• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل مطرح کرد:

معادن کوچک‌مقیاس در انتظار حمایت دولت

  • کد خبر : 4582
  • 28 مرداد 1398 - 22:29
معادن کوچک‌مقیاس در انتظار حمایت دولت
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل گفت: مذاکرات متعدد با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر دریافت تسهیلات جهت توسعه معدن و همچنین وعده ایمیدرو برای حمایت از معادن کوچک بخش خصوصی، هنوز نتیجه خاصی نداشته است و ما همچنان با معضلات متعددی روبه‌رو هستیم
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل گفت: مذاکرات متعدد با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر دریافت تسهیلات جهت توسعه معدن و همچنین وعده ایمیدرو برای حمایت از معادن کوچک بخش خصوصی، هنوز نتیجه خاصی نداشته است و ما همچنان با معضلات متعددی روبه‌رو هستیم

ماشااله بنی اسدی آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: تولیدات معدن سنگ‌آهن کرگل، سنگ‌آهن مگنتیتی و هماتیتی بوده و در حال حاضر، این تولیدات به صورت دانه‌بندی در سایزهای متنوع ۰ تا ۱۰، ۱۰ الی ۲۵ و ۱۰ تا ۴۰ و کلوخه به کارخانه‌های سیمان عرضه می‌شود.

ذخیره قطعی معدن کرگل، ۳۰۹ هزار تن است

وی افزود: این معدن از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و فروش صادراتی از طریق شهر بندرعباس را در دستور کار خود قرار داده است. ذخیره قطعی معدن کرگل، ۳۰۹ هزار تن بوده و میزان استخراج سالانه ما، حدود ۴۳ هزار تن است.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل درباره اکتشاف معادن، بیان کرد: با توجه به محدودیت ذخایر سنگ‌آهن و احتمال کمبود آن در آینده نزدیک، اهمیت اکتشاف به طرز ملموسی احساس می‌شود. اکتشافات در تمام دنیا به خودی خود، با چالش‌های متنوعی روبه‌رو است. در برخی از معادن، برای اثبات ذخایر، احتیاجی به حفاری‌های عمیق نیست اما در بعضی از مناطق این کار با دشواری‌هایی رو‌به‌رو بوده و تجهیزات و تکنولوژی خود را می‌طلبد، البته زمان و هزینه‌ای که صرف اکتشاف می‌شود کمک شایانی به بهره‌برداری می‌کند و سرمایه‌گذاران براساس اطلاعات مشخص و درست اقدام به بهره‌برداری می‌کنند، در نتیجه درصد خطر و ضررده بودن معدن به شدت کاهش می‌یابد.

بخش خصوصی توان و تجهیزات لازم را برای اکتشاف ندارد

این معدن‌کار در ادامه، تصریح کرد: متاسفانه بخش خصوصی در بحث اکتشاف، توانایی لازم را نداشته و از جانب دولت حمایتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. اگر این ناتوانی، مالی باشد، طبعا معدن‌کار باید به ذخایر سهل‌الوصول‌تر رضایت دهد اما اگر به دلیل نداشتن دانش و تکنولوژی باشد، معدن‌کار می‌تواند امور اکتشاف خود را به صورت پیمانکاری به شرکتی دیگری بسپارد. پیش از این، بهره‌برداری از معدن کرگل توسط پیمانکار انجام و خردایش و فرآوری آن به واحدهای مربوطه سپرده می‌شد.

بنی اسدی اذعان کرد: دارندگان پروانه اکتشاف، موظف هستند تا در هر دوره ۶ ماهه، گزارش پیشرفت اکتشاف خود را به متولی معدن ارائه کنند. همچنین  بعد از بازه زمانی، برای تمدید پروانه بهره‌برداری لازم است، فعالیت‌های اکتشافی و تهیه نقشه از سر گرفته شود و همچنین معدن‌دار نسبت به جمع‌آوری باطله اقدام کند.

فروش سنگ‌آهن کم‌عیار چالش‌های خاص خود را دارد

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل با اشاره چالش‌های فروش سنگ‌آهن کم‌عیار، اظهار کرد: مشتری اصلی سنگ‌آهن‌های هماتیتی عیارپایین، کارخانه‌های سیمان هستند؛ البته عدم وجود FeO و خاصیت مغناطیسی در این سنگ‌ها، حائز اهمیت است؛ چراکه در این صورت مشکلات متعددی را در نوار نقاله خط تولید سیمان، ایجاد می‌کند. به این ترتیب، کیفیت عملیات واحدهایی که  فرآوری سنگ‌آهن‌های هماتیتی ما را انجام می‌دهند، حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه هستید، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، افزایش هزینه حمل کالا است. با توجه به اینکه تعداد کارخانه‌های سیمان در استان هرمزگان زیاد نیست و همچنین دشواری‌هایی در فروش سنگ‌آهن‌های عیار پایین وجود دارد، ما ناچار هستیم تا برخی از سفارش‌های خود را به مسافت‌های دورتر ارسال کنیم اما این امر، مشروط به این است که هزینه تمام شده برای مشتری، مقرون‌به‌صرفه باشد، با توجه به سنگینی سنگ‌آهن هزینه حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

هزینه اکتشاف زیاد است

بنی‌اسدی افزود: هزینه‌های توسعه اکتشاف و حفاری نیز بسیار بالا است؛ به عنوان مثال، حفاری به صورت حفر گمانه یا به اصطلاح مغزگیری، هر متر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و همچنین تجهیزات مورد نیاز حفاری نیز عمدتا قیمت بالایی دارند، قیمت خرید یک عدد بیل مکانیکی به حدود ۲ میلیارد تومان نیز می‌رسد. به طورکلی، بخش خصوصی بدون حمایت دولت نمی‌تواند از عهده هزینه‌های توسعه اکتشاف و همچنین به‌روزرسانی تکنولوژی و تجهیزات برآید و دولت باید حمایت‌های لازم را انجام دهد تا زنجیره تولیدات معدنی بتواند توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن کرگل در خصوص تسهیلاتی که به فعالان حوزه تولید سنگ‌آهن تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: با نمایندگان وزارت صمت مذاکراتی برای دریافت وام و تسهیلات داشتیم تا بتوانیم واحد فرآوری سنگ‌آهن خود را راه‌اندازی کنیم اما متاسفانه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. از طرف ایمیدرو نیز صحبت‌هایی مبنی بر حمایت از معادن کوچک‌مقیاس مطرح شد و در نظر داشتند تا تعدادی از معدن کوچک این منطقه را تحت یک شرکت تولید و فرآوری تعریف کنند که این وعده هم عملی نشد. امیدوارم هرچه زودتر معضلات ما حل شود تا بتوانیم اکتشافات و تولیدات خود را توسعه دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4582
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه