• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار:

بازار ایران در دستان چینی‌ها است

  • کد خبر : 2790
  • 20 شهریور 1398 - 11:52
بازار ایران در دستان چینی‌ها است
مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار گفت: در داخل کشور تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، اما کشور چین محصولاتی بی‌کیفیت و ارزان‌تر را وارد بازار کرده و مانع کسب و کار تولیدکننده داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار گفت: در داخل کشور تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، اما کشور چین محصولاتی بی‌کیفیت و ارزان‌تر را وارد بازار کرده و مانع کسب و کار تولیدکننده داخلی شده است.

علی محمودیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت صنایع آذرین کار سال ۷۱ در شهرک صنعتی شماره یک در شهر کرمان با هدف تولید قطعات برای لیچینگ‌های مس و روی آغاز به کار کرد. تولید اصلی مجموعه آذرین کار در حال حاضر، یک نوع آند سربی مورد استفاده برای لیچینگ‌های مس است. ما با معادنی که استحصال مس دارند، یعنی معادنی که از خاک معدن به‌وسیله الکترولیز مس می‌گیرند در تعامل هستیم، به‌عنوان مثال با معادن مس سر‌چشمه، خاتون‌آباد، میدوک، مشهد، شهربابک، رفسنجان و دامغان همکاری می‌کنیم. آندهای تولیدی کارخانه از آلیاژهای مس، سرب، قلع، کلسیم و آنتیوان ساخته می‌شوند. مس و سرب را از بازار داخلی و قلع، آنتیوان و کلسیم خارجی را از راه واردات تهیه می‌کنیم. مواد اولیه کاتد نیز مس و استیل است، ورق‌های استیل نیز وارداتی و مس به‌کار رفته در دسته ورقه‌های کاتد داخلی است.

وی افزود: ورق‌های کاتد و آند را طبق سفارش مشتری می‌سازیم، به‌عنوان مثال در آند سربی مواد اصلی سرب و بقیه مواد به‌صورت آلیاژ هستند. نوسانات بازار ارز و هچنین شرایط واردات و صادرات بر تولیدات مجموعه ما تاثیر زیادی گذاشته، ۵۰ درصد مواد اولیه محصولات کارخانه خارجی است و به‌طور مستقیم به قیمت دلار بستگی دارد، در مجموع تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار خاطرنشان کرد: کشور چین قطعات مشابه محصول ما را به قیمت ارزان‌تری وارد بازار ایران می‌کند و مشتری بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول، خرید جنس چینی را ترجیح می‌دهد. در ایران، چند کارخانه مطرح تولیدکننده آند و کاتد وجود دارد اما کشور چین با محصولات نامرغوب خود بازار ایران را در دست گرفته است. اگر دولت تمهیدی بیندیشد و از واردات کالاهایی که در ایران با کیفیت خیلی بهتری تولید می‌شود جلوگیری کند، بازار داخلی رونق می‌یابد، یا دولت یک استانداردی را تعیین کند که اگر تولیدکننده داخلی توانایی و امکانات تولید محصول در آن حد استاندارد را نداشته باشد در این‌صورت محصول مورد نظر را وارد کند اما بازار ایران از کالاهای نامرغوب چینی اشباع شده است.

محمودیان عنوان کرد: قیمت‌گذاری محصولات براساس نرخ روز مواد اولیه است، هچنین با محاسبه میزان دستمزد، هزینه‌ها و مالیات قیمت نهایی محصول مشخص می‌گردد. تولید کارخانه طبق میزان تقاضا است. گاهی اوقات قیمت‌ها و نوسانات ارز که تا حدی به تعادل می‌رسند، میزان تقاضا بالا می‌رود در نتیجه ظرفیت تولید کارخانه نیز افزایش می‌یابد. در برخی مواقع نیز به دلیل عدم تقاضا، کارخانه چند ماه تعطیل می‌شود. پیش‌تر کارخانه سه شیفت کار می‌کرد اما در حال حاضر و با شرایط موجود به یک شیفت کاری کاهش یافته است.

وی ابراز کرد: معضل بزرگ تولیدی‌هایی مانند مجموعه آذرین کار تهیه مواد اولیه است، ارزش پول کشور کم شده و هزینه خرید مواد اولیه را باید به دلار پرداخت کنیم که مبلغ سنگینی برای تولیدکننده محسوب می‌شود. ما صادرات محصول نداریم و همه مشتری‌ها داخلی هستند. در صورت داشتن صادرات تا حدی می‌توانستیم این هزینه‌ها را جبران کنیم. در این صنعت دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌‌ای در دنیا وجود دارد که برای وارد کردن آن‌ها سرمایه زیادی نیاز است، میزان سرمایه برای خرید این نوع دستگاه‌ها با مقدار درآمد حاصل از آن‌ها برابری نمی‌کند و شاید ۱۰ درصد هزینه جبران شود، در نتیجه وارد کردن چنین تجهیزات و خط تولیدی اصلا به‌صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار توضیح داد: کیفیت کاتد و آند به نوع و نحوه آلیاژسازی بستگی دارد، ترکیب مواد باید به‌گونه‌ای انتخاب گردد که باعث خوردگی کاتد و آند نشود، باتوجه به‌اینکه ورق کاتد چقدر در سلول اسید دوام بیاورد، از چند ماه تا چند سال، می‌توان میزان این ترکیب را براساس تجربه بدست آورد.

وی در پایان عنوان کرد: در شهرهای زنجان و کرمان هم کارخانه‌های مشابه ما وجود دارد، ما نزدیک به ۳۰ سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنیم و شرکت‌های دولتی سال‌ها است که مشتری دائمی ما هستند پس توانسته‌ایم محصولات باکیفیت مطلوب را تولید و عرضه کنیم. حرف همه تولیدکنندگان داخلی با دولت است، متاسفانه دولت در جهت حمایت از تولیدکننده هیچ گامی برنمی‌دارد. پیش‌تر برای خرید قطعات و مواد اولیه به سازمان‌های مختلف مراجعه می‌کردیم و در نهایت جز چند وعده تو خالی چیزی عایدمان نشد. ما به جز چند مورد وام کوتاه مدت با مبالغ کم هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نشده‌ایم، تا به امروز با همت و تلاش خود و پرسنل، کارخانه را سرپا نگه داشته‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2790

نوشته‌های مشابه