• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمکات:

تحریم‌های ایران، سابقه طولانی دارد

  • کد خبر : 2758
  • 13 شهریور 1398 - 18:53
تحریم‌های ایران، سابقه طولانی دارد
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمکات گفت: ایران طی دهه‌های گذشته دستخوش تحریم‌های بسیاری بوده است که به مرور زمان رفع شده‌اند، مشتریان خارجی ما این موضوع را می‌دانند و با صبوری همچنان معاملات خود را با ما حفظ کرده‌اند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمکات گفت: ایران طی دهه‌های گذشته دستخوش تحریم‌های بسیاری بوده است که به مرور زمان رفع شده‌اند، مشتریان خارجی ما این موضوع را می‌دانند و با صبوری همچنان معاملات خود را با ما حفظ کرده‌اند.

سید عزیز سیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قبل از سال ۵۷ دو شرکت سیمکات و هادی‌برق تاسیس و به بهره‌برداری رسیدند و در حال حاضر، هر دو شرکت زیرمجموعه سازمان کوثر و وابسته به بنیاد شهید هستند که در سال ۹۷ باهم ادغام شدند. این شرکت، سال گذشته زیان انباشته داشت که در حال حاضر از آن شرایط خارج شده‌ است. محصولات شرکت ما، شامل کابل‌های نیمه‌قوی و فشار ضعیف است و مواد اولیه کارخانه را از بورس و بازار خریداری می‌کنیم.

وی افزود: مجموعه ما، محصولات خود را به تمام کشورهای همسایه صادر می‌کند. تحریم‌های اخیر صادرات محصولات فلزی، تاثیر چندانی بر صادرات ما نداشته است. البته ناگفته نماند که این تحریم‌ها از سال‌های گذشته پابرجا بوده‌اند و در بعضی سال‌ها توسط آمریکا فقط یادآوری می‌شوند، به‌عنوان مثال، اولین تحریم‌های اعمال شده در سال ۹۷ تحریم صنایع فلزی بود که فقط مطرح شد و در ابتدای سال ۹۸ آن را عملی کردند. تحریم‌ علیه ایران، اتفاق تازه‌ای نیست بنابراین همه تولیدکنندگان این صنعت با زیر و بم کار آشنا هستند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمکات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نابرابری نرخ دلار برای صادرکنندگان ایرانی مشکل‌ساز شده است؛ به‌عنوان مثال، کشوری مثل ازبکستان ترجیح می‌دهد کالاهای مورد نیاز خود را از کشور ترکیه خریداری کند و تمایلی برای معامله با ایران ندارد، چون در داخل ایران فروش محصول با قیمت LME صورت نمی‌گیرد و عرضه‌هایی که در بازار بورس اتفاق می‌افتد نسبت به بازار قیمت بیشتری دارد در نتیجه قیمت تمام شده محصول زیاد می‌شود. زمانی‌ قیمت مس با شرایط بهتری جلوه می‌کرد اما در حال حاضر، صادرات برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه شرکت ملی مس قیمت را پایین بیاورد تا تولیدکنندگانی همچون ما از آن‌ها خرید و محصولات خود را تولید کنند. با شرایط فعلی تصور می‌شود که برای حفظ میزان صادرات صنایع فلزی شرکت ملی مس و سایر شرکت‌ها مجبور به کاهش قیمت‌ها شوند.

سیدی در خصوص وضعیت شرکت‌های بزرگ و کوچک پس از اعمال تحریم‌ها، عنوان کرد: کوچک و بزرگی شرکت‌ها مهم نیست، با توجه به فرمان اجرایی آمریکا، تحریم‌ها فعالیت همه شرکت‌ها را دربرمی‌گیرد و با وجود اینکه شرکت‌های ایرانی راه‌های دور زدن تحریم‌ها را می‌دانند، بیشتر شرکت‌های خارجی به‌دلیل خطرات احتمالی از معامله با ایران منصرف می‌شوند. شرکت‌هایی که محصولات خود را برای آن‌ها صادر می‌کنیم با هیچ کدام از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در ارتباط نیستند؛ در نتیجه ترسی از خطرهای احتمالی آمریکا ندارند و صادرات محصولات ما قبل و بعد از تحریم‌ها همچنان در حال انجام است.

وی ابراز کرد: حمل‌و‌نقل محصولات قبل از تحریم‌ها، به‌صورت زمینی و دریایی انجام می‌گرفت که با توجه به شرایط کنونی حمل‌و‌نقل نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده است. از آنجایی که کشورهای طرف حساب مجموعه ما بر این باور هستند که این تحریم‌ها دائمی نیست و به زودی حل می‌شوند و با توجه به شناخت و اعتمادی که به مجموعه ما دارند، رابطه خود را با ما حفظ کرده‌اند و سودی که از شرکت ما عاید مشتریان خارجی می‌شود به حدی است که آن‌ها را برای داد و ستد وسوسه کند و به تحریم‌های آمریکا اعتنایی نکنند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمکات توضیح داد: نقل‌ و‌ انتقلات ارزی بعد از تحریم‌ها اندکی مشکل شده است در واقع، هزینه‌های تراکنش افزایش پیدا کرده و تبادل ارز به خودی خود، مشکلی ندارد؛ پیش‌تر روش سوئیفت مرسوم بود، به‌طوری‌که پول را اینجا واریز و در ترکیه به راحتی برداشت می‌کردیم اما در حال حاضر، مجبور هستیم به صرافی مراجعه کنیم که کارمزد آن به‌مراتب خیلی بیشتر از بانک است. با این حال که هزینه‌ها افزایش یافته ما با انتخاب راهی مناسب و با کمترین هزینه، به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. ما به عنوان صادرکننده، محصول را در کارخانه تحویل می‌دهیم و قبل از تحویل کالا هزینه را دریافت می‌کنیم و هر اتفاقی که برای محصول بیفتد به عهده کشور مقصد است حتی در صورت عودت محصولات شرکت واردکننده هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: ایران در صنعت مس به اندازه کافی خودکفا است وتحریم‌ها تاثیری بر توسعه و پیشرفت یا عقب ماندن این صنعت ندارد، با اینکه تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صادرات محصولات مسی نگذاشته است اما طبق سابقه تحریم‌های اعمال شده به ایران، امیدواریم که به زودی رفع تحریم صورت گیرد و بسیاری از مشکلات کشور حل شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2758

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت