اتکا به ریل، قدرت رقابت را افزایش می‌دهد
امیرهوشنگ البرزی‌منش، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد صنیع کاوه

اتکا به ریل، قدرت رقابت را افزایش می‌دهد

مراکز خدماتی صنعت فولاد در جهان وظیفه برآورده کردن نیاز مشتریان خرد را برعهده دارند. در این میان آن دسته از فولادسازانی که به ریل دسترسی دارند، امکان رقابت بهتری خواهند داشت و با سرعت بیشتر و هزینه کمتری نیازهای مشتریان خود را برآورده می‌کنند. استفاده از ریل باعث می‌شود ترافیک جاده‌ها کاهش یابد و محصولات فولادی با حجم بسیار بالا با حمل ترکیبی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

محصولات فولادی به دو دسته اصلی محصولات طویل (شامل تیرآهن، میلگرد و...) و تخت (انواع ورقهای فولادی)تقسیم‌بندی می‌شوند. ویژگی اصلی محصولات تخت تنوع زیاد آن‌هاست. به‌عنوان نمونه، گروه‌‌های گوناگون محصول مانند ورق سرد، گالوانیزه، ورق گرم و... دارد. در هر یک از انواع ورق‌ها با تغییر کیفیت‌ها، ضخامت، ابعاد و... محصول جدیدی به‌دست می‌آید. به‌طوری که تخمین زده می‌شود بیش از 60 هزار نوع محصول در تولیدات تخت وجود دارد. باید توجه کرد که در این نوع محصولات امکان تولید برای انبار کردن وجود ندارد و نمی‌توان تولید را بدون سفارش انجام داد. این یک الگوی بین‌المللی است و به‌طور تقریبی تمامی کارخانه‌های تولیدکننده ورق براساس سفارش دریافتی محصولات خود را تولید می‌کنند.

مراکز خدمات فولادی، تکمیل‌کننده حلقه‌های زنجیره

حدود 80 درصد حجم تولید محصولات تخت توسط واحدهای بزرگ صنعتی خریداری می‌شود و تنها حدود 20 درصد سفارش‌ها از سوی واحدهای کوچک و متوسط است. البته تقاضای کم لزوما به معنای کوچک بودن واحد متقاضی نیست. ممکن است یک واحد اقتصادی بزرگ باشد، اما مصارف فولادی آن به نسبت کم باشد. فولادسازان بزرگ به‌طور مستقیم به مشتریان عمده پاسخ می‌دهند. اما مشتریان کوچک و متوسط فولاد براساس یک الگوی جهانی به مراکز خدماتی یا Service Centers  ارجاع داده می‌شوند زیرا تعداد مشتریان و تنوع محصول درخواستی آن‌ها زیاد، ولی در مقابل حجم درخواست آن‌ها کم است.

مراکز خدماتی تقاضای واحدهای کوچک را تجمیع و در شرایط قابل قبول برای فولادساز سفارش ایجاد می‌کنند و فولادساز از رفتن به حاشیه‌های تولید معاف می‌شود. در مراکز خدماتی مانند آهن و فولاد صنیع کاوه، براساس سفارش، شکل، ابعاد و جنس فولاد انواع خدمات برش و فرم‌دهی انجام داده می‌شود. نکته قابل توجه در این زمینه سرعت پاسخ‌گویی به سفارش‌ها در مراکز خدماتی و تحویل فوری است. مراکز خدماتی نیازهای مشتریان را پیش‌بینی می‌کنند و سفارش‌ها را از قبل انجام می‌دهند در حالی که برای تحویل سفارش مستقیم از فولادسازان باید حدود 2 ماه صبر کرد. معضلی که مراکز خدماتی و آهن و فولاد صنیع کاوه با آن روبه‌رو است، کارمزد (هزینه) پول در کشور است. مراکز خدماتی باید نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند. به‌طور مثال، صنیع‌کاوه برای پاسخ‌گویی مناسب به مشتریان باید از موجودی انباری حدود 5 تا 10هزار تن برخوردار باشد. ‌تامین نقدینگی مورد نیاز برای تهیه این میزان موجودی انبار بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

اتکا به ریل، قدرت رقابت را افزایش می‌دهد

موضوع بسیار مهم در صنعت فولاد کشور حمل و نقل است. مقرر شده کشور تا افق 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دست پیدا کند. به این ترتیب باید میزان تولید واحدهای کنونی فولادی افزایش یابد. سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که چند درصد واحدهای فولادی با مصرف‌کنندگان به حمل ریلی مجهز هستند؟ امکان وصل شدن فولادسازان به ریل چه میزان است؟

 واحدهای خدماتی فولادی مانند «صنیع‌ کاوه» که به ریل دسترسی دارند، قادر خواهند بود توزیع محصولات فولاد مبارکه را در منطقه یا استان محل استقرار خود به صورت حمل ترکیبی انجام دهند. در بسیاری از مراکز استان‌ها مراکز خدماتی فولاد مبارکه مستقر و به ریل متصل هستند. دسترسی به ریل قدرت رقابت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، حمل ریلی موجب کاهش قابل توجه بار ترافیکی جاده‌ها می‌شود. حمل ریلی به‌ویژه در مشکلات اخیر حمل جاده‌ای به فولادسازان کمک می‌کند، زیرا فولادسازانی مانند فولاد مبارکه، ظرفیت ذخیره‌سازی چندان بالایی ندارند. اگر محصولات به‌موقع از انبار خارج نشوند، انبارها پر می‌شود و می‌تواند به توقف تولید بینجامد. اتصال مراکز خدماتی به شبکه ریلی می‌تواند کمک کند تا مشتریان فولاد مبارکه با حمل ترکیبی که مسافت اصلی آن ریلی است محصول خود را دریافت کنند.

شرکت آهن و فولاد صنایع کاوه، سال گذشته حدود 140 هزار تن محصول فولادی را در میان مشتریان توزیع کرده و حدود 70 هزار تن خدمات فیزیکی به‌صورت برش محصولات به مشتریان ارائه داده است. بیشتر محصولات فولاد مبارکه قابلیت حمل ریلی دارند.

مشتریان بزرگ فولاد مبارکه برای مصرف سالانه خود برنامه‌ریزی دارند و این برنامه‌ها از سوی آن‌ها ارائه می‌شود. شرکت فولاد مبارکه هر سال از مشتریان خود برنامه مصرف آن‌ها را درخواست می‌کند. خودروسازان، پروفیل‌سازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی و دیگر واحدهای بزرگ تولیدی، برنامه‌های مشخص خود را به مبارکه ارائه می‌دهند. در این میان واحدهای کوچک‌تری هم هستند که امکان ارائه برنامه دقیق و قابل اتکا ندارند. البته ممکن است برخی واحدهای بزرگ نیز به‌دلایل گوناگون از سفارش دادن به فولاد مبارکه بازمانند. در این صورت آن‌ها هم مانند واحدهای کوچک به مراکز خدماتی مراجعه می‌کنند.

نوسانات اقتصادی به کسب و کار آسیب می‌زنند

همواره نوسانات اقتصادی در کسب و کارها وجود دارند. با این حال، ممکن است برای واحدهای بازرگانی هر موج قیمتی به‌عنوان یک فرصت تلقی شود، اما برای واحدهای تولیدی این‌گونه نیست. متاسفانه در چند ماه گذشته شرایط برای فعالیت  واحدهای تولیدی و قانون‌مدار دشوار و مطالعات اقتصادی انجام شده برای طرح‌های توسعه‌ای با مشکل روبه‌رو شده‌ است که باید با نگاه به وضعیت جدید جوانب مختلف این موضوعات از نو بررسی شده و مورد مطالعه قرار گیرند. برنامه‌های واردات ماشین‌آلات نیز متوقف شده‌اند. مساله مهم در این میان تامین ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات است.

واحدهای قانون‌مدار در چارچوب مصالح ملی و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور فعالیت می‌کنند. آهن و فولاد صنیع کاوه متعلق به فولاد متیل و فولاد مبارکه است. واحدهای قانون‌مدار در نوسانات اقتصادی معمولا صدمه می‌بینند و ممکن است اقتصادی بودن فعالیت تولیدی آن‌ها با مشکل مواجه شود.

دولت به‌جای دخالت، نظارت کند

شرکت فولاد مبارکه از اوایل دهه 70 تولید خود را آغاز کرده یعنی بیش از 20سال است محصولات فولادی تولید و میان مشتریان با توجه به نیاز آن‌ها توزیع می‌کند. شرکت فولاد مبارکه به شناخت کافی از بازار رسیده و با تعامل مناسب با مصرف‌کنندگان توانایی این را دارد که در تنظیم بازار نقش فعال و مثبتی ایفا کند. فولاد مبارکه بیش از 20 سال است روش‌های گوناگون توزیع را تجربه کرده و با مشتریان خود به تفاهم رسیده است؛ بنابراین نباید با دخالت غیرکارشناسی و شتابزده موجب بهم زدن نظم بازار شد. مشتریان مبارکه شناخته شده‌ هستند و مصارف آن‌ها ارزیابی شده است. حتی سیستم ا‌ل‌سی داخلی را نیز برای نخستین بار در کشور فولاد مبارکه فعال کرد. در حال حاضر نمی‌توان به یکباره چنین سیستمی را کنار گذاشت. به‌طور حتم، دخالت دستوری جواب نمی‌دهد و شرایط بازار را بهم می‌زند و انکار تجربیات گذشته است. از این رو، ضروری است که همین نظم و شیوه‌ای که در بازار وجود دارد یعنی عرضه در بورس، کشف قیمت، شناسایی مشتریان و تحویل به‌موقع ورق‌های فولادی روال عادی خود را طی کند. بهترین اقدامی که دولت می‌تواند در این شرایط انجام دهد، پذیرش نظم، قوانین و شرایط بازار است. حتی اگر قرار باشد روش دیگری در بازار اعمال شود، بهتر است پیش از اجرا به‌‌طور دقیق مورد مطالعه کارشناسی قرار بگیرد و بر این اساس، بازخورد آن به‌صورت تکمیلی در شیوه کنونی اعمال شود.

از دیگر اقدامات دولت برای بهبود شرایط می‌توان به بسترسازی برای مبادلات بین‌المللی در زمینه ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات تولیدی اشاره کرد. همچنین دولت بهتر است از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ارشادی (به‌جای دخالت مستقیم) استفاده و در این زمینه، مشوق‌های لازم را برای رسیدن به اهداف خود برقرار کند. همچنین دولت فضای کسب و کار را برای تولیدکنندگان تسهیل کند زیرا فولاد بخش اقتصادی است که نیاز به سرمایه در گردش قابل‌توجهی دارد. باید توجه کرد که از خرید مواد اولیه تا تولید محصول و فروش آن در بازار ممکن است 2 تا 3 ماه به‌طول بینجامد؛ بنابراین کاهش هزینه‌های پولی در کشور بسیار مهم است و ممکن است به‌دلیل هزینه‌های پولی بسیار بالا، یک واحد تولیدی کارایی خود را از دست بدهد. دولت باید فضایی را فراهم کند تا سرمایه در گردش با راحت‌تر و در فرآیند مناسب‌تری در اختیار زنجیره فولاد قرار گیرد. با بهره‌گیری از دانش فنی موجود که به‌نسبت بومی شده دسترسی به انرژی و نیز نیروی انسانی ارزان و کارآزموده، می‌توانیم در تولید محصولات فولادی برتری نسبی داشته باشیم به‌شرط اینکه از علم روز بهره‌ گرفته و در بستر فنی مناسبی حرکت کنیم.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
دسترسی به ریل مسیر توسعه را هموارتر می‌کند
تجمیع واحدهای فولادی، برگ برنده این صنعت
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد سیرجان ایرانیان
جشنواره ملی فولاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
نود و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و چهارمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: