• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین:

امکان گردش مالی نداریم، پس نمی‌توانیم واردات یا صادراتی داشته باشیم

  • کد خبر : 4123
  • 20 شهریور 1398 - 12:46
امکان گردش مالی نداریم، پس نمی‌توانیم واردات یا صادراتی داشته باشیم
مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین که در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی فعالیت می‌کند، درخصوص نبود زیرساخت‌های مناسب برای واردات یا صادرات، گفت: کشور ما در زمینه تولید شمش آلومینیوم اولیه، به کشورهای دیگر وابسته است و باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهای هند و استرالیا وارد کند اما با این حال، علی‌رغم دانستن این موضوع در این سال‌ها اقدامی در جهت سهولت تامین آلومینا در کشور انجام نگرفته و با وضع تحریم‌ها اوضاع پیچیده‌تر نیز شده است. در حال حاضر راه‌های وارداتی و صادراتی کاملا بسته شده است.

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین که در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی فعالیت می‌کند، درخصوص نبود زیرساخت‌های مناسب برای واردات یا صادرات، گفت: کشور ما در زمینه تولید شمش آلومینیوم اولیه، به کشورهای دیگر وابسته است و باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهای هند و استرالیا وارد کند اما با این حال، علی‌رغم دانستن این موضوع در این سال‌ها اقدامی در جهت سهولت تامین آلومینا در کشور انجام نگرفته و با وضع تحریم‌ها اوضاع پیچیده‌تر نیز شده است. در حال حاضر راه‌های وارداتی و صادراتی کاملا بسته شده است.

علی اکبر ملتجی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درخصوص مشکلاتی که در زمینه گردش مالی در جهت صادرات و واردات وجود دارد، اظهار داشت: حتی اگر در نظر بگیریم که تحریم فلزات برداشته شود، مشکلاتی که بر اثر تحریم‌های کلی برای کشور و به خصوص صنعت‌گران ایجاد شده، امکان هرگونه معامله‌ای را از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی گرفته است. چه برسد به شرایط فعلی که امکان گردش مالی را به دلیل تحریم‌ها نداریم و فکر نمی‌کنم در آینده نیز بتوانیم در این زمینه اقدامی انجام دهیم. مادامی که امکان گردش سرمایه وجود نداشته باشد هیچ‌گونه فعالیتی اعم از تولید و فروش نمی‌توان انجام داد.

وی درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر صادرات و واردات، بیان کرد: قبل از اینکه تحریم‌ها بخواهند اقتصاد ما را از پا درآورند، کمبود سرمایه و قرار نگرفتن سرمایه در چرخه اقتصادی مولد، زودتر و موثرتر از تحریم‌ها به بدنه صنعت آلومینیوم ضربه وارد کرده، علاوه بر این وجود تحریم‌ها رد و بدل شدن سرمایه را دشوارتر نیز کرده است.

رکود صنایع بالادستی و کاهش میزان تولید

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین در خصوص رکود بازار صنایع بالادستی آلومینیومی در کشور، توضیح داد: در حال حاضر شرایط به شکلی درآمده است که رکود بر بازار تولید، خرید و فروش دائمی شده و صنایع بالادستی به اندازه نیاز کشور تولید ندارند و تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی نیز تنها به اندازه میزان سفارشی که می‌گیرند محصول تولید و روانه بازار می‌کنند و تمایلی ندارند که میزان تولیدات خود را افزایش دهند.

ملتجی درخصوص معضلات تامین مواد اولیه برای تولید شمش خالص آلومینیومی، بیان کرد: عمده مشکلی که در حال حاضر و با وضع این تحریم‌ها با آن مواجه شده‌ایم دسترسی دشوار به مواد اولیه است، تامین آلومینای مورد نیاز برای تولید شمش آلومینیومی بزرگ‌ترین معضل صنعت آلومینیوم کشور است، البته تحریم‌ها در سایر سطوح نیز تاثیرگذار بوده اما این حوزه بیشترین آسیب را در این مدت دیده است.

تاثیر تحریم‌ها بر تولید شمش آلیاژی

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین درباره واردات شمش‌های آلیاژی به کشور، اعلام کرد: تاکنون واردات شمش‌های آلیاژی، تنها توسط برخی از شرکت‌های خودروساز که تحت لیسانس سایر کشورها فعالیت می‌کردند، انجام می‌شد که در حال حاضر با شرایط پیش آمده، واردات شمش برای آن‌ها نیز امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش آلیاژی، بیان کرد: در حال حاضر شاید تاثیر تحریم‌ها بر تولید شمش‌های خالص چشمگیر نباشد اما در آینده قطعا این موضوعات ملموس‌تر خواهد شد و در مرحله بعدی، تاثیر خود را بر صنعت ما نشان خواهد داد چون اگر ما شمش خالص در اختیار نداشته باشیم حتما در آینده نزدیک مجبور به واردات اینگونه شمش‌ها خواهیم شد که این اقدام، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها را به چالش خواهد کشید.

توان تولیدی ما کاسته شده است

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر تولید شمش‌های آلیاژی، اظهار کرد: تحریم‌های وضع شده و تاثیر آن بر صنعت تولید محصولات آلومینیومی در این مدت ۹۰ روزه (از ۸ می تا ۸ آگوست)، به اندازه‌ای بوده که توان تولید را از تولیدکنندگان شمش‌های آلیاژی آلومینیومی و سایر صنایع فلزی کشور گرفته است.

ملتجی درخصوص صنایعی که بیشترین آسیب را از وضع تحریم‌ها دیدند، توضیح داد: با اینکه تمام صنایع تولیدی فلزی به خصوص آلومینیوم با وضع این تحریم‌ها، میزان تولید و صادرات خود را بالاجبار کاهش دادند اما صنایع تولیدی شمش خالص آلومینیومی بیشتر از سایر صنایع تولیدی آسیب دیدند.

وی ادامه داد: تولید شمش آلیاژی یک هنر است و تولیدکنندگان ایرانی در حال حاضر، به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند در این زمینه بیشترین بهره‌وری و کارآرایی را داشته باشند و خوشبختانه تولید اینگونه شمش‌ها به دلیل اینکه از ضایعات نیز در هنگام تولید استفاده می‌کند، کمتر از صنایع آلومینیومی دیگر آسیب دیده است.

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین درباره کاهش میزان تولیدات این کارخانه، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت آلومینیوم گداز امین از ۳۵ درصد امکانات خود در جهت تولید محصولات آلومینیومی استفاده می‌کند و با اینکه تکنولوژی‌ و دانش فنی لازم برای تولید انواع شمش آلومینیوم آلیاژی را در اختیار داریم اما ترجیح می‌دهیم در شرایط فعلی تنها براساس سفارش تولید کنیم.

به زودی با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شویم

ملتجی آینده صنعت آلومنیوم را براساس شرایط موجود پیش‌بینی کرد و گفت: اگر تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی بخواهند میزان تولیدات خود را افزایش دهند، قطعا در آینده نزدیک با کمبود مواد اولیه آلومینیومی در کشور مواجه خواهیم شد. برای مثال شرکت نوین‌گداز امین با یک سوم ظرفیت اسمی خود و تنها در یک شیفت کاری فعالیت می‌کند که مسلما اگر بخواهد میزان تولیدات خود را افزایش دهد با کسری مواد اولیه مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نوین‌گداز امین با اشاره به سخنانی که برخی از مسئولان در زمینه عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنایع داخلی بیان کرده‌اند، توضیح داد: به دلیل قدرت و تاثیرگذاری زیاد تحریم‌ها، ما در حال حاضر نمی‌توانیم در سطوح بین‌المللی فعالیت و فروشی داشته باشیم؛ البته برخی از مدیران تحریم‌ها را بی‌تاثیر دانسته‌اند اما با یک نگاه کلی به تغییر میزان تولیدات در یک سال اخیر می‌توان میزان تاثیرپذیری صنایع آلومینیومی را از تحریم‌ها مشاهده کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4123

نوشته‌های مشابه