• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر فروشگاه حسینی:

بازی غیرمنصفانه در بازار ضایعات آلومینیومی

  • کد خبر : 3644
  • 30 تیر 1398 - 18:42
بازی غیرمنصفانه در بازار ضایعات آلومینیومی
مدیر فروشگاه حسینی در مورد تاثیر افزایش و کاهش قیمت‌ ضایعات آلومینیومی بر کسب‌وکار افراد مختلف در سال‌های اخیر، گفت: این نوسانات شدید قیمتی به نفع کسانی است که دارای انبارهای بزرگ هستند و امکان نگهداری قراضه در مدت زمان طولانی و تناژ بالا را دارند و به ضرر مصرف‌کننده و خریدار قراضه‌های آلومینیومی تمام شده است؛ به طور مثال شخصی قراضه‌های آلومینیومی را کیلویی 20 هزار تومان می‌خرد و نگه می‌دارد تا گران شود، زمانی که قیمت آن به کیلویی 30 هزار تومان رسید آن را به مصرف‌کننده، می‌فروشد. با این کار بدون هیچ دردسر و تلاشی، سود کلانی می‌برد. این‌گونه فعالیت‌ها، بازی‌های غیرمنصفانه و ناجوانمردانه‌ای است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده و هستیم.

مدیر فروشگاه حسینی در مورد تاثیر افزایش و کاهش قیمت‌ ضایعات آلومینیومی بر کسب‌وکار افراد مختلف در سال‌های اخیر، گفت: این نوسانات شدید قیمتی به نفع کسانی است که دارای انبارهای بزرگ هستند و امکان نگهداری قراضه در مدت زمان طولانی و تناژ بالا را دارند و به ضرر مصرف‌کننده و خریدار قراضه‌های آلومینیومی تمام شده است؛ به طور مثال شخصی قراضه‌های آلومینیومی را کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌خرد و نگه می‌دارد تا گران شود، زمانی که قیمت آن به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید آن را به مصرف‌کننده، می‌فروشد. با این کار بدون هیچ دردسر و تلاشی، سود کلانی می‌برد. این‌گونه فعالیت‌ها، بازی‌های غیرمنصفانه و ناجوانمردانه‌ای است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده و هستیم.

سید ابوطالب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به تاثیر نوسانات قیمتی بر درآمدزایی برخی از افراد، اظهار داشت: زمانی که قیمت ضایعات آلومینیومی اینگونه افزایش و کاهش می‌یابد، تنها دلال‌های بزرگ، سود چشمگیری عایدشان می‌شود و این نابسامانی‌های اقتصادی، نتیجه‌ای جز بی‌عدالتی‌های اجتماعی ندارد و شاهدیم که یک دلال تنها به واسطه انبارداری و احتکاری که انجام می‌دهد، سود یک ماهه‌اش از درآمد یک ساله ما بیشتر می‌شود و چنین شرایطی برای افرادی همانند من، کاملا ناامیدکننده است.

وی درمورد نوسانات قیمتی ضایعات آلومینیومی در مدت کوتاه، بیان کرد: قیمت ضایعات آلومینیومی در سال، بیش از ۱۰ بار تغییر می‌کند، به طور مثال سال گذشته، قراضه‌های آلومینیومی را کیلویی ۵ هزار تومان خرید و فروش می‌کردیم، ابتدای امسال، به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر قیمت ضایعات آلومینیومی کاهش یافته و به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است.

مدیر فروشگاه حسینی درمورد تاثیر نوسانات ارزی بر میزان خرید و فروش ضایعات آلومینیوم، عنوان کرد: نوسانات ارزی مسلما بر میزان خرید و فروش ضایعات آلومینیومی تاثیرگذاشته که این تاثیر معکوس است، به طور مثال هر زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد، میزان فروش ما بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد تمام تولیدکنندگان دست نگه‌ می‌دارند و خرید نمی‌کنند چون احتمال می‌دهند قیمت‌ها بیش از پیش کاهش یابد اما زمانی که نرخ ارز بیشتر می شود، بازار خرید و فروش ما رونق بیشتری می‌گیرد چون مصرف‌کننده از ترس گران شدن بیشتر، قراضه را می‌خرد.

وی در مورد انواع ضایعاتی که در این فروشگاه خرید و فروش می‌شود، بیان کرد: ظروف آلومینیومی آشپزخانه، یکی از انواع ضایعات آلومینیومی است که توسط وانتی‌ها جمع‌آوری و به بازار «استوک خلازیر» آورده می‌شود و قیمت‌گذاری این نوع قراضه عموما توسط خود بازاریان انجام می‌شود.

مدیر فروشگاه حسینی به شیوه‌های مختلف جمع‌آوری و خرید ضایعات آلومینیومی که در بازار «استوک خلازیر» انجام می‌شود، اشاره و عنوان کرد: قراضه‌های آلومینیومی مورد نیازمان را معمولا از دو طریق وانتی‌ها و شرکت در مزایده‌های دولتی، تهیه می‌کنیم و سهم هر دو دسته در این بازار به یک میزان است، به گونه‌ای که ۵۰ درصد ضایعات جمع‌آوری شده را از طریق وانتی‌ها و ۵۰ درصد مابقی را از طریق شرکت در مزایده‌های دستگاه‌های دولتی خریداری می‌کنیم.

حسینی درخصوص جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی، خاطرنشان کرد: برخی مواقع جمع‌آوری‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قراضه‌های آلومینیومی برای خرید ضایعات آلومینیومی با تولیدکنندگان، قرارداد یکساله می‌بندند که در این مواقع تولیدکننده باید بار خود را به مدت یکسال به همان جمع‌آوری‌کننده مشخص بفروشد که اینگونه قراردادهای یک ساله به علت نوسانات ارزی در سال‌های اخیر کمتر از گذشته شده است، به طور مثال، یک کارخانه تولیدکننده پروفیل درب و پنجره آلومینیومی به میزان ضایعات تولیدشده در فرآیند تولید آگاهی دارد به همین دلیل می‌تواند قراضه‌های خود را پیش فروش کند.

وی در پایان درخصوص خرید و فروش ضایعات نو، گفت: به ندرت خرید و فروش ضایعات نو در بازار «استوک خلازیر» انجام می‌شود و این دسته از قراضه‌ها را معمولا یک واحد تولیدی یا خود از آن استفاده می‌کند و یا به یک تولیدکننده دیگر می‌فروشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3644

نوشته‌های مشابه