• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاویان گهر سیرجان:

آهن اسفنجی عیار بالا واکنش‌پذیری کمتری دارد

  • کد خبر : 4932
  • 10 مهر 1398 - 13:22
آهن اسفنجی عیار بالا واکنش‌پذیری کمتری دارد
مدیرعامل شرکت کاویان گهر سیرجان گفت: شرکت کاویان‌گهر سیرجان، عمدتا بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولادی متمرکز است و در حال حاضر، دو پروژه تولید کنسانتره از سنگ‌آهن هماتیتی و تولید آهن اسفنجی را در دست اقدام داریم. آهن اسفنجی تولیدی شرکت ما، از کیفیت قابل توجهی برخوردار بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای قراضه در کوره‌های القایی ذوب و ریخته‌گری باشد.
مدیرعامل شرکت کاویان گهر سیرجان گفت: شرکت کاویان‌گهر سیرجان، عمدتا بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولادی متمرکز است و در حال حاضر، دو پروژه تولید کنسانتره از سنگ‌آهن هماتیتی و تولید آهن اسفنجی را در دست اقدام داریم. آهن اسفنجی تولیدی شرکت ما، از کیفیت قابل توجهی برخوردار بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای قراضه در کوره‌های القایی ذوب و ریخته‌گری باشد.

محمد اسکندری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت کاویان‌گهر سیرجان، عمدتا بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولادی متمرکز است و در حال حاضر، دو پروژه تولید کنسانتره از سنگ‌آهن هماتیتی و تولید آهن اسفنجی را در دست اقدام داریم. آهن اسفنجی تولیدی شرکت ما، از کیفیت قابل توجهی برخوردار بوده و می‌تواند جایگیزین خوبی برای قراضه در کوره‌های القایی ذوب و ریخته‌گری باشد.

کیفیت آهن اسفنجی تولید داخلی برای صادرات مناسب است

وی افزود: عیار آهن اسفنجی تولیدی ما، به نسبت تکنولوژی‌های مشابه مثل میدرکس و سایر تکنولوژی‌های تولیدآهن اسفنجی، نزدیک به ۵ درصد عیار بالاتری دارد و طبیعتا جذب آهن در فرآیند ریخته‌گری به همین نسبت، بالاتر بوده و انرژی کمتری مصرف می‌کند. متالیزیشن در این خط تولید، ۹۵ تا ۹۹ درصد بوده و همچنین Fe Total در هر دو واحد تولیدی گوهران و کاویان ۹۰ تا ۹۶ درصد است.

مدیرعامل شرکت کاویان‌گهرسیرجان درباره ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید ما ۷۰ هزار تن در سال بوده اما هدف ما این است که با پیشرفت این تکنولوژی در سطح کشور و بهینه‌سازی این خط تولید، بتوانیم این محصول را جایگزین قراضه کنیم. در حال حاضر، نزدیک به ۸ هزار تن از محصولی که تولید کرده‌ایم تست شده و خوشبختانه نتیجه آن نیز، رضایت‌بخش بوده است.

اسکندری‌زاده ادامه داد: محصول شرکت ما، چون نسبت به آهن اسفنجی که به روش میدرکس تولید می‌شود، از واکنش‌پذیری کمتری با اکسیژن برخوردار است و نگهداری و حمل‌ونقل آن را راحت‌‌تر انجام می‌شود. کما اینکه برای صادرات، همین مواد را در قالب ۸ کیلوگرمی به بریکت‌های تبدیل کرده که راحت‌تر بتوان آن را انتقال داد، به این شکل می‌توانیم به آن، به عنوان یک محصول صادراتی، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه ارزآوری خوبی در پی خواهد داشت. گرچه در حال حاضر، با تقاضای داخلی مواجه هستیم و باید پاسخ‌گوی نیاز داخل کشور باشیم.

احیای ضایعات در واحدهای گوهران و کاویان

وی در خصوص خطوط تولیدی این شرکت، توضیح داد: در حال حاضر واحد تولیدی کاویان فعال است و به‌زودی به سمت بهره‌برداری از واحد گوهران نیز پیش خواهیم رفت. واحد تولیدی گوهران، در حوزه صنعت متالوژی پودر است که کاربرد زیادی در ساخت قطعات خودرو دارد و در پی این هستیم که این خط را با شرایط اقتصادی‌تر توسعه دهیم. ضمن اینکه باید اعلام کنم تکنولوژی طرح، نصب و راه‌اندازی آن که همان احیای طرح ذغالی بوده، متعلق به شرکت کاویان‌گوهرسیرجان است. این طرح، با ذغال‌سنگ حرارتی عملیات احیا را انجام می‌دهد. تمام تلاش ما این است که ضمن رفع موانع طرح اصلی که ابتدا توسط چینی‌ها گسترش یافته بود را بهینه‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت کاویان‌گهرسیرجان اضافه کرد: پروژه کنسانتره‌سازی ما، بر احیای مواد میانی کم‌عیار منطقه گل‌گهر متمرکز است و پروژه تولید آهن اسفنجی ما که به روش کوره تونلی بوده و گاز مصرف نمی‌کند، بر احیای ضایعات گندله‌سازی شرکت‌معدنی و صنعتی گل‌گهر متمرکز خواهد بود و به نوعی شرکت ما، ضایعات گندله‌سازی و فولادسازی را احیا می‌کند.

بهره‌برداری از واحد کنسانتره‌سازی در جوار شرکت گل‌گهر

اسکندری‌زاده درباره راه‌اندازی واحد فرآوری سنگ‌آهن هماتیتی، تصریح کرد: ما مفتخر هستیم که طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری سنگ‎آهن هماتیتی را با داشتن مدیریت و دانش مربوطه، خود انجام داده‌ایم. در حال حاضر بدون هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور، در هر جای ایران قادر به پیاده‌سازی این طرح هستیم. ما تلاش و انرژی زیادی را خرج کردیم که پروژه‌های کنسانتره را ظرف مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسانیم. پیش‌بینی ما این است که بتوانیم در بهمن ‌ماه امسال، کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره را در جوار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و با مشارکت این شرکت بزرگ، به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت کاویان‌گهر سیرجان افزود: واحد تولیدی آهن اسفنجی ما در منطقه ویژه سیرجان واقع شده و در حال حاضر، ۱۲ مجموعه فولادی در کشور از ما خرید می‌کنند. جایگزینی این محصول، خود جذابیتی ایجاد کرده است که کارخانه‌های مختلف از سراسر کشور و علی‌رغم مسافت طولانی بین سیرجان و شهری مثل اردبیل، باز این کارخانه‌ها، به خصوص آن‌هایی که از کوره القایی استفاده می‌کنند، تمایل دارند که محصول ما را خرید کنند.

با وجود افزایش قیمت زغال‌سنگ، به تولید ادامه دادیم

وی درباره مشکلاتی که در راه تولید این شرکت وجود دارد، اذعان کرد: فرآیند احیایی که ما استفاده می‌کنیم از طریق ذغال‌سنگ است و چون ترکیه، بسیار خواهان زغال‌سنگ حرارتی بوده و بخش زیادی از این مواد را از طریق کشور ما تهیه می‌کند، قیمت این مواد در کشور چیزی حدود ۴٫۵ برابر افزایش یافته است. با وجود این موضوع و همچنین شرایط اقتصادی ناشی از تورم و افزایش قیمت ارز، تولید آهن اسفنجی را در اشل‌های کوچک ادامه دادیم و  به طور مستقیم برای ۲۰۰ نفر در بخش کنسانتره و ۱۵۰ نفر در بخش احیا فرصت شغلی ایجاد کردیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4932
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته