• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
یک تولیدکننده شمش مسی گفت

تولید شمش مسی کاهش یافته است

  • کد خبر : 2796
  • 25 شهریور 1398 - 15:43
تولید شمش مسی کاهش یافته است
یک تولیدکننده شمش مسی گفت: در حال حاضر، کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش مس احساس می‌شود و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، بسیاری از تولیدی‌های شمش مس به زودی تعطیل خواهند شد.

یک تولیدکننده شمش مسی گفت: در حال حاضر، کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش مس احساس می‌شود و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، بسیاری از تولیدی‌های شمش مس به زودی تعطیل خواهند شد.

محمد میرزایی بکتاش در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ماده اولیه تولید شمش مسی، خاک برنج بوده و ظرفیت تولیدی کارگاه با توجه به نوع خاک برنج، نوسانات قیمت مس و میزان تقاضا متغیر است. از زمان منحل شدن سهمیه‌بندی مواد اولیه شمش مسی، ‌ما خاک برنج را به‌ صورت ضایعات خریداری کرده و از سرباره آن، مس می‌گیریم. به جز خاک سرباره، از ضایعات صنایع دستی نیز برای تولید شمش استفاده می‌کنیم، کیفیت شمش به مواد اولیه آن بستگی دارد، پر واضح است شمشی که از ضایعات ظروف مسی ساخته می‌شود نسبت به شمش‌های تولیدشده از خاک برنج به دلیل درصد خلوص بیشتر، باکیفیت‌تر است. به‌طور کلی، عیار شمش باید بالای ۹۷ درصد باشد؛ در غیر این‌ صورت، شمش‌های تولیدی به کارخانه بازگردانده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خاک برنج حاوی مس و روی است در فرآیند تولید شمش، مس سرباره برنجی را پس از ذوب در کوره به شکل شمش، ریخته‌گری می‌کنیم و روی موجود در آن به اکسید روی تبدیل شده و به صورت غبار از کوره خارج می‌گردد و بعد از به تله افتادن در فیلتر کوره، جمع‌آوری می‌شود.

این تولیدکننده بیان کرد: تنها خریدار شمش‌های تولید کارگاه‌های ریخته‌گری، مجتمع مس سرچشمه است. البته قبل از ممنوعیت صادرات، شمش به کشورهایی همچون ترکیه صادر می‌شد که در حال حاضر، صادرات به آن کشورها متوقف شده است. مشکل بزرگ تولیدکنندگان شمش، کمبود مواد اولیه، کاهش تقاضا و ممنوعیت صادرات است. به‌عنوان مثال، وقتی تقاضا برای صنایع مسی و شیرآلات کاهش یابد و پروژه‌های ساختمانی رونق سابق را نداشته باشد، به مراتب میزان تولید محصولات مسی نیز کاهش می‌یابد و به تدریج، چرخه تولید این نوع محصولات غیرفعال می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان نیز به دلیل تهیه دشوار مواد اولیه، کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند. قیمت نهایی شمش متاثر از نرخ دلار و قیمت جهانی مس است و با توجه به نرخ روز، شمش قیمت‌گذاری می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: جهت جلوگیری از آلودگی حاصل از تولید شمش مس، طبق طرح ارائه شده، برای هر کوره فیلتری تعبیه شده، نصب این فیلترها برای هر کوره، مبلغی بالغ بر ۸۰ میلیون تومان هزینه داشته و آلایندگی گازهای خروجی را تا حد مجاز کاهش می‌دهد. دمای حرارتی روی کمتر از مس است و زودتر از مس به نقطه ذوب خود می‌رسد؛ در نتیجه، روی در این فیلترها به دام می‌افتد و بعد از جمع‌آوری اکسید روی می‌توان از آن نیز استفاده کرد. روی نسبت به مس فلز پرکاربردتری است که از آن در صنعت لاستیک‌سازی و داروسازی استفاده می‌شود. پیش‌تر، اکسید روی را از کشورهای همسایه وارد می‌کردند و البته بخشی از نیاز کشور به روی نیز از طریق فرانسه تامین می‌شد اما در حال حاضر در این زمینه نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد: نه تنها دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند بلکه مانع فعالیت آن‌ها نیز می‌شود، به‎‌عنوان مثال، با حمایت دولت توانستیم اکسید روی تولید کنیم اما اکنون با بیان اینکه تولید اکسید روی برای سلامتی تولیدکننده مضر بوده در صدد جلوگیری از تولید آن برآمده است، البته آلایندگی این فلز توسط فیلترها مهار می‌شود. به‌طور کلی، در معدن فلزات با هم استخراج می‌شوند، در خاک برنج، مس و روی همیشه همراه هم هستند و جدایی این دو فلز فقط از طریق ذوب و اکسید شدن امکان‌پذیر است اما دولت تصمیم دارد به‌جای ارائه راه‌حل، تولید روی را متوقف کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2796

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد