• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان:

به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم

  • کد خبر : 5298
  • 14 مهر 1398 - 22:51
به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم
مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان گفت: با توجه به اهدافی که در سند چشم‌انداز 1404 برای تولید فولاد در نظر گرفته شده و همچنین میزان نیاز کشور به این فلز که کمتر از این میزان است، باید صادرات فولاد را در برنامه قرار داد و این موضوع، مستلزم این است که به فعال‌سازی بنادر و زیرساخت‌ها حمل و نقل توجه ویژه‌ای شود.
مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان گفت: با توجه به اهدافی که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید فولاد در نظر گرفته شده و همچنین میزان نیاز کشور به این فلز که کمتر از این میزان است، باید صادرات فولاد را در برنامه قرار داد و این موضوع، مستلزم این است که به فعال‌سازی بنادر و زیرساخت‌ها حمل و نقل توجه ویژه‌ای شود.

احسان رسولی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ظرفیت اسمی واحد فولادسازی این شرکت، ۱.۵ میلیون تن است و با توجه به اینکه در سال گذشته ۱.۴۴ میلیون تن تولید داشته‌ایم، تقریبا مطابق با ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت هستیم و خوشبختانه علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مختلف ما همچنان به تولید خود ادامه می‌دهیم در حال حاضر، ۸ درصد از تختال کشور توسط شرکت فولاد هرمزگان تولید می‌شود.

وی افزود: واحد فولادسازی شرکت فولاد هرمزگان توانایی تولید تختال‌هایی  به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی‌متر و عرض ۹۰۰ تا دو هزار میلی‌متر و طول ۶ هزار تا ۱۲ هزار میلی‌متر را دارد. همچنین سرعت ریخته‌گری در این واحد، بالاترین سرعت ریخته‌گری در کشور بوده و سیستم غبارگیر مورد استفاده ما، یک سیستم منحصربه‌فرد به نام داگ هاوس است که در یک فضای بسته قرار دارد و آلودگی و صدا از آن خارج نمی‌شود؛ همچنین، طراحی آن مطابق با اصول محیط زیستی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد هرمزگان، پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشوراست، افزود: این شرکت دارای یک سیستم آب‌شیرین‌کن قوی بوده و همچنین پلنت آهک که به صورت کوره عمودی است، در این شرکت وجود دارد و در نوع خود، منحصربفرد و تنها نمونه در کشور محسوب می‌شود.

تلاش در جهت افزایش ظرفیت تولید

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان درباره برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: ما در حال حاضر مشغول اجرای چند پروژه فولادی زیر سقفی هستیم که در نظر داریم تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم. افزایش میزان اکسیژن از طریق پکیج‌های شیمیایی و کاهش مصرف انرژی الکتریکی ،بازنگری روی ظرفیت نوارهای نقاله، تقویت ترانس‌ها و افزایش ظرفیت کوره در جهت رسیدن به ظرفیت دو میلیون تن تولید تختال از پروژه‌های مهم فولادسازی خواهد بود.

کنترل، ضامن کیفیت است

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان در مورد پارامترهای مورد نظر در کنترل کیفیت فولاد تولیدی، تصریح کرد: تولیدات فولادی ما به‌طور کلی از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این جنبه‌ها آنالیز شیمیایی است که در آن، کیفیت ذوب بررسی می‌شود و انجام آن با توجه به ویژگی‌های مورد نظر مصرف‌کننده، بسیار اهمیت دارد. جنبه دیگر در این زمینه، پی بردن به عیوب محصول است که به دو نوع عیوب ظاهری و داخلی تقسیم می‌شود. عیوب ظاهری، با کنترل‌های چشمی و فیزیکی و عیوب داخلی، با بررسی ناخالصی‌ها و جدایش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت این عیوب در صورتی که قابل رفع باشند، اصلاح شده و در غیر این‌صورت، محصول مرجوع می‌شود و اقدامات اصلاحی در پروسه تولید، برای جلوگیری از تکرار این نقص، در دستور کار قرار می‌گیرد. به همین دلیل توانسته‌ایم در این سال‌ها رضایت مشتریان خارجی و همین‌طور شرکت‌های بزرگ داخلی را تامین کنیم.

آموزش مداوم پرسنل یک نیاز است

رسولی با اشاره به این نکته که دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی برای پرسنل به ‌صورت مداوم در حال برگزاری است، اذعان کرد: آموزش‌های ما برای پرسنل به دو شکل ضمن کار یا متمرکز در واحد آموزش انجام می‌شود و در مرحله بعد، در صورت احساس نیاز، پرسنل برای آموزش به واحدهایی مثل فولاد مبارکه و انجمن آهن و فولاد در تهران ارجاع داده می‌شوند. همچنین پرسنل شرکت فولاد هرمزگان در سمینارها و سمپوزیم‌های آموزشی مختلف، با حضور مستمر و ارائه مقالات حضور پررنگی دارند. به‌علاوه ما در آذر ماه امسال نخستین همایش ملی ریخته‌گری را برای اولین بار در کشور برگزار خواهیم کرد که می‌تواند تاثیر بسزایی در به‌روزرسانی دانش کارکنان داشته باشد.

کیفیت، با ایمنی و سلامت معنا می‌گیرد

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان دست‌یابی به موفقیت در عرصه تولید بدون توجه به ایمنی و سلامت را غیر‌ممکن دانست و تاکید کرد: همه واحدهای شرکت فولاد هرمزگان به‌ صورت مداوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با شناسایی این نقایص، اقدام به رفع و کاهش آن‌ها می‌شود. بررسی‌های ماهانه محیط زیستی و ایمنی انجام شده در این زمینه و پایش شاخص‌های مورد نظر این بررسی‌ها، نقش مهمی در حفظ سلامت پرسنل و ایمنی مجموعه دارد. علاوه بر این موارد، دو استاندارد ISO45000 و ISO14000 نیز توسط واحد HSE در حال اقدام است و به‌زودی مجوز‌های آن نیز اخذ خواهد شد.

صرفه‌جویی، کلید بهره‌وری است

رسولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توجه به صرفه‌جویی برای رسیدن به بهره‌وری و کاهش هزینه تمام‌شده محصولات، اظهار کرد: ما در تمام پروژه‌ها سعی می‌کنیم صرفه‌جویی در مصرف انرژی را که اهمیت استراتژیک برای کشور دارد، مد نظر داشته باشیم و لازم به ذکر است که شرکت ما، استاندارهای مربوط به مدیریت انرژی را نیز اخذ کرده‌ است. علاوه بر این، ما در این شرکت کارگروهی از همکاران خود در بخش‌های مختلف از جمله خرید، احیا، فولادسازی و تعمیرات تشکیل داده‌ایم که با تعریف پارامترهای خاص برای مدیریت بهره‌وری، مسیر تولید را مشخص کرده‌اند و اقدامات را پیش می‌برند تا بتوانند به هدف‌گذاری‌های اولیه خود در این مسیر دست پیدا کنند.

به تولید الکترود امید داریم

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تحریم‌ها، در زمینه تامین الکترود با مشکل مواجه هستیم یا خیر، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید ۷ تا ۸ درصد قیمت تمام شده فولاد خام، مربوط به الکترود بوده و قطعا فولاد هرمزگان نیز نیازمند الکترود است. خوشبختانه همکاران ما در مجموعه خرید توانسته‌اند نیاز را تا حد امکان رفع نمایند. در خصوص بومی سازی الکترود که یکی از استراتژیک‌ترین مواد اولیه تولید فولاد در دنیا محسوب می‌شود، در چند نقطه از کشور اقداماتی برای تولید الکترود گرافیتی انجام داده‌اند که  امیدواریم تلاش‌های همکاران در زمینه تولید این محصول به ثمر بنشیند.

اولویت با تولید داخلی است

رسولی با اشاره به کم شدن مقطعی عرضه گندله در کشور اذعان کرد: با افزایش قیمت ارز و تمایل صاحبان معادن برای صادرات گندله، در تامین این ماده اولیه با مشکل مواجه شدیم. زیرا ما با خریداری گندله، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم. البته به نظر می‌رسد افزایش عوارض برای صادرات این محصول میانی زنجیره فولاد، می‌تواند این وضعیت را کمی بهبود بخشد و امیدواریم همواره تولید داخلی به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شود.

پیش‌نیازهای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

مدیر فولاد سازی و ریخته‌گری شرکت فولاد هرمزگان در مورد مسیر رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه حدودا نیمی از تولید فولاد کشور را تولید می‌کند و با توجه به تولید ۵۵ میلیون تنی که در سند چشم‌انداز در نظر گرفته شده، باید حداقل ۲۵ میلیون تن باید تولید داشته باشد؛ به این ترتیب، با توجه به مشکلات تامین آب در مرکز کشور، این شرکت تصمیم به توسعه ساختارهای خود در بندرعباس و چابهار گرفته است اما باید توجه داشته باشیم که در این صورت باید به تامین زیرساخت‌ها در این مناطق اهمیت بیشتری داد. این مناطق از نظر زیرساختی دچار مشکلات جدی هستند و دولت باید در این زمینه تدابیری بیاندیشد. علاوه‌براین، با توجه به اینکه تولید ۵۵ میلیون تن در سال بیش از نیاز مصرف داخلی است و حدود ۲۰ میلیون تن از این مقدار باید صادر شود، اهمیت زیرساخت‌ها در بحث‌هایی مانند صنایع پایین‌دست و فرایندهایی مثل حمل‌و‌نقل و بنادر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5298
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است