• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

تولید آلومینا یک سوم نیاز کشور است

  • کد خبر : 4137
  • 20 شهریور 1398 - 13:15
تولید آلومینا یک سوم نیاز کشور است
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم، گفت: تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم بیشتر در واردات آلومینا و تامین مواد اولیه، چشمگیر و قابل توجه است؛ در حال حاضر تنها یک سوم نیاز کشور به آلومینا از داخل تامین می‌شود و بخش عمده آن باید از طریق واردات جبران شود و به همین خاطر در زمینه تامین مواد اولیه به سایر کشورها محتاج هستیم که وجود تحریم‌ها واردات این محصولات را دشوارتر کرده است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم، گفت: تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم بیشتر در واردات آلومینا و تامین مواد اولیه، چشمگیر و قابل توجه است؛ در حال حاضر تنها یک سوم نیاز کشور به آلومینا از داخل تامین می‌شود و بخش عمده آن باید از طریق واردات جبران شود و به همین خاطر در زمینه تامین مواد اولیه به سایر کشورها محتاج هستیم که وجود تحریم‌ها واردات این محصولات را دشوارتر کرده است.

ابوالفضل رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درخصوص تامین آلومینای مورد نیاز صنایع بالادستی، اظهار داشت: ظرفیت تولید آلومینای کشور سالانه ۲۸۰ هزار تن است که با این میزان تولید، نمی‌توان نیاز شرکت‌های بالادستی به این ماده را تامین کرد، به همین خاطر معتقد هستم که تحریم‌ها بر صنایع فلزی به‌خصوص آلومینیوم، بسیار تاثیرگذار است؛ تحت تاثیر تحریم‌ها، مواد اولیه و آلومینا را باید با قیمت بالایی وارد کنیم و مسلما افزایش قیمت پودر آلومینا در قیمت محصول نهایی نیز تاثیرگذار است.

وی در مورد شروع به کار مجموعه تولیدی جاجرم، بیان کرد: در حال حاضر با ورود مجموعه تولیدی جاجرم به چرخه تولید شمش آلومینیومی، این شرکت به ۹۰ هزار تن پودر آلومینا نیاز دارد، این در حالی است که در کنار این مجموعه، شرکت‌های ایرالکو و المهدی نیز با ظرفیت‌های بالایی فعالیت می‌کنند که به این ترتیب نیاز کشور به آلومینا بیشتر نیز شده است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه تشریح کرد: با وجود اینکه شرکت المهدی هرمزال به دلیل تغییر مدیریت، در حال حاضر فعالیت‌ خود را متوقف کرده‌ و از چرخه تولید خارج شده‌ است اما در آینده نزدیک که این شرکت‌ فعالیت خود را از سرگیرد، به ۴۰۰ هزار تن پودر آلومینا نیاز خواهد داشت؛ همچنین شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز برای تولید شمش خالص به ۴۰۰ هزار تن آلومینا احتیاج دارد. با افتتاح مجموعه آلومینیوم جنوب (سالکو)، در فاز اول راه‌اندازی، ۲۰۰ هزار تن آلومینا به تقاضای داخلی افزوده خواهد شد؛ لذا از نیاز یک میلیون و یک صد هزار تنی کشور به آلومینا، تنها ۲۸۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود که پاسخ‌گوی نیاز مصرف‌کنندگان داخلی نیست.

دور زدن تحریم‌ها امکان‌پذیر است

رضایی درخصوص دور زدن تحریم‌ها، بیان کرد: پس از وضع تحریم فلزات از سوی آمریکا، همچنان امکان صادرات محصولات آلومینیومی از طریق شرکت‌های متوسط و کوچک برای کشور ما وجود دارد؛ اگرچه میزان درآمد ارزی ما در این زمینه کاهش یافته اما چون صنعت آلومینیوم در گذشته همانند فولاد و مس، صادرات گسترده‌ای نداشته، تحریم‌های صادراتی تاثیر چندانی بر درآمدزایی شرکت‌های تولیدکننده نگذاشته است.

وی درباره صادرات محصولات آلومینیومی، اظهار کرد: تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در گذشته می‌توانستند به کشورهای عراق، افغانستان، عمان و حوزه خلیج فارس صادرات داشته باشند اما در حال حاضر حجم صادراتی محصولات آلومینیومی تولید شده به این کشورها کاهش یافته است.

در زمینه تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی مشکلی نداریم

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی، توضیح داد: اگر کمبود مواد اولیه صنایع بالادستی را بتوانیم برطرف کنیم، برای تامین مواد اولیه شرکت‌های پایین‌دستی تولیدکننده محصولات آلومینیومی با کمبود یا چالشی مواجه نخواهیم بود.

رضایی درخصوص تحریم‌های جدید فلزات، عنوان کرد: سال‌های سال است که کشور ما به عناوین مختلف، از مجامع و بازارهای بین‌المللی رانده می‌شود و به همین خاطر تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آلومینیومی در حال حاضر به تجربه بالایی در زمینه دور زدن تحریم‌ها دست پیدا کرده‌اند به همین خاطر عقیده دارم که دور زدن تحریم‌ها و دست‌یابی به بازارهای صادراتی در سایر کشورها، کار سخت و مشکلی برای تولیدکنندگان ایرانی نیست.

وی درخصوص واردات پودر آلومینا به کشور، مطرح کرد: پودر آلومینا در تناژ بالایی به کشور وارد می‌شود و هر محموله، ۳۰ هزار تن وزن دارد که مسلما این میزان می‌تواند از تحریم‎ها متاثر شود و به همین خاطر در سال‌های اخیر، هزینه‌های واردات، بیمه و حمل و نقل افزایش یافته و قیمت شمش خالص آلومینیومی را در کشور بالا برده است.

پژوهش در زمینه معادن بوکسیت

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره راهکاری که می‌توان به وسیله آن میزان آسیب و خسارات ناشی از تحریم‌ها را کاهش داد، بیان کرد: یکی از اقداماتی که باید از سوی وزارت صمت به منظور کاهش خسارات ناشی از تحریم فلزات، در کشور صورت گیرد، سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش در حوزه معادن بوکسیت کشور است.

رضایی در ادامه افزود: با سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش‌ برای یافتن معادن می‌توان هزینه‌های واردات آلومینا و مواد اولیه به کشور را کاهش داد به گونه‌ای که اگر هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامی انجام دهند ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

برای بهره‌برداری از معدن گینه، سرمایه‌گذاری درستی صورت نگرفته است

وی درخصوص اقداماتی که وزارت صمت برای بهره‌برداری از معادن بوکسیت، انجام داده است، تشریح کرد: با اینکه معدن بوکسیت گینه به مدت ۲۰ سال در اختیار ایران بود اما هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری درستی در این زمینه صورت نگرفت و حالا به جایی رسیده‌ایم که نمی‌توانیم آلومینای مورد نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تامین کنیم.

 دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره کمک به صنایع بالادستی، اظهار کرد: اگر تصمیم‌گیری‌های درست و به موقعی از سوی وزارت صمت برای تامین آلومینا در کشور انجام می‌گرفت قطعا به صنایع بالادستی کمک می‌شد و این صنعت را از وابستگی به سایر کشورها خارج می‌کرد که متاسفانه این اقدام رخ نداد و به همین خاطر وضعیت شرکت‌های مادر در زمینه آلومینیوم هر روز بدتر از گذشته می‌شود.

امکان صادرات محصولات آلومینیومی وجود دارد

رضایی درخصوص صادرات محصولات آلومینیومی، بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی می‌توانند محصولات تولیدی شرکت خود را به سایر کشورها صادرکنند، هرچند که میزان تقاضا برای خرید محصول ایرانی در بازارهای جهانی کاهش یافته و تولیدکننده ایرانی نیز مجبور است با حاشیه سود کم محصول خود را به‌فروش برساند اما قطعا در آینده وضعیت صادرات محصولات آلومینیومی به کشورهای همسایه و همجوار بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، توضیح داد: در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های کلی، شرایط برای تولید محصولات آلومینیومی بسیار سخت شده و این مشکلات مسلما در میزان تولیدات شرکت‌های داخلی تاثیرگذاشته است، به گونه‌ای که در سال جاری شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت‌ها تنها با ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پایان گفت: به دلیل کاهش تولید محصولات آلومینیومی از سوی تولیدکنندگان داخلی، در حال حاضر با مشکلی در زمینه تامین شمش خالص مواجه نیستیم این درحالی است که اگر شرکت‌ها به اندازه میزان ظرفیت اسمی تولید داشتند، قطعا تولیدات صنایع بالادستی پاسخ‌گوی میزان مصرف داخلی نبود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4137

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد