• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاران:

مصرف‌کنندگان داخلی به کیفیت اهمیت نمی‌دهند

  • کد خبر : 3695
  • 26 تیر 1398 - 18:17
مصرف‌کنندگان داخلی به کیفیت اهمیت نمی‌دهند
مدیرعامل شرکت کاران که از سال 78 درحوزه ریخته‌گری فلزات رنگین آلومینیوم فعالیت دارد، با اشاره به تعطیلی سه هزار کارخانه قطعه‌ساز، گفت: در سال‌های گذشته، بیش از پنج هزار کارخانه قطعه‌ساز در کشور فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار کارخانه ورشکست و تعطیل شدند؛ این درحالی است که اگر از صنایع تولیدی داخلی حمایت بیشتری به عمل می‌آمد، شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی، منحل نمی‌شدند.

مدیرعامل شرکت کاران که از سال ۷۸ درحوزه ریخته‌گری فلزات رنگین آلومینیوم فعالیت دارد، با اشاره به تعطیلی سه هزار کارخانه قطعه‌ساز، گفت: در سال‌های گذشته، بیش از پنج هزار کارخانه قطعه‌ساز در کشور فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار کارخانه ورشکست و تعطیل شدند؛ این درحالی است که اگر از صنایع تولیدی داخلی حمایت بیشتری به عمل می‌آمد، شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی، منحل نمی‌شدند.

هرایر شهبازیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به عدم حمایت ارگان‌های دولتی از تولید داخلی، اظهار داشت: تولیدکنندگان قطعات ریختگی داخلی می‌توانند قطعات پیچیده و با کیفیت بالا تولید کنند اما مصرف‌کنندگان غالبا ترجیح می‌دهند محصولاتی که قیمت پایین‌تری دارند، خریداری نمایند؛ به همین جهت محصولات تولیدی داخلی فروش نمی‌رود و این امر تنها مختص به شرکت‌های کوچک نیست، به طور مثال صنایع دفاع، برای تولید محصولی در یکی از پروژه‌های مد نظر خود به جای استفاده از تولیدات باکیفیت داخلی از محصولات وارداتی ارزان قیمت استفاده کرد که در نهایت نتوانست به نتیجه مورد نظر خود برسد و پروژه بسیار پرهزینه‌ای که دولت در آن سرمایه‌گذاری کرده بود، منحل شد.

وی درمورد کارگاه‌های بدون مجوز، بیان کرد: در حوزه ساخت قطعات ریختگی خودرو امکان فعالیت بدون مجوز وجود ندارد چون باید مراحل استاندارد و تایید قطعه انجام شود اما در حوزه تولید قطعات لوازم خانگی تعداد کارگاه‌های زیرزمینی بدون مجوز بسیار زیاد است.

حمایت‌های دولت از قطعه‌سازان دیربازده است

مدیرعامل شرکت کاران درخصوص شرایط بازار خرید و فروش قطعات ریختگی در کشور، عنوان کرد: رکود بازار خرید و فروش قطعات ریختگی در سال جاری، شدت گرفته است و البته این رکود تنها به یک عامل خاص مرتبط نیست.

شهبازیان درخصوص حمایت از صنایع ریخته‌گری، خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع تولیدی مصرفی خیلی سریع تاثیر خود را نشان می‌دهد اما در صنایع ریخته‌گری اوضاع کاملا متفاوت است به گونه‌ای که حمایت‌های انجام گرفته باید با برنامه‌ریزی و طولانی مدت باشد و مسلما دولت نمی‌تواند تاثیر حمایت‌هایی که انجام داده است را به سرعت مشاهده کند.

وی در ادامه مطرح کرد: صنعت ریخته‌گری در حقیقت چهارچوب و استخوان‌بندی صنایع تولیدی به شمار می‌آید و به همین خاطر حمایت‌هایی که از این صنعت به عمل می‌آید، دیرتر نمایان می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم که با تخصیص اعتبار یا تسهیلاتی، کیفیت قطعات ریختگی در یک برهه زمانی کوتاه مدت، کاملا ارتقاء یابد یا سریعا خود را نشان دهد.

قطعات ریختگی، افزایش قیمت نداشته است

مدیرعامل شرکت کاران درخصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی، اظهار کرد: در سال جاری چندین بار قیمت محصولات مصرفی افزایش یافت و دولت به تولیدکنندگان مواد خوراکی اجازه افزایش قیمت محصولات را داد اما با وجود تورم موجود در جامعه، زمانی که ما خواستیم قیمت قطعات ریختگی را افزایش دهیم، این اجازه را به ما ندادند.

شهبازیان درمورد افزایش قیمت قطعات ریختگی، عنوان کرد: در ابتدای سال جاری، این درخواست را مطرح کردیم که قیمت قطعات ریختگی آلومینیومی را دو برابر کنیم اما مدیران به شدت با این تصمیم مخالفت کردند، درصورتی که درخواست تولیدکنندگان کاملا منطقی بود چون با وضعیت موجود در کشور، افزایش قیمت ۳۰ درصدی یک اقدام معمول است و قیمت‌گذاری‌ محصولات ما نیز باید متناسب با تورم باشد.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که مدیریت درستی در کشور وجود نداشته باشد و قیمت محصولات به یک میزان رشد پیدا نکند، اوضاع قیمت‌گذاری اینگونه می‌شود؛ به طور مثال در سال جاری، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات ریختگی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت درحالی که قیمت محصولات ما ثابت مانده است و مسلما تولیدکننده قطعات ریختگی حاضر نمی‌شود با این شرایط، به فعالیت خود ادامه دهد.

واردات محصولات آلومینیومی به همان روند سابق انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت کاران درخصوص واردات محصولات آلومینیومی به کشور، بیان کرد: با اینکه مقررات منع واردات وضع شده تا از تولیدات داخلی حمایت شود اما شاهد هستیم که محصولات آلومینیومی به صورت قانونی یا غیرقانونی همچنان وارد کشور می‌شوند.

 شهبازیان در ادامه مطرح کرد: واردات محصولات آلومینیومی به کشور می‌تواند به معنی اشتباه در قانون‌گذاری یا اشتباه در اجرای قانون باشد؛ واردات محصولاتی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد، کاملا اشتباه است اما با این حال همچنان در کشور این روند ادامه دارد.

وی درمورد رونق گرفتن صنعت ریخته‌گری در کشور، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تاثیر قوانین را بر صنعت ریخته‌گری مشاهده کنیم نیاز به زمانی حداقل دو ساله داریم و نباید مدیران این امید را داشته باشند که با وضع یک قانون، وضعیت تولید ریخته‌گری آلومینیوم به یک مرتبه و تنها در ظرف مدت ۶ ماه کاملا بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت کاران در خصوص مشکلات مالی شرکت‌های تولیدکننده قطعات ریختگی در کشور، بیان کرد: با وضعیت موجود تمام تولیدکنندگان توان مالی خود را از دست داده‌اند و حتی نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز فعالیت خود را تهیه و خریداری کنند و شرکت ما نیز از این مشکلات در امان نمانده است و متاسفانه نتوانسته‌ایم حقوق کارکنان خود را در سال جاری پرداخت کنیم.

فقط قیمت مواد مصرفی و قطعات یدکی را ثابت نگه دارید

شهبازیان به عامل دیگری که می‌تواند به تولیدکنندگان قطعات ریختگی در کشور کمک کند، اشاره و خاطرنشان کرد: اگر دولت نمی‌تواند قانون منع واردات را در کشور اجرایی کند؛ حداقل اقداماتی انجام دهد تا مواد مصرفی و قطعات یدکی به میزان ضروری و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و از این طریق، از تولیدکنندگان قطعات ریختگی حمایت شود و ما بتوانیم به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: در کنار مواد اصلی که همان شمش آلومینیوم است باید اسپری، روغن هیدرولیک، مواد خنک‌کننده، مواد غیرچسبنده و … که برای تولید یک قطعه ریختگی لازم است، را خریداری و مصرف کنیم، این درحالی است که علاوه بر افزایش قیمت، دسترسی ما به این اقلام نیز سخت شده است.

مدیرعامل شرکت کاران در مورد افزایش قیمت مواد مصرفی و قطعات یدکی، عنوان کرد: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه آلومینیومی، مواد مصرفی و قطعات یدکی نیز سه برابر شده است و تولیدکنندگان صنایع ریخته‌گری آلومینیومی نمی‌توانند به همان میزانی که مواد اولیه و مواد مصرفی و قطعات یدکی افزایش قیمت داشته، محصولات خود را بفروش برسانند و باید همچنان با قیمت سابق عرضه کنند.

صنایع خودروسازی، ورشکسته است

شهبازیان با اشاره به قطعاتی که در شرکت کاران تولید می‌شود، اظهار کرد: شرکت کاران در سه حوزه، خودرو(پوسته دینام)، سیستم گازسوز خودرو (رگلاتور) و لوازم خانگی(فلکه لباسشویی، کولر) قطعات ریختگی تولید می‌کند.

وی با اشاره به ورشکسته شدن صنایع خودروسازی در کشور، بیان کرد: در سال‌های اخیر اوضاع صنایع خودروسازی مدام وخیم‌تر می‌شود و در سال جاری، این صنعت کاملا ورشکسته شده است و اگر حمایت‌ها و تزریق‌های مالی دولت نبود، این دو شرکت خودروساز دولتی حتما تعطیل می‌شدند.

مدیرعامل شرکت کاران در پایان گفت: به علت معوقات و عدم وصول به موقع پرداختی‌های دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، شرکت ما ترجیح داد خط تولید را تغییر دهد و علی‌رغم داشتن بیش از ۳۵ سال تجربه در این زمینه، به تولید و ساخت قطعات ریختگی لوازم خانگی بپردازد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3695
  • نویسنده : آزادی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل
با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت؛

کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین