• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت جورابچی:

تاثیر روانی تحریم‌ها بیشتر شده است

  • کد خبر : 4142
  • 04 شهریور 1398 - 13:23
تاثیر روانی تحریم‌ها بیشتر شده است
مدیرعامل شرکت جورابچی که در زمینه تولید ورق آلومینیومی فعالیت می‌کند، درخصوص مشکلاتی که تحریم‌ها برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، گفت: با اینکه برخی از محصولات تولیدی را به سایر کشورها ارسال می‌کنیم اما بازرگانان و تجار خارجی از داشتن معامله با ایران ترس و واهمه زیادی دارند و در احال حاضر و باشروع تحریم فلزات، تاثیر روانی تحریم‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت جورابچی که در زمینه تولید ورق آلومینیومی فعالیت می‌کند، درخصوص مشکلاتی که تحریم‌ها برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، گفت: با اینکه برخی از محصولات تولیدی را به سایر کشورها ارسال می‌کنیم اما بازرگانان و تجار خارجی از داشتن معامله با ایران ترس و واهمه زیادی دارند و در احال حاضر و باشروع تحریم فلزات، تاثیر روانی تحریم‌ها افزایش یافته است.

محمدرضا جورابچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به موانعی که برای واردات و صادرات محصولات آلومینیومی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با وضع تحریم‌های فلزات، علاوه بر اینکه مشکلاتی در زمینه تبادلات مالی و وارد کردن ارز به کشور داریم و همچنین شاهد مشکلات بیشماری در زمینه حمل و انتقال محصولات نهایی هستیم که البته این موارد در مقابل تاثیر روانی تحریم‌ها و در نهایت عدم تمایل سایر کشورها برای ادامه همکاری با ایران، ناچیز به شمار می‌آید.

وی درخصوص مشکلات تامین مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی با مشکلی در جهت تامین مواد اولیه مواجه نیستند و خوشبختانه شرکت‌های بالادستی می‌توانند نیاز بازار به شمش آلومینیومی را برطرف کنند.

کمک به صنایع بالادستی در شرایط فعلی الزامی است

مدیرعامل شرکت جورابچی با اشاره به آغاز فعالیت شرکت‌های سالکو و جاجرم، توضیح داد: در نیمه دوم سال کارخانه‌های جاجرم و سالکو وارد مدار تولید می‌شوند و مواد اولیه آلومینیومی بیش از پیش در اختیار شرکت‌های آلومینیومی قرار می‌گیرد.

جورابچی درخصوص مشکلاتی که شرکت‌های مادر با آن روبه‌روهستند، اعلام کرد: شرکت‌های مادر و بالادستی در زمینه خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستند که به منظور تامین آن‌ها، باید بخشی از تولیدات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند اما به دلیل تحریم‌های وضع شده، این شرکت‌ها در این زمینه با مشکلات و موانع بیشماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی درمورد اقداماتی که دولت می‌تواند در جهت کمک به شرکت‌های بالادستی انجام دهد، تصریح کرد: دولت با پرداخت بخشی از ارز مورد نیاز این شرکت‌ها به منظور خرید مواد اولیه، فراهم ساختن امکاناتی در جهت واردات و صادرات مواد مورد نیاز به کشور و …، می‌تواند به شرکت‌های تولیدکننده شمش‌ خالص کمک کند.

اقتصاد مقاومتی باید در کشور اجرایی شود

مدیرعامل شرکت جورابچی درمورد اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، اذعان کرد: در شرایط فعلی، شرکت‌های بالادستی به دلیل به دست آوردن ارز مورد نیاز، مجبور به صادرکردن مواد اولیه از کشور شده‌اند، درصورتی که دولت می‌تواند با پرداخت ارز و حمایت از اینگونه شرکت‌های مانع از این اقدام شود.

جورابچی درمورد اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، خاطرنشان کرد: طرح اقتصاد مقاوتی و حمایت از تولید ملی به منظور حمایت از شرکت‌های تولیدکننده در شرایط بحرانی و برای جلوگیری از خروج مواد اولیه از کشور طراحی شده است و در حال حاضر که تحریم‌ها مانعی برای درآمدزایی ارزی شرکت‌های بالادستی شده، دولت موظف است طبق این اصل به شرکت‌های تولیدکننده کمک کند.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی که با سایر کشورها جنگ اقتصادی داریم و انتقال ارز به سختی صورت می‌گیرد و همچنین امکان صادرات و واردات برای شرکت‌ها وجود ندارد، دولت با ارائه راهکارهایی مواد اولیه را با قیمت مناسب در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار دهد.

مدیرعامل شرکت جورابچی به دولت و وزارتخانه‌های مربوطه، پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: دولت و وزارتخانه‌های مربوطه با فراهم ساختن زیرساخت‌های اساسی و کمک به شرکت‌های تولیدی می‌توانند از تعطیلی کارخانه‌ها و بی‌کاری عده کثیری جلوگیری کنند، همچنین با جلوگیری از خروج مواد اولیه می‌توانند میزان تولید محصولات نهایی را افزایش داده و از طریق صادرات آن‌ها، درآمد بیشتری را بدست آورند.

جورابچی در ادامه افزود: اگر اینگونه اقدامات در کشور، انجام شود؛ صنایع پایین‌دستی همچون شرکت ما راحت‌تر می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند و با سهولت بیشتری می‌توانیم محصولات نهایی را تولید و در بازارهای داخلی یا خارجی توزیع کنیم.

تحریم‌ها کمتر از تصمیمات خلق‌الساعه دولت به ما آسیب زده است

وی درخصوص تاثیر تحریم‌های کلی بر میزان تولیدات آلومینیومی در کشور، اذعان کرد: تحریم‌ها همواره وجود داشته و سدی بر سر راه تولیدکنندگان بوده و هست اما آن‌چیزی که بیشتر از تحریم‌ها به ما صدمه زده، تصمیمات خلق‌اساعه دولت بوده است، شرکت‌های خصوصی همواره راه دور زدن تحریم‌ها و انتقال وجه را پیدا کرده‌اند و در این زمینه اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما به اندازه تاثیر تصمیمات عجیب و غریب دولت نیست.

مدیرعامل شرکت جورابچی در ادامه توضیح داد: تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی همواره به تاثیرات مخرب تحریم‌ها آگاهی دارند و البته می‌دانند در این شرایط چگونه درآمد مورد نیاز خود را تامین کنند اگرچه مجبور به فروش با قیمت پایین‌تر می‌شوند اما در هر صورت علی‌رغم وجود تمام تحریم‌های وضع شده بر علیه ایران، امکان ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان وجود دارد اما به شرط اینکه دولت در این زمینه کارشکنی نکند.

دو نرخه بودن، مانعی در جهت صادرات و واردات است

جورابچی با اشاره به خرید مواد اولیه با ارز آزاد و عرضه محصولات با ارز نیمایی، توضیح داد: شرکت‌های تولیدکننده‌ای همچون ما، همواره با این مشکل دو نرخه بودن خرید و فروش محصولات و مواد اولیه، مواجه بوده‌اند و بارها و بارها شکایت‌نامه‌ها و درخواست‌هایی مبنی بر از میان بردن این مشکل اساسی به وزارتخانه صمت ارائه داده‌اند که البته بی‌نتیجه مانده است.

وی در پایان گفت: شرکت‌های تولیدکننده مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد خرید کنند اما از سوی دیگر، ارز حاصل از صادرات را با قیمت ارز نیما، عرضه کنند، یعنی خرید ما با ارز ۱۳ هزار تومانی انجام می‌شود این درحالی است که درآمد به دست آمده با ارز ۱۱ هزار تومانی به دست ما می‌رسد، اگر دولت و بانک مرکزی می‌خواهند دلار مورد نیاز خود را تامین کنند، نباید از طریق این قوانین تیشه به ریشه تولید در کشور بزنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4142

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت فلزات رنگین،

قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد

05اردیبهشت
ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی
در روز معاملاتی گذشته رقم خورد؛

ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی