• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه‌تک:

تحریم‌ها را دور می‌زنیم

  • کد خبر : 2740
  • 05 شهریور 1398 - 16:41
تحریم‌ها را دور می‌زنیم
مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه‌تک، گفت: اعمال تحریم‌ها توسط کشور آمریکا صادرات ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است اما صادرکنندگان ایرانی در امر دور زدن تحریم‌ها چیره‌دست شده‌اند و با کمک کشورهای واسطه محصولات خود را صادر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه‌تک، گفت: اعمال تحریم‌ها توسط کشور آمریکا صادرات ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است اما صادرکنندگان ایرانی در امر دور زدن تحریم‌ها چیره‌دست شده‌اند و با کمک کشورهای واسطه محصولات خود را صادر می‌کنند.

سلمان ملاسلمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ما طبق استانداردهای جهانی انواع سیم‌و‌کابل‌های خودرویی، ساختمانی و صنعتی را با بهترین کیفیت تولید می‌کند. ما محصولات خود را بیشتر به کشورهای آذربایجان، کوبا و عراق صادر می‌کنیم که با توجه به تحریم‌های ۸ می صادرات با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. ما در بازار داخلی فروش خوبی داریم و عمده مشتری محصولات ما شرکت ایران‌خودرو است اما با توجه به تحریم‌های فلزات همان میزان اندک صادرات ما نیز کاهش یافته است.

وی ابراز کرد: ایالت‌متحده آمریکا تمامی شرکت‌های صنایع فلزی را مورد هدف قرار داده است و شرکت‌های کوچک و بزرگ برای آن‌ها فرقی ندارد. شرکت‌هایی هستند که به‌صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند که برای دولت آمریکا شناخته شده نیستند و عمدتا شرکت‌های ایرانی با این دسته از شرکت‌های خارجی معامله می‌کنند. به طور مثال، با توجه به اینکه قطر میزبانی بازی‌های جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را بر عهده دارد، این کشور بازار بکر و خوبی برای محصولات ما محسوب می‌شود. میزبانی رویدادهایی همچون مسابقات جام‌جهانی تاثیر بسزایی در آبادانی یک کشور دارد، زیرا باید زیر ساخت‌ها برای برگزاری آماده باشد، به همین دلیل قطر برای انواع ساخت‌و‌سازها و آماده‌سازی شهرهای خود برای بازی‌ها، به انواع سیم‌و‌کابل نیاز دارد اما نه دولت برای صادرات به این کشور قدمی برمی‌دارد و نه تولیدکننده توان مالی برای سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد؛ از طرفی شرکت‌های بزرگ قطری نیز به خاطر تحریم‌های آمریکا وارد معامله با ایران نمی‌شوند؛ با توجه به مسافت کشور ما با قطر این بازار در این برهه زمانی برای محصولات ما، بازار پویایی است که متاسفانه تحریم‌ها فعالیت در این بازار را برای ما مسدود کرده است.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه‌تک، توضیح داد: البته تا حدودی تحریم‌ها به نفع ایران است، در هر کشوری تحریم و سختی باشد مردم و مسئولان آن کشور برای خروج از بحران به سمت ساختن و توسعه می‌روند. به‌عنوان مثال زمانی که گاندی کشور هندوستان را از استعمار انگلیس خارج کرد، به مردم هند گفت ما یک دلار پول هم نداریم تا از خارج کشور چیزی بخریم و باید اقلام و مواد مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم، اکنون این اتفاق افتاده و هند به قطب صادرات در آسیای غربی بعد از چین تبدیل شده است. ایران به‌طور کلی نسبت به کشور هندوستان غنی‌تر است اما چون دغدغه‌های مسئولان ما بیشتر سیاسی است تا رسیدگی به مردم به این زودی به این خودکفایی نخواهیم رسید.

ملاسلمانی در پایان بیان کرد: قبل از تحریم‌ها صادرات از طریق راه‌های زمینی و دریایی انجام می‌گرفت که با شروع تحریم‌ها حمل‌و‌نقل هم با مشکلاتی روبه‌رو شده است. در این شرایط بسته‌های پستی ایران را در خارج کشور قبول نمی‌کنند و ایران از جانب DHL که همان پست بین‌‌المللی است مورد تحریم قرار گرفته، چه برسد به حمل‌و‌نقل محصولات مسی که کلا ممنوع شده است. ایران با برقراری ارتباط با کشورهایی همچون سوریه، عراق، امارات و آذربایجان محصولات خود را به‌صورت غیرمستقیم و غیر‌رسمی به نام کشورهای ذکر شده صادر می‌کند که عمدتا این صادرات از طریق دریا انجام می‌‌گیرد اما حمل‌و‌نقل زمینی هم کم‌و‌بیش داریم. چون در حال حاضر به دلیل ممنوعیت، صادرات ما به‌صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد هیچگونه بیمه و ضمانتی به محصولات ما تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2740

نوشته‌های مشابه