• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت آریانا مطرح کرد:

کاهش سهم سازنده از قیمت تمام شده قطعات ریختگی

  • کد خبر : 3686
  • 29 تیر 1398 - 17:36
کاهش سهم سازنده از قیمت تمام شده قطعات ریختگی
مدیرعامل شرکت آریانا که از سال 86 در زمینه ریخته‌گری دسته‌موتورهای خودروهای سمند، پژو و... فعالیت دارد، گفت: قیمت‌گذاری قطعات ریختگی توافقی و قراردادی است و تولیدکنندگان قطعات ریختگی خودرو، بابت ساخت هر قطعه سهم سازنده دریافت می‌کنند؛ سهم سازنده، بستگی به فرآیندهای ریخته‌گری، عملیات حرارتی، ماشین‌کاری و ... دارد که متاسفانه کارمزدی که به ریخته‌گران تعلق می‌گیرد، سود و درآمدزایی اندکی برای آن‌ها به ارمغان دارد و سهم سازنده چندسالی است که افزایش پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آریانا که از سال ۸۶ در زمینه ریخته‌گری دسته‌موتورهای خودروهای سمند، پژو و… فعالیت دارد، گفت: قیمت‌گذاری قطعات ریختگی توافقی و قراردادی است و تولیدکنندگان قطعات ریختگی خودرو، بابت ساخت هر قطعه سهم سازنده دریافت می‌کنند؛ سهم سازنده، بستگی به فرآیندهای ریخته‌گری، عملیات حرارتی، ماشین‌کاری و … دارد که متاسفانه کارمزدی که به ریخته‌گران تعلق می‌گیرد، سود و درآمدزایی اندکی برای آن‌ها به ارمغان دارد و سهم سازنده چندسالی است که افزایش پیدا نکرده است.

رضا آریانا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به هزینه‌برترین مراحل تولید، اظهار داشت: مراحل ریخته‌گری، حرارتی و ماشین‌کاری پرهزینه‌ترین مراحل تولید قطعات ریختگی به حساب می‌آید و مراحل فینیشینگ، پلیسه‌کاری و … هزینه کمتری برای ریخته‌گران به همراه دارد.

وی با اشاره به تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان و فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب که مشکلات صنعتگران را کاهش دهد، بیان کرد: شرکت ما برای ریخته‌گری قطعات آلومینیومی، شمش و مواد اولیه ضروری را خریداری نمی‌کند بلکه زمانی که سفارشی برای ساخت و تولید می‌گیریم، شرکت‌های مصرف‌کننده، شمش ایرالکو را خریداری و در اختیار ما قرار می‌دهند و به همین خاطر نیازی به گرفتن سهمیه در بورس و یا خرید از بازار آزاد نداریم.

رکود ۳۰ درصدی بازار قطعات ریختگی

مدیرعامل شرکت آریانا با اشاره به رکود بازار قطعات ریختگی، توضیح داد: از سال گذشته که شرکت ایران‌خودرو در تامین مواد اولیه برای شرکت‌های قطعه‌ساز با مشکلاتی مواجه شد و از طرفی به دلایل اقتصادی و سیاسی مجبور به کاهش میزان تولیدات خود شد، رکود در بازار قطعه‌سازی نیز به شدت افزایش یافت.

آریانا با اشاره به عوامل موثر در رکود بازار ریخته‌گران، عنوان کرد: علاوه بر تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر روند رکود و کاهش میزان فعالیت شرکت‌های تولیدی، ناامیدی تولیدکنندگان از آینده این صنعت و منحل شدن برخی از شرکت‌های بالادستی نیز از عوامل تاثیرگذار و موثر بر کاهش فعالیت‌های شرکت‌های ریخته‌گر در سال‌های اخیر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در زمینه صنعت ریخته‌گری در این چند سال اخیر تاثیرگذار بوده،  وابستگی شدید این صنعت به خودروسازی است به گونه‌ای که با کاهش فعالیت این قبیل شرکت‌های تولیدکننده، فعالیت ما نیز کاهش می‌یابد.

اکثر خودروسازان ورشکست شده‌اند

وی با اشاره به ورشکستگی صنایع خودروسازی کشور، اذعان کرد: به لحاظ قانونی، میزان بدهی هر شرکتی بیشتر از ۵۰ درصد سرمایه‌اش باشد، ورشکسته محسوب می‌شود؛ به همین خاطر با توجه به بدهی‌هایی که شرکت‌های بزرگ خودروساز به تولیدکنندگان قطعات و سایر صنایع دیگر دارند، می‌توان این شرکت‌ها را از لحاظ مالی ورشکسته دانست اما چون دولت از آن‌ها حمایت می‌کند خوشبختانه این شرکت‌ها هنوز تعطیل و منحل نشده‌اند. تعطیلی شرکت‌های بزرگ، آسیب‌های زیادی به جامعه می‌زند و عده کثیری نیروی توانمند و با تجربه، بیکار می‌شوند و دولت چاره‌ای جز حمایت از شرکت‌های خودروساز ندارد.

آریانا با اشاره به عواملی که می‌تواند موجب رونق فعالیت ریخته‌گران آلومینیومی در کشور شود، عنوان کرد: اولین اقدامی که می‌توان در جهت بهبود و رونق فعالیت ریخته‌گران آلومینیومی انجام داد، تامین مواد اولیه و بازار فروش برای صنعتگران است تا تولیدکنندگانی همانند ما در همان مراحل اولیه با مشکل مواجه نشوند.

وی در ادامه تصریح کرد: به روزرسانی و اتوماتیک کردن تجهیزات و ماشین‌آلات ریخته‌گری نیز در این صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد، چون علاوه بر اینکه دستگاه‌های موجود در کشور، قدیمی هستند و برای تولید انبوه کاربردی ندارند، استفاده آن‌ها، کیفیت محصول نهایی را کاهش می‌دهد و برای تولید یک قطعه باید زمان و نیروی کار بیشتری را اختصاص دهیم.

عدم استفاده از براده‌های آلومینیومی در فرآیند ساخت

مدیرعامل شرکت آریانا با اشاره به عدم استفاده از براده‌های آلومینیومی در فرآیند ساخت، عنوان کرد: شرکت ما از براده‌های به دست آمده در مراحل ماشین‌کاری، برشکاری و … استفاده نمی‌کند و در حقیقت ما مجوز مصرف این براده‌ها را نداریم.

آریانا درخصوص استفاده از ضایعات نو برای تولید قطعات ریختگی، اظهار کرد: واحد مهندسی شرکت این اجازه را به ما داده است که درصدی از ضایعات نویی که در فرآیند تولید به دست می‌آید را به کوره‌ها برگردانیم و مجددا استفاده کنیم.

وی در خصوص استفاده از پلیسه در تولید قطعات ریختگی خودرو، بیان کرد: امکان استفاده مجدد از پلیسه‌های تولیدی در مراحل ریخته‌گری به دلیل آلودگی زیادی که به همراه دارند و مواد شیمیایی موجود در آن‌ها، برای هیچ تولیدکننده‌ای وجود ندارد.

باید از تکنولوژی نوین استفاده کنیم

مدیرعامل شرکت آریانا با اشاره به نبود تکنولوژی نوین ریخته‌گری در کشور، عنوان کرد: تکنولوژی موجود در کشور فرسوده شده است و به همین خاطر برای ساخت یک قطعه، نیاز به نیروی کار زیادی داریم، در حالی که همان قطعه در کشوری همانند آلمان با یک‌پنجم نیروی کار، تولید می‌شود.

آریانا در مورد استفاده از دستگاه‌های جدید در تمام کشورهای سازنده قطعات ریختگی، خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار به نیروی کار کمتری نیاز دارد و امکان تولید در تناژ بالا را نیز فراهم می‌کند. محصول به دست آمده از این طریق، یکنواختی بیشتری دارد؛ به همین خاطر است که تولیدات سایر کشورها از نظر کیفی برتر از محصول داخلی هستند.

نیازی به واردات نداریم

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های ریخته‌گری در زمینه تولید قطعات خودرو، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های ریخته‌گری فعال در زمینه تولید قطعات خودرو زیاد هستند و تمام نیاز کشور به قطعات ریختگی را تامین می‌کنند و به همین خاطر نیازی به واردات این نوع قطعات نداریم.

مدیرعامل شرکت آریانا در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر قیمت قطعات وارداتی بیشتر از قطعات تولیدی داخلی است و هیچ مصرف‌کننده‌ای حاضر نیست سود خود را به خاطر استفاده از محصولات وارداتی کاهش دهد.

آریانا در پایان با اشاره به صادرات قطعات ریختگی، گفت: اتحادیه اروپا صنعت ریخته‌گری را یک صنعت آلاینده محسوب می‌کند و تولید قطعات ریختگی را محدود کرده است، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی باید کیفیت محصول خود را ارتقا دهند تا بتوانند از این فرصت صادراتی استفاده کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3686

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد