• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد:

ریخته‌گری قطعات بدنه شیرآلات در چین، مونتاژ در ایران

  • کد خبر : 5255
  • 09 مرداد 1398 - 21:34
ریخته‌گری قطعات بدنه شیرآلات در چین، مونتاژ در ایران
مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد سبزوار خراسان رضوی تولیدکننده انواع شیرآلات بهداشتی، گفت: هزینه‌های بالای تولید اعم از نقدینگی بالای مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی پرسنل، پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی، پرداخت عوارض شهرداری، هزینه‌های گمرکی و... موجب شده که تولید برای واحدهای تولیدکننده شیرآلات داخلی مقرون به صرفه نباشد و به همین دلیل تولیدکنندگان انواع شیرآلات مونتاژ را به تولید ترجیح داده‌اند، بدین شکل که قطعات برنجی را از کشورهای دیگر وارد کرده و پس از پرداخت، پولیش و آبکاری، قطعات را مونتاژ کرده و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند.
مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد سبزوار خراسان رضوی تولیدکننده انواع شیرآلات بهداشتی، گفت: هزینه‌های بالای تولید اعم از نقدینگی بالای مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی پرسنل، پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی، پرداخت عوارض شهرداری، هزینه‌های گمرکی و… موجب شده که تولید برای واحدهای تولیدکننده شیرآلات داخلی مقرون به صرفه نباشد و به همین دلیل تولیدکنندگان انواع شیرآلات مونتاژ را به تولید ترجیح داده‌اند، بدین شکل که قطعات برنجی را از کشورهای دیگر وارد کرده و پس از پرداخت، پولیش و آبکاری، قطعات را مونتاژ کرده و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند.

محمدجوادکرابی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به اینکه برندهایی با نام تولیدکننده شیرآلات بهداشتی، به جای تولید اقدام به وارد کردن این محصولات میکنند، اظهار داشت: برندهای مطرح که تحت عنوان تولیدکننده شیرآلات فعالیت می‌کنند‌، در واقع واردکننده قطعات هستند و قطعات مورد نیاز آنها در چین ریختهگری می‌شود؛ حتی در برخی موارد این قطعات پولیش و پرداخت نیز شده‌اند.

وی افزود: در برخی موارد قطعات شیرآلات بهداشتی در ایران آبکاری میشود یا اینکه این قطعات را آبکاری شده وارد می‌کنند و سپس توسط شرکت‌های به اصطلاح تولیدکننده، مونتاژ می‌شود. در واقع سرشیر یا یراق‌آلات را به بدنه شیرآلات سوار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در ادامه توضیح داد: جایگزینی مونتاژ به‌جای تولید به دلیل فقر تکنولوژی یا نبود دانش نیست، بلکه هزینههای تولید در ایران به قدری بالا است که تولید توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل است که حتی تولیدکنندگان مطرح نیز به این روش تولیدی روی آورده‌اند.

تکنولوژی تولید شیرآلات بهداشتی در ایران قدیمی است

کرابی افزود: ماشین‌آلات ما به روز نیستند و یکی از عوامل افزایش هزینه تولید، استفاده از همین تکنولوژی‌ قدیمی است. هر چه تکنولوژی به‌روز باشد استفاده از نیروی انسانی کاهش می‌یابد و فرایند تولید به ربات‌ها سپرده می‌شود، به چنین دلایلی است که هزینههای تولیدات خارج از کشور کمتر از ما است و توان رقابت با آنها را نداریم.

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در مورد شیوه تولید شیرآلات توسط این شرکت، بیان کرد: ما از روش ماسه‌ای برای تولید قطعات ریختگی استفاده می‌کردیم. ولی در خارج از ایران از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک بدین منظور استفاده می‌کنند که باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی افزود: تعداد دستگاه‌های به روز در ایران خیلی کم است و قیمت آن‌ها نیز بسیار بالا است. دولت هم حمایتی برای وارد کردن تکنولوژی به‌روز نمی‌کند. به همین دلیل روش تولید شیرآلات در ایران قدیمی مانده است. برطرف شدن معضلات صنعت ما، نیاز به حمایت دولت دارد و لازم است دولت اقدامات لازم مانند تخصیص ارز را برای واردات چنین دستگاه‌هایی انجام دهد. ولی متاسفانه تولیدکنندگان مجبور هستند روش سنتی قطعات را ریخته‌گری کنند که این موضوع هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

کرابی در مورد لزوم وارد کردن قطعه از خارج کشور، توضیح داد: درست است که استفاده از تکنولوژی قدیمی هزینه تولید را افزایش می‌د‌هد اما وقتی ما خودمان با همین خط تولید می‌توانیم شیرآلات باکیفیت تولید کنیم چرا نباید تمهیداتی اندیشیده شود که هزینه تولید نیز کاهش یابد. از مرحله ابتدایی تولید تا مونتاژ ۱۰ مرحله وجود دارد. این بدین معنی است که ما ۱۰ مرحله را از روند تولید حذف می‌کنیم که منطقی نیست. ما همه مراحل مربوط به تولید انواع شیرآلات را از صفر تا ۱۰۰ می توانیم در کشور انجام ‌دهیم.

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در خصوص دسترسی به مواد اولیه برای تولید شیرآلات بهداشتی، عنوان کرد: ما مفتول، شمش و حتی ضایعات برنجی را به عنوان مواد اولیه تولید شیرآلات خریداری کرده و سپس در کوره ذوب می‌کنیم، البته زمانی که از ضایعات استفاده می‌کنیم باید ناخالصی‌ها را از بین ببریم و پس از این مرحله مذاب را در قالب می‌ریزیم.

بخش عمده بازار شیرآلات ایران، در دست چینیها

کرابی افزود: بخشی از بازار داخلی دست برخی از تولیدکنندگان مطرحی همچون شرکت‌های شیوه یا قهرمان است که به اجبار و بدون ایجاد ارزش افزوده برای کشور قطعات مورد نیاز خود را وارد می‌کنند اما بخش عمده بازار دست تولیدکنندگان چینی است. متاسفانه سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار شیرآلات وارد کشور شد اما خوشبختانه با وجود همه این مشکلات، هنوز شرکتهایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند خط تولید خود را حفظ کنند.

وی در مورد اقدماتی که دولت جهت متوقف کردن واردات شیرآلات انجام داده است، گفت: مدتی است که قانون منع واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود وضع شده اما به درستی اجرا نمی‌شود. اگر این قانون درست اجرا شود نباید شاهد خرید و فروش شیرآلات چینی در کشور باشیم؛ شاید این مصوبه فقط برای برخی اجرا می‌شود و هر آن‌کس را که دوست داشته باشند از این قانون مبرا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در خصوص دلایل قیمت ارزانتر شیرآلات وارداتی نسبت به محصولات داخلی، تصریح کرد: شیرآلات وارداتی نسبت به تولیدات داخلی ریختهگری سبکتری دارند و به همین دلیل وزن آنها کمتر است، هرچقدر وزن کمتر باشد مشخص است که در ترکیب برنج آن؛ روی بیشتری استفاده شده است. در نتیجه قیمت نهایی تولید آنها ارزانتر است.

کرابی در این رابطه ادامه داد: با این وضعیت اقتصادی کشور، هزینه خرید شیرآلات تولید داخلی برای مشتریان حدود یک میلیون تومان است اما همان محصول وارداتی را با قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌توانند خریداری کنند. در ظاهر، این شیرآلات تفاوتی با یکدیگر ندارند اما در واقع کیفیت محصولات ایرانی بیشتر است. این در شرایطی است که با نرخ بالای دلار باز کالای واردتی ارزان‌تر برای مشتری تمام می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که بازار شیرآلات چینی رونق یابد چون مشتری به دنبال محصول ارزانتر است.

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در مورد وضعیت شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد که از چندی پیش تعطیل شده است، گفت: در همین یکی دو سال اخیر که بحث نوسانات قیمت ارز پیش آمد و قیمت مواد اولیه به یکباره افزایش یافت، ما مجبور شدیم که خط تولیدمان را تعطیل کنیم.

دولت صنعت‌گران را به حال خود بگذارد

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه میتواند به تولیدکنندگان قطعات ریختگی کمک کند تا از تعطیلی کارخانجات جلوگیری کند، توضیح داد: دولت نه تنها هیچ کاری نمی‌کند بلکه فقط سنگ مقابل پای تولیدکنندگان می‌‍‌اندازد. دولت اگر بخش اقتصاد و صنعت را به حال خود بگذارد صنعت‌گران بهتر می‌توانند مسائل و معضلات مرتبط با صنعت خود را حل کنند، تا اینکه یک نفر به مانند قیم بالای سر آنها باشد که هر روز یک دستور تازه‌ای صادر کند؛ آن هم توسط کارشناسانی که هیچ تخصص، سواد، تجربه کاری و رزومه‌ای در این زمینه ندارند و بعد به عنوان کارشناس در وزارت‌خانهها نشسته و برای متولیان این صنعت و کارآفرینان و تولیدکنندگان واقعی کشور در حال برنامه‌نویسی و صدور بخش‌نامه‌های متعدد هستند. در حالی که تمام این بخش‌نامهو دستورالعمل‌ها در ظاهر برای نشان دادن آماری است که خودشان را دلسوز و محبوب تولیدکنندگان نشان دهند. در واقع تمام این آمارها کذب است و این دستاوردها که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند تماما ظاهری است.

وای به روزی که به دولت بدهکار باشیم

کرابی ادامه داد: دولت تاکنون فعالیتی که به نفع تولیدکننده، صنعت‌گر، فعالان بازار و کارگران مجموعه‌های تولیدی باشد، انجام نداده است. حداقل در مدت زمانی که ما در این حرفه مشغول به کار هستیم طرح حمایتی از دولت ندیده‌ایم. دولت تنها زمانی که پی مطالبات خود است، پویا عمل می‌کند. به‌طور مثال اگر یک سازمان دولتی ۱۰ میلیون تومان از ما طلب داشته باشد از اهرم فشار استفاده کرده و اگر در زمان مقرر واحدهای تولیدی اقدام به پرداخت بدهی‌های خود نکنند، دولت به‌ راحتی حساب واحد‌های بدهکار را مسدود و خط تولید را تعطیل می‌کند فشار می‌آورد که طلبش را بگیرد حتی اگر به قیمت متوقف کردن خط تولید ما باشد.

براساس ظرفیت تولید نمی‌کردیم

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد در مورد وضعیت تولیدات این شرکت در زمان فعالیت این شرکت، تصریح کرد: ما در زمانی که خط تولیدمان فعال بود ۱۳۰ نفر، نیروی کار داشتیم و با همین تعداد پرسنل در طول یک سال چیزی حدود ۵۰۰ هزار شیرآلات تولید می‌کردیم. در حالی که ظرفیت تولید ما با همین تعداد پرسنل، سالانه یک میلیون و چهارصد هزار شیرآلات بهداشتی است. البته ما هرگز در طول فعالیت شرکت به چنین رقمی نرسیدیم اما توانستیم محصولات خود را در طی چند سال، به چندین کشور از جمله عربستان و عراق صادر کنیم. اینکه ما فعالیت خود را در زمینه تولید شیرآلات بهداشتی از سال ۶۳ آغاز کرده بودیم ولی متاسفانه ناچار شدیم که کارخانه را تعطیل کنیم. در حال حاضر ۳ سال است که هیچ فعالیتی در زمینه تولید نداریم.

تعطیلی خط ریخته‌گری شرکت‌های مطرح در زمینه تولید قطعات ریختگی

وی درباره مشکلاتی که سایر تولیدکنندگان شیرآلات با آن مواجه هستند، بیان کرد: معضلات منتج از بحران‌های اقتصادی، تنها گریبان شرکت را ما نگرفته است بلکه شرکت‌هایی که در زمینه تولید شیرآلات، نام‌دار هم هستند و میزان سرمایه و تولیدات آن‌ها نیز از ما بیشتر است دچار این مشکلات شده‌اند؛ به طور مثال در حالی یکی از شرکت‌های بزرگ مجبور به متوقف کردن تولید قطعات ریختگی خود شد که تکنولوژی تولید قطعات ریختگی آن‌ها بسیار پیشرفته بود و با اینکه از ربات‌ها در فرآیند تولید استفاده می‌کردند اما ادامه روند تولید برای آن‌ها به‌صرفه نبوده و مجبور به توقف تولید این قطعات شدند.

کرابی افزود: هزینه تولید آن‌قدر بالا است که تولیدکنندگان قطعات ریختگی ترجیح می دهند با وجود نوسانات نرخ ارز، این قطعات را وارد کنند.

نوسانات نرخ ارز توان رقابت تولیدکنندگان داخلی را از بین برده است

مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی استیراد نوسانات نرخ ارز را یکی از موانع عدم رقابت تولیدکنندگان داخلی با محصولات خارجی دانست و بیان کرد: قبل از شروع افزایش نرخ ارز، مشتریان می‌توانستند با پرداخت ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یک دست شیرآلات بهداشتی خریداری کنند اما برای خرید همان شیر امروزه باید هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون تومان بدین منظور پرداخت کنند. با توجه به اینکه شیرآلات کالایی مصرفی است و نیاز به تعویض آن همواره وجود دارد، اگر تولیدکننده داخلی بتواند با خیالی آسوده محصول خود را تولید کند؛ فعالیت در این صنعت می‌تواند سودآفرین باشد.

وی خاطر نشان ساخت: آنچه صنایع را پویا نگه می‌دارد و تولیدکننده را امیدوار به ادامه مسیر می‌کند، حمایت واقعی دولت است. اگر این حمایت واقعی باشد و در حد شعار نباشد برای تولیدکننده امیدی برای ادامه فعالیت وجود خواهد داشت؛ در حال حاضر با توجه به اینکه دولت با سدی به ‌نام تحریم‌ها مواجه است، کل صنایع بیمارگونه فعالیت می‌کنند و در وضعیت اضطراری به‌سر می‌برند. اگر این حمایت وجود نداشته باشد، همه صنایع رو به زوال می‌رود. باید تمهیداتی اندیشیده شود، تا این دوره بگذرد و ما جنگ اقتصادی با آمریکا را تمام کنیم و بتوانیم به لطف خدا از این وضعیت سربلند خارج شویم.

کرابی در پایان گفت: صنایع ما نیاز به نوسازی و به‌سازی دارد. سرمایه‌‌داران، تولیدکنندگان بخش خصوصی و کارآفرینان در این چند سال با وجود ناملایمات اقتصادی، همواره به کار خود ادامه داده‌اند. دولت باید به شرکت‌های خصوصی نقدینگی تزریق و بانک‌ها را مجاب کند که تسهیلات با بهره کم و با دوره بازپرداخت بلندمدت به صنعت‌گران تخصیص دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5255
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه