• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما:

عمده مواد خام صادر می‌شود

  • کد خبر : 2749
  • 09 شهریور 1398 - 17:59
عمده مواد خام صادر می‌شود
مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما، تولیدکننده انواع رادیاتور مسی گفت: مشکل اساسی واحدهای تولیدی کوچکی مانند ما، تامین مواد اولیه است. با اینکه ایران از نظر وجود معادن مس غنی است اما عمده مواد اولیه، توسط شرکت‌های بزرگ صادر می‌شود و دست ما خالی می‌ماند.

مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما، تولیدکننده انواع رادیاتور مسی گفت: مشکل اساسی واحدهای تولیدی کوچکی مانند ما، تامین مواد اولیه است. با اینکه ایران از نظر وجود معادن مس غنی است اما عمده مواد اولیه، توسط شرکت‌های بزرگ صادر می‌شود و دست ما خالی می‌ماند.

سیروس جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنـلاین»، اظهار داشت: تحریم‌ها از یک سو و افزایش نرخ جهانی مس و دو نرخی شدن ارز از سوی دیگر باعث افزایش قیمت مس شده و تقاضای داخلی کاهش یافته است و تولیدی‌هایی مثل ما همانند سال‌های گذشته فعالیت ندارند. قیمت کنونی مس ۳۰ هزار تومان بیشتر از نرخ واقعی آن است. چون ایران از نظر وجود معدن و مواد خام کشور غنی به حساب می‌آید و ما در تهیه مواد اولیه مشکلی نداریم اما چون بیشتر مواد خام را صادر می‌کنند تولیدکنندگانی همچون ما به مرور برای تامین مواد اولیه نیز دچار مشکل می‌شوند. تحریم‌ها زیاد بر صادرات مس تاثیر نگذاشته است و چون عمده صادرات مواد خام از طریق شرکت‌‌های بزرگ انجام می‌شود، آن‌ها می‌توانند محصول صادراتی را به هر طریقی ارسال کنند و راه دور زدن‌ها را می‌یابند.

وی بیان کرد: سال گذشته، محصولات ما که رادیاتورهای مسی است به کشورهای آذربایجان و عراق صادر می‌شد که با توجه به سیاست‌های داخلی و وضع تحریم‌های جدید آمریکا، صادرات با محدودیت‌هایی مواجه است که این محدودیت‌ها، شامل حال مجموعه ما نیز می‌شود. در این بین شرکت‌های بزرگ و مطرح‌تر که عمده صادرات مس کشور را در دست دارند بیشتر مورد توجه دولت آمریکا هستند، چه بسا شرکت‌های کوچک‌تر که همچنان در حال فعالیت هستند صادرات را در حد خیلی کم دارند.

مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما، اذعان کرد: ما محصولات خود را از طریق نمایشگاه در معرض نمایش می‌گذاشتیم و بیشتر فروش خارجی خود را از این طریق انجام می‌دادیم، به‌این شکل که مشتری محصول را در نمایشگاه می‌دید و سفارش می‌داد و ما محصول را از راه زمینی صادر می‌کردیم. اما به دلیل تحریم‌ها شرکت در نمایشگاه هم به‌صرفه نیست. علاوه بر این، تحریم‌ها حمل‌ونقل را نیز دچار مشکل کرده و صادرات مجموعه ما به صفر رسیده است.

جعفری درخصوص وضعیت بازارهای داخلی توضیح داد: در حال حاضر، بازار داخلی همچون سابق نیست، مردم بدون توجه به کیفیت و برچسب انرژی محصول، فقط براساس قیمت کالا خرید می‌کنند. محصولات ما از نظر کیفیت در سطح جهانی است اما چون قیمت تمام شده برای محصول ما زیادتر است، مشتری تمایل چندانی به خرید آن ندارد. تحریم و افزایش نرخ جهانی مس علاوه بر مجموعه ما، بسیاری از شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش تقاضا و تولید شده، که این امر نیز بی‌تاثیر بر صادرات نیست.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکلات حاصل از تحریم‌ها مسئولان هم برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده‌‌اند، ما برای افزایش کیفیت محصولات خود و دریافت برچسب انرژی به ارگان مربوطه مراجعه کردیم و بعد از تلاش‌های بسیار، در نهایت تنها پاسخی که دریافت کردیم این بود که ایران نمی‌تواند نفت خود را صادر کند شما به فکر برچسب انرژی هستید! اگر  دولت در احیای معادن کوچک به کمک بخش خصوصی بیاید و مواد خام حاصل از این معادن را به جای صادرات، به‌دست تولیدکننده داخلی برساند، بسیاری از مشکلات هم صنفی‌های ما نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2749

نوشته‌های مشابه