• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
یکی از فعالان بازار آهن و فولاد

تقاضای بازار میلگرد کمتر از عرضه آن است/ شرکت‌ها در اقدامی عجیب، تبلیغ انجام می‌دهند

  • کد خبر : 929
  • 04 مهر 1398 - 18:22
تقاضای بازار میلگرد کمتر از عرضه آن است/ شرکت‌ها در اقدامی عجیب، تبلیغ انجام می‌دهند
یک فعال بازار آهن و فولاد گفت: در حال حاضر عرضه میلگرد در بازار بیش از تقاضا بوده و به همین دلیل قیمت‌ها کاهش یافته است. میلگرد در بازار با قیمتی حدود چهار هزار و 100 تا چهار هزار و 150 تومان به‌ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار می‌گیرد اما این قیمت در بورس کالا کمتر از چهار هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم است؛ زیرا قیمت در بورس بدون احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده لحاظ می‌شود

یک فعال بازار آهن و فولاد گفت: در حال حاضر عرضه میلگرد در بازار بیش از تقاضا بوده و به همین دلیل قیمت‌ها کاهش یافته است. میلگرد در بازار با قیمتی حدود چهار هزار و ۱۰۰ تا چهار هزار و ۱۵۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار می‌گیرد اما این قیمت در بورس کالا کمتر از چهار هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم است؛ زیرا قیمت در بورس بدون احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده لحاظ می‌شود

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار میلگرد، اظهار داشت: میلگرد به‌اندازه نیاز بازار از سوی کارخانه‌ها تولید می‌شود و موجودی انبار بسیاری از آن‌ها نیز کافی است. اما در مقابل، به‌دلیل رکود حاکم بر صنایع مصرف‌کننده میلگرد، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است. بنابراین فعالیت در حوزه صادرات از سوی تولیدکنندگان ضروری به‌نظر می‌رسد. با این وجود، مقررات و دستورالعمل‌های دولت باعث شدند صادرات با افت مواجه شود.

وی در توضیح علت کاهش صادرات افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های فولادی را ملزم به عرضه محصول خود در بورس کالا کرده است تا به آن‌ها مجوز صادرات بدهد. این مقررات در حالی وضع شده که روند مصرف فولاد کشور طی سال‌های اخیر کاهشی بوده است. این یعنی حتی اگر عرضه هم انجام شود، خریداری وجود ندارد. این شرایط برای تولیدکنندگان نگرانی شدیدی را به‌وجود آورده است. تولیدکنندگان ناچار هستند یا تولید خود را با توجه به تقاضای داخلی کاهش دهند و یا اینکه محصول خود را با قیمت ارزان‌تر به واسطه‌ها بفروشند.

آزاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا کرد به تولیدکنندگان اجازه دهد که اقدام به صادرات کنند و در این رابطه شرط عرضه در بورس کالا را لغو کند زیرا در کشور کمبود عرضه وجود ندارد.

این فعال بازار آهن و فولاد عنوان کرد: عرضه میلگرد در کشور هم از طریق تولیدکننده و هم از طریق توزیع‌کنندگان امکان‌پذیر است، به‌طوری که کارخانه‌ها آمادگی فروش به هر خریداری را دارند. حتی مشاهده می‌شود که برخلاف گذشته، برخی کارخانه‌ها برای فروش محصولات خود مانند میلگرد، تبلیغات تلویزیونی انجام می‌دهند، در حالی که این امر پیش‌تر سابقه نداشت و آهن به‌دلیل اینکه یک کالای استراتژیک است، به تبلیغ نیاز ندارد.

۲۵ درصد از معاملات بازار میلگرد آنلاین است

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از فعالان بازار میلگرد، خرید و فروش را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: البته این نوع تجارت باید تحت کنترل قرار گیرد زیرا لازم است که تراکنش‌های مالی و انتقال کالا به‌درستی انجام شود، قیمت کالا مناسب باشد و مالیات آن نیز پرداخت شود. با توجه به مخاطرات این نوع تجارت، ممکن است کالا در زمان مقرر تحویل داده نشود و از کیفیت لازم را نداشته باشد. در این روش حتی امکان کلاهبرداری نیز وجود دارد. بنابراین باید فعالیت تمامی فروشندگانی که کالای خود را از طریق آنلاین معامله می‌کنند، نظارت دقیق وجود داشته باشد.

آزاد بیان کرد: به نظر من باید اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به‌عنوان ناظر و متولی به اطلاعات فروشندگان آنلاین دسترسی داشته باشد تا قیمت‌ها و نحوه معاملات را کنترل کند تا هر زمان که مشکلی به‌وجود آمد، این نهاد بتواند جلوی تخلفات احتمالی را بگیرد.

این فعال بازار آهن و فولاد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵ درصد از خرید و فروش آهن‌آلات در بازار آزاد به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، تصریح کرد: البته خرید و فروش آنلاین باید با شناخت کامل صورت گیرد، به‌طوری که هم فروشنده و هم خریدار با آگاهی کامل نسبت به یکدیگر اقدام به معامله کنند. ناگفته نماند که برخی کارخانه‌ها نیز آمادگی این را دارند که به‌صورت آنلاین کالای خود را عرضه کنند.

وی گریزی به گذشته که خود در اتحادیه آهن و فولاد بود، زد و در این رابطه اظهار کرد: زمانی که بنده به‌عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد فعالیت می‌کردم، پیشنهاد ایجاد یک سیستم آنلاین را به اعضای اتحادیه و وزارت صنایع و معادن وقت، ارائه دادم که زیر نظر هر دو نهاد باشد. در این سیستم کارخانه‌ها می‌توانستند کالای خود را به‌صورت آنلاین عرضه و خریداران نیز با مراجعه به آن کالا مورد نیاز خود را خریداری کنند. با اینکه زمان زیادی برای طراحی این سیستم صرف شد و حتی برنامه‌نویسی آن نیز صورت گرفت، پروژه به سرانجام نرسید و مسکوت ماند. در حال حاضر معامله‌کنندگان آنلاین به‌صورت مستقل اقدام به خرید و فروش می‌کنند که امیدواریم با نظارت و دقت بیشتر همراه باشد.

آزاد در خصوص معایب معاملات آنلاین گفت: با اینکه بسیاری از افراد امکان دسترسی به سیستم آنلاین خرید و فروش را دارند، اما نگرانی‌ها در مورد نحوه انجام معامله، کیفیت کالا و تراکنش مالی، مانع از مرسوم شدن آن می‌شود زیرا در یک معامله آنلاین، طرفین یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند و هیچ شناختی از هم ندارند. بنابراین خریداران با تردید به موضوع معاملات آنلاین می‌نگرند. همچنین فروشندگان (به غیر از تولیدکنندگان) که اقدام به انجام معاملات آنلاین می‌کنند، باید خود را به تایید فعالان بازار برسانند و اعتماد همگان را برای انجام معامله آنلاین جلب کنند. اگر فروشنده خود تولیدکننده باشد، طبعا معامله با اعتماد بیشتری انجام می‌شود و اطمینان بیشتری در بازار وجود خواهد داشت.

متقاضیان مسکن هوشمندانه رفتار می‌کنند

این فعال بازار آهن و فولاد در خصوص تقاضای بازار برای خرید انواع میلگردها بیان کرد: در حال حاضر میلگرد ساختمانی نوع ۳A در بازار خرید و فروش می‌شود و نوع ۲A دیگر خریدار ندارد. زیرا زمانی انبوه‌سازان برای کاهش قیمت تمام شده مسکن خود به‌دنبال خرید میلگرد ۲A بودند و با پرداخت هزینه کمتر، اقدام به ساخت مسکن با کیفیت کمتر می‌کردند.

وی در پایان با بیان اینکه در سال‌های گذشته به‌دلیل ارزان‌تر بودن قیمت مسکن، خریداران به جزئیات مصالح ساختمانی موجود در آن دقت نمی‌کردند بلکه به مسائلی مانند منطقه (بالاشهر و پایین‌شهر)، نمای بیرونی و درونی آن توجه داشتند، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون این اتفاق نمی‌افتد زیرا با افزایش شدید قیمت مسکن در چند سال اخیر، خریداران دقت بسیار زیادی نسبت به جزئیات ازجمله مصالح ساختمانی و میلگرد به‌کار رفته در آن به‌خرج می‌دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=929

نوشته‌های مشابه