• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز خبرداد:

در تولید قطعات نسوز اساسی صنعت فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم

  • کد خبر : 4324
  • 13 مرداد 1398 - 17:35
در تولید قطعات نسوز اساسی صنعت فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز گفت: در قالب یک قرارداد انتقال دانش فنی، توانسته‌ایم قطعات ویژه ریخته‌گری مورد مصرف در واحدهای فولادسازی کشور را تولید کنیم. این قطعات حساس‌ترین و پیچیده‌ترین دیرگدازهای مصرفی در صنعت فولاد محسوب می‌شوند.
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز گفت: در قالب یک قرارداد انتقال دانش فنی، توانسته‌ایم قطعات ویژه ریخته‌گری مورد مصرف در واحدهای فولادسازی کشور را تولید کنیم. این قطعات حساس‌ترین و پیچیده‌ترین دیرگدازهای مصرفی در صنعت فولاد محسوب می‌شوند.

مهدی نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: عمده‌ترین محصولات این شرکت، انواع آجرها و قطعات دیرگداز آلومینایی بوده که تامین‌کننده نیاز صنایع فولادسازی کشور است. ظرفیت تولیدی کارخانه مهرگداز، حدود ۳۰ هزار تن انواع آجرها و قطعات، با کیفیت‌های مختلف و همچنین ۵ هزار تن جرم‌های نسوز قلیایی است. با توجه به اینکه اساسا در این صنعت، ارائه خدمات فنی پس از فروش، جایگاه بسیار مهمی دارد، شرکت فرآورده‌های مهرگداز بسته به نوع محصولات و محل مصرف آن‌ها، خدمات لازم را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

وی افزود: در ۳-۲ سال گذشته در قالب قراردادهای انتقال دانش فنی توانسته‌ایم اشکال ویژه ریخته‌گری که در صنعت فولاد بسیار مهم و کلیدی هستند را تولید کنیم. این قطعات، شامل صفحات دریچه کشویی، نازل‌های درونی و بیرونی، نازل‌های زیرکونیایی و…. هستند که پیش از این، تکنولوژی تولید آن‌ها به‌طور کامل در داخل کشور وجود نداشت و تماما از کشورهای دیگر وارد می‌شدند. این قطعات که اصطلاحا قطعات FLOW CONTROL نامیده می‌شوند، نقش کنترل مذاب در فرآیند ریخته‌گری را بر عهده دارند و کیفیت آن‌ها از حساسیت بالایی در واحدهای فولاد‌سازی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز خاطرنشان کرد: با توجه به معضلات حاصل از شرایط تحریمی، با خودکفایی در تولید قطعات ویژه، به یاری صنایع فولاد کشور شتافته‌ایم.  وضع تحریم‌ها و کنترل واردات توسط دولت، باعث شد تا استقبال و روند استفاده از محصولات جدید این شرکت تسریع شود. گرچه هنوز هم برخی از صنایع مصرف‌کننده نسوز، تمایل دارند تا نسوز مصرفی خود را از کشورهای دیگر وارد کنند. امیدواریم تا در شش ماه آینده سال، طبق توافقاتی که با وزارت صمت داشته‌ایم، تعرفه‌های مناسب جهت واردات محصولات مشابه وضع شود تا به تثبیت و ارتقاء هر چه بیشتر این صنعت، منجر شود.

وی  همچنین یادآور شد: با توجه به نیاز اساسی صنایع نیروگاهی به آجرهای ویژه سپرهای حرارتی (HeatShield)که واردات آن به خاطر وضع تحریم‌ها با مشکل مواجه شده بود، با بهره‌گیری از  دانش متخصصان خود، اقدام به اجرای پروژه تولید آجرهای محفظه احتراق توربین‌های گازی V94.2 کردیم و در حال حاضر، از این محصولات نیز در نیروگاه‌های سراسر کشور بهره‌برداری می‌شود.

نعیمی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر رونق و رکود بازار محصولات نسوز تاثیر می‌گذارند، بیان کرد: با توجه به اینکه حدودا ۷۰ درصد از محصولات نسوز در صنعت فولاد مصرف می‌شوند، رونق و یا رکود این بازار، مستقیما متاثر از وضعیت تولید واحدهای فولادسازی است. با توجه به رشد تولید فولاد خام در کشور و راه‌اندازی واحدهای جدید، در حال حاضر، بازار این محصولات از رونق نسبی برخوردار است.

این تولیدکننده نسوز در خصوص معضلات تامین مواد اولیه نسوز، اذعان کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، از منابع داخلی قابل تامین است که در این زمینه، اقداماتی توسط شرکت‌های داخلی تهیه‌کننده مواد اولیه در حال انجام است؛ هرچند که تا تامین تقاضای موجود فاصله زیادی داریم. در مورد بخش دیگری از مواد اولیه، اساسا امکان تهیه داخلی آن وجود ندارد چراکه با توجه به عدم وجود منابع معدنی، به‌صرفه نبودن تولید در مقیاس کوچک و…. باید امکان واردات داشته باشیم همان‌طور که تولیدکنندگان این محصولات حتی در کشورهایی نظیر چین، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را وارد می‌کنند و تولید طیف گسترده از مواد اولیه لازم در هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست.

وی درباره آلایندگی صنعت نسوز، اظهار کرد: قطعا صنعت نسوز، جزو صنایع آلاینده نیست ولی برحسب مورد و با توجه به نوع تولیدات و تجهیزات مورد استفاده، باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. به‌طور مثال، در خصوص کوره‌های پخت دمای بالا، کوره‌های عملیات حرارتی و سیستم‌های غبارگیر می‌توان با رعایت استانداردهای کاری، از آلایندگی‌های احتمالی جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز رعایت اصول HSE در صنعت نسوز را لازم دانست و بیان کرد: رعایت اصول HSE در صنعت نسوز، به میزان سایر صنایع تولیدی اهمیت دارد و خطر خاصی برای پرسنل تولیدکننده‌های نسوز وجود ندارد. واحدهای HSE برحسب ضرورت، اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی محیط کار را انجام می‌دهند.

نعیمی با اشاره به رشد تکنولوژی در صنعت نسوز، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک در صنایع مصرف‌کننده نظیر فولاد، فلزات غیر آهنی و… ، تکنولوژی و دانش فنی تولید این محصولات باید به روز شوند. خوشبختانه، با توجه به فضای رقابتی بازار این محصولات در سال‌های گذشته و لزوم رقابت با شرکت‌های مطرح جهانی، تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر از این نظر وضعیت مناسبی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که توسعه صنایع تولید فولاد، فلزات غیر آهنی، سیمان و… چه کمکی می‌تواند به توسعه صنعت نسوز کند، اذعان کرد: قطعا توسعه و رشد تولید صنایع فولاد، فلزات غیر آهنی، سیمان و… که به ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات کشور هستند، بر رشد بازار نسوز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4324
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم