• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

تفاوت از زمین تا آسمان است

  • کد خبر : 3858
  • 22 تیر 1398 - 18:20
تفاوت از زمین تا آسمان است
نمایشگاه درب و پنجره و صنایع وابسته به آن، امسال نیز همانند سال‌های گذشته در کشور برگزار شد بدون اینکه تغییری در اهداف و دستاوردهای آن مشاهده شود یا اینکه شرکت‌کنندگان به خواسته‌های خود که تعامل با سایر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، برسند؛ متاسفانه امیدی به بهبود وضعیت موجود در سال‌های آتی نیز وجود ندارد چون در این 10 سالی که از عمر برگزاری این نمایشگاه در کشور می‌گذرد، هیچ تفاوت عمده‌ای را شاهد نبوده‌ایم، به منظور بررسی تغییر و تحولات نمایشگاه درب و پنجره آلومینیومی، در این یادداشت از هفته‌نامه «فلزات آنلاین» قصد داریم به تحلیل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی درب، پنجره و صنایع وابسته به آن بپردازیم، آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گزارش میدانی و جمع‌آوری اطلاعات از تولیدکنندگان، بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درب و پنجره آلومینیومی است.

نمایشگاه درب و پنجره و صنایع وابسته به آن، امسال نیز همانند سال‌های گذشته در کشور برگزار شد بدون اینکه تغییری در اهداف و دستاوردهای آن مشاهده شود یا اینکه شرکت‌کنندگان به خواسته‌های خود که تعامل با سایر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، برسند؛ متاسفانه امیدی به بهبود وضعیت موجود در سال‌های آتی نیز وجود ندارد چون در این ۱۰ سالی که از عمر برگزاری این نمایشگاه در کشور می‌گذرد، هیچ تفاوت عمده‌ای را شاهد نبوده‌ایم، به منظور بررسی تغییر و تحولات نمایشگاه درب و پنجره آلومینیومی، در این یادداشت از هفته‌نامه «فلزات آنلاین» قصد داریم به تحلیل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی درب، پنجره و صنایع وابسته به آن بپردازیم، آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گزارش میدانی و جمع‌آوری اطلاعات از تولیدکنندگان، بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درب و پنجره آلومینیومی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، نمایشگاه بین‌المللی درب، پنجره و صنایع وابسته از سه‌شنبه ۱۸ تا جمعه ۲۱ تیرماه از سوی شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران در فضایی بالغ بر ۳۵ هزار متر مربع و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور بیش از ۳۵۰ شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های ترکیه، ایتالیا، چین و آلمان درحال برگزاری است.

اولین قدمی که مسئولان برگزاری این‌چنین نمایشگاه‌هایی، باید قبل از برگزاری، به آن فکر و درخصوص آن تدبیری بیندیشند، دستاوردهای برگزاری چنین نمایشگاه‌های بزرگی است؛ چراکه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان علاوه بر هزینه و انرژی، زمان زیادی را نیز بابت حضور در این نمایشگاه‌ها صرف می‌کنند. این در حالی است که عمدتا به خواسته و هدف خود نمی‌رسند.

باید در نظر داشت که نمایشگاه درب و پنجره، در بهمن ماه سال ۹۷ یعنی تنها با ۶ ماه فاصله زمانی برگزار ‌شد اما تاکنون مسئولی به دلیل اصلی برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها با این فاصله زمانی اندک اشاره‌ای نکرده، این در حالی است که نمایشگاه درب و پنجره، هیچ تفاوتی با نمایشگاه قبلی نداشته چون در زمینه تولید در این مدت زمان، از لحاظ کیفی و کمی تغییری ایجاد نشده است البته برخی از مصرف‌کنندگان بیان می‌کنند که حتی کوچک‌ترین تغییری در چینش و شکل غرفه‌ها بوجود نیامده است و هیچکدام از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، محصول جدید خود را به نمایش نگذاشته است، در صورتی‌که نمایشگاه‌ها به این منظور برگزار می‌شوند که محصولات جدید به نمایش گذاشته شوند و مصرف‌کنندگان با آخرین تکنولوژی، طراحی و روش آشنا گردند.

این‌گونه نمایشگاه‌ها علاوه بر اینکه به منظور معرفی محصولات آلومینیومی به مصرف‌کنندگان برگزار می‌شود باید به گونه‌ای باشد که محصولات جدید در هر دوره به نمایش گذاشته شود و همچنین تعاملی میان تولیدکنندگان این حوزه شکل بگیرد تا این نمایشگاه‌ها بتوانند محلی برای تجمع و شکل‌گیری ایده‌های بی‌نظیر و جدید باشد اما متاسفانه تولیدکنندگان و فعالین این عرصه از اینکه طراحی که در ساخت و تولید محصولی دارند، سرقت شود یا تقلبی صورت گیرد، حاضر نیستند محصولات جدید خود را به نمایش بگذارند و به همین خاطر است که این نمایشگاه‌ها در حقیقت تکرار مکررات هستند.

علاوه بر وجود چنین ضعف‌هایی در برگزاری این نمایشگاه‌ها، اعمال نظرات شخصی مدیران دولتی نیز بسیار تاثیرگذار بوده و هست؛ به گونه‌ای که در روز افتتاحیه این نمایشگاه، وزیر صمت حضور یافت تا از نزدیک با محصولات به نمایش گذاشته شده، آشنا بود و بازدیدی نیز به عمل بیاورد اما آیا یک نگاه و عبور سریع از برخی غرفه‌ها امکان شناسایی مشکلات و موانع موجود در زمینه تولید درب و پنجره آلومینیومی را به وزیر و معاونانش می‌دهد!

شاید اولین درخواستی که تمام تولیدکنندگان درب و پنجره آلومینیومی دارند این است که وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان و اعضای انجمن‌های مرتبط نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند و راه‌های برای کم کردن مشکلات موجود پیشنهاد دهند یا حداقل آگاهی اندکی از موانع پیش‌آمده، بدست بیاورند تا در صورت تصویب قانونی، به جای فراهم ساختن زیرساخت‌هایی در جهت رشد، سدی برای توسعه نشوند.

تولیدکنندگان حوزه تولید درب و پنجره آلومینیومی در چنین گردهمایی‌هایی تمایل دارند مشکلات خود را با مسئولان در میان بگذارند اما آنچه در این میان نصیب آن‌ها می‌شود، تنها حضور وزیر برای یک ساعت آن هم بدون در نظر گرفتن جایگاه هر شرکت است و آنچه در این نمایشگاه وزیر انجام داد و موجب تعجب و حیرت تولیدکنندگان شد، صحبت‌هایی تنگ‌نظرانه و بدون آگاهی بود که در روز افتتاحیه انجام گرفت؛ چنانچه امکان گفت‌وشنود به تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه براساس یونیفرم یکسان حضور داشتند، داده نشد چراکه وزیر با سابقه و کهنه‌کار کشور در این تصور ساکن مانده‌ است که داشتن یونیفرم یکسان ممکن است بر تولیدات و ایده‌های افراد تاثیر بگذارد و یا تصویر منتشر شده از این وزیر هنگامی که با یک تولیدکننده گفت‌وگو می‌کند در رسانه‌ای منتشر شود و  بر سابقه کاری ایشان تاثیر بگذارد! البته این موضوع منحصر به حضور وزیر و عدم حضور معاونین و نمایندگان و … نمی‌شود بلکه این خانه از پای بست ویران است و متاسفانه هیچ فعال و مسئولی فرصت و امکان حضور در این نمایشگاه را ندارد و آن را اتلاف وقت و انرژی می‌داند و این طرز تفکر مطئمنا علاوه بر اینکه هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند بلکه مشاهده این نادیده گرفتن‌ها، تولیدکنندگان داخلی را از تولید داخلی محصولات آلومینیومی منصرف می‌کند چنانچه تاکنون نیز شاهد بوده‌ایم بسیاری از تولیدکنندگان فعالیت در این حوزه را یک اقدام بی‌حاصل دانسته و تلاش برای تولید را متوقف و سرمایه خود را در زمینه دیگری همانند واسطه‌گری که سود بیشتری را نیز به همراه دارد، صرف کرده‌اند.

گفته می‌شود این نمایشگاه، یک نمایشگاه بین‌المللی است درصورتی که هیچ شرکت تولیدی یا مصرفی خارجی در این نمایشگاه حضور نداشت و شاید امکان حضور برای آن‌ها مهیا نبوده است.

یازدهمین نمایشگاه درب و پنجره شاید بهترین مکان و بهترین زمان برای تجمع ایده‌های جدید و سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه بود که البته انجمن صنفی درب و پنجره ایران و سندیکای آلومینیوم کشور در آن حضور داشتند اما این حضور به معنی بررسی چالش‌ها و موانع موجود و یا ایجاد برنامه مدونی برای آینده این صنعت نبوده چنانچه در حال حاضر، هیچ استانداردی برای ساخت درب و پنجره و توری آلومینیومی مشخص نشده است و به تبع آن مصرف‌کنندگان نمی‌دانند تولیدات کدام شرکت دارای بالاترین سطح کیفیت است و کدام شرکت تنها با کاهش میزان فیلر یا عایق‌بندی، توانسته قیمت محصول خود را کاهش دهد تا بازار را بدست بیاورد.

حال سوال اینجاست که چرا تولیدکنندگان دیگر محصولات جدید خود را به نمایش نمی‌گذارند؟ این موضوعی است که بازدیدکنندگان آن را یک نقطه ضعف برای این نمایشگاه می‌دانند درصورتی که تمام تولیدکنندگان می‌دانند این عدم نمایش محصول و کالای جدید برای چیست. کارشناسان و مهندسین کشور اولین چیزی که در این صنعت یاد می‌گیرند، استفاده یا کپی از طرح‌های دیگران است، تقلب در طرح‌ها بهترین و بدون مشکل‌ترین راه هست، راهی که هزینه ناچیزی برای سازندگان دارد و به همین دلیل است که تولیدکنندگان از نمایش طرح‌های جدید خود واهمه دارند.

یکی از اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه، شناسایی و معرفی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در صنعت درب و پنجره آلومینیومی و تلاش در جهت جلب حمایت سازمان‌های دولتی ذیربط از دست اندرکاران صنعت مذکور است که البته در این ۱۱ دوره‌ای که این نمایشگاه برگزار شده چنین اتفاقی رخ نداده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3858

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد