• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت دی کابل پاسارگاد مطرح کرد:

تامین مفتول مس، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم‌ و کابل برقی

  • کد خبر : 4644
  • 15 مرداد 1398 - 23:03
تامین مفتول مس، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم‌ و کابل برقی
مدیرعامل شرکت دی کابل پاسارگاد گفت: تهیه مفتول مس، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم و کابل برقی است، نوسانات قیمت و نحوه عرضه سبب بروز مشکلات در تامین مفتول مس شده است.
مدیرعامل شرکت دی کابل پاسارگاد گفت: تهیه مفتول مس، بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم و کابل برقی است، نوسانات قیمت و نحوه عرضه سبب بروز مشکلات در تامین مفتول مس شده است.

حسین گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به اینکه تکلیف عرضه مفتول مس در بازار آزاد و بورس مشخص نیست، اظهار داشت: قیمت و نحوه دسترسی به مفتول مس اصلا واضح نیست؛ معضل بزرگی که صنعت تولید سیم و کابل با آن درگیر است مشکل تامین مواد اولیه به ویژه مفتول مس است که بین تولیدکنندگان سیم و کابل همه‌گیر شده و تمامی تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

وی با عنوان اینکه یکی از مشکلات عرضه مفتول مس، صادرات آن است، بیان کرد: مفتول مس به دلیل تفاوت قیمت دلار نیمایی با دلار آزاد و سود بیشتر به کشورهای دیگر صادر می‌شود، کاملا واضح است که صادرات مفتول مس، نسبت به فروش در بازار داخلی سود بیشتری دارد و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که مس تولیدی خود را صادر کنند. صادرات مفتول مس ۸ میلی‌متری غیر قانونی است اما با تغییر سطح مقطع این مفتول‌ها، آن را به اسم محصول تولیدی از کشور خارج می‌کنند. گرچه تا حد زیادی این فاصله قیمتی کم شده است اما همچنان تاثیرات خود را دارد.

مدیرعامل شرکت دی کابل پاسارگاد در خصوص تاثیر سیاست‌های داخلی و خارجی بر صنعت تولید سیم و کابل برقی، گفت: رونق صنعت تولید سیم و کابل بیشتر از اینکه متاثر از برنامه‌ریزی شرکت‌های تولیدکننده باشد، تحت تاثیر تصمیمات سیاسی است و برنامه‌های اشخاص سیاسی تاثیر بیشتری بر صنایع دارد.

گلستان براساس وضعیت سال جاری صنعت تولید سیم و کابل برقی، پیش‌بینی کرد: مطمئنا سال آینده معضلات صنعت سیم و کابل برقی بیشتر می‌شود؛ این را از چالش‌ها و معضلات سال جاری که برای تولید سیم و کابل داشتیم، می‌توان پیش‌بینی کرد. بسیار بعید است که اوضاع تولید بهتر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مفتول مس مورد نیاز مجموعه را از بازار آزاد تامین می‌کنیم، افزود: با توجه به معضلاتی که امسال برای تامین مواد اولیه داشتیم، مفتول مورد نیاز برای تولید سیم و کابل را از بازر آزاد تهیه کردیم تا میزان تولید مجموعه کاهش نیابد که البته بسیار سخت بود.

مدیرعامل شرکت دی کابل پاسارگاد با اشاره به اینکه تقریبا ۹۹ درصد قیمت سیم و کابل برقی متاثر از قیمت مفتول مس است، ادامه داد: قیمت مفتول مس بیشترین‌ تاثیر را در قیمت‌گذاری سیم و کابل برقی دارد و این بلاتکلیفی که عرضه و قیمت‌گذاری مفتول مس دارد، ضربه بزرگی به بدنه تولید سیم و کابل زده است.

گلستان با توجه به اینکه مواد اولیه تولید سیم و کابل برقی در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: به دلیل داخلی بودن مواد اولیه تولید سیم و کابل، این صنعت نباید خیلی وابسته به نوسانات قیمت ارز باشد اما سود بسیاری از  گپ بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد حاصل می‌شود که قابل چشم‌پوشی نیست. متاسفانه دست‌هایی پشت پرده عرضه مس وجود دارد که نمی‌گذارد مفتول با قیمت واقعی عرضه و به اندازه کافی در دسترس تولیدکننده باشد. قاچاق مفتول مس ضربه بزرگی به صنایع تولید محصولات مسی می‌زند. البته مشکلات تهیه روکش کم‌تر از مفتول مس است اما تامین این مواد نیز معضلات خاص خود را دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4644
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم