویل داده و در ازای آن اجرت دریافت می‌کنند. در این نوع کارگاه‌ها تعداد زیادی کوره دوار وجود دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5120
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه