• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر پروژه ذوب آکام فلز:

فولادسازها باید دست واسطه‌ها را کوتاه کنند

  • کد خبر : 5318
  • 20 مهر 1398 - 10:24
فولادسازها باید دست واسطه‌ها را کوتاه کنند
مدیر پروژه ذوب آکام فلز گفت: واحدهای تولیدکننده شمش فولادی باید به طور مستقیم با تولید‌کنندگان ورق و صاحبان صنایع نورد وارد تعامل شوند تا به این طریق با حذف واسطه‌ها و دلالان، سود بیشتری به صاحبان واقعی این صنعت برسد و صنعت فولاد کشور توسعه یابد.
مدیر پروژه ذوب آکام فلز گفت: واحدهای تولیدکننده شمش فولادی باید به طور مستقیم با تولید‌کنندگان ورق و صاحبان صنایع نورد وارد تعامل شوند تا به این طریق با حذف واسطه‌ها و دلالان، سود بیشتری به صاحبان واقعی این صنعت برسد و صنعت فولاد کشور توسعه یابد.

حسن میکائیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: پروژه ذوب آکام فلز تا ۲۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این واحد تولیدی با منطقه ذوب ۱۰ هزار مترمربع، در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل و در زمینی به مساحت بیش از هشت هکتار احداث شده است.

مشخصات اصلی پروژه آکام فلز

مدیر پروژه ذوب آکام فلز در مورد مشخصات این پروژه، افزود:‌ ظرفیت اسمی این واحد در آغاز فعالیت، ۷۰ هزار تن در سال خواهد بود و محصول آن در این فاز، شمش فولادی در قالب بیلت ۱۲ متری ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی‌متر است. تکنیک به کار رفته در ساخت این پروژه، شمش‌ریزی مداوم (CCM) از طریق ذوب القایی است و پیش‌بینی شده است که در فرآیند تولید، ۵۰ درصد آهن اسفنجی و ۵۰ درصد قراضه فولادی مصرف شود.

میکائیلی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی پروژه‌های فولادی در منطقه محل احداث، تصریح کرد: در طرح توجیهی این پروژه، اشتغال‌زایی برای حدود ۱۸۰ نفر برآورد شده است که این تعداد در سه شیفت به فعالیت خواهند پرداخت.

وی درباره تامین تجهیزات این پروژه، اظهار کرد: قطعات و تجهیزات این واحد تولیدی مستقیما از شرکت سازنده چینی خریداری و مراحل ساخت و تجهیز آن کامل شده است و تنها نصب و راه‌اندازی تجهیزات واحد توسط نمایندگان شرکت چینی، باقی مانده است که این کار نیز تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

عوامل موثر بر جانمایی پروژه

مدیر پروژه ذوب آکام فلز دو عامل اصلی تامین آب و مواد اولیه را در انتخاب محل احداث این واحد صنعتی و جانمایی آن موثر دانست و تشریح کرد: تامین مواد اولیه و کاهش هزینه‌های حمل در سودآوری واحدهای فولادسازی نقش عمده‌ای دارد و با توجه به اینکه شرکت فولاد میانه در فاصله زمانی کمی –حدود یک ساعت و نیم- از این واحد قرار دارد، آکام فلز شرایط مطلوبی را برای تامین آهن اسفنجی که ماده اولیه اصلی مورد نیاز آن است، خواهد داشت.

میکائیلی همچنین با اشاره به اهمیت تامین آب مورد نیاز واحدهای فولادسازی، ادامه داد: دلیل دیگر انتخاب این محل، قابلیت تامین آب مورد نیاز فولادسازی بود. اردبیل در یک منطقه پرآب قرار گرفته است؛ به نحوی که در عمق سه تا چهار متری زمین به آب می‌رسیم. این ویژگی سبب شده تا کارخانه ذوب آکام فلز مشکلی در تامین آب مورد نیاز خود نیز نداشته باشد. وجود دو تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل، آب مورد نیاز واحد‌های تولیدی را به راحتی تامین می‌کند.

مشکل اصلی، تامین انرژی الکتریکی است

مدیر پروژه ذوب آکام فلز با اشاره به این نکته که مشکل تامین قراضه مورد نیاز کوره‌های القایی با تعامل با فعالان این حوزه قابل حل است، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فولاد، مربوط به تامین برق مورد نیاز خط تولید و هزینه‌های مربوط به آن است که در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است.

وی در مورد امکان راه‌اندازی نیروگاه‌های اختصاصی تولید برق برای واحدهای تولیدی فولاد نیز افزود: این کار نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد؛ به نحوی که یک مجموعه نیروگاهی به ازای تولید هر مگاوات برق، باید یک واحد گازی راه‌اندازی کند و این کار نیاز به سه میلیارد تومان هزینه دارد و مثلا برای ما که هفت مگاوات مصرف برق خواهیم داشت، سرمایه‌گذاری‌ ۲۱ میلیارد تومانی مورد نیاز خواهد بود.

سرمایه‌گذاری ویژه روی آنالیز

میکائیلی در ادامه، به اهمیت موضوع آنالیز و کنترل کیفیت فرآورده‌های فولادی در حین پروسه ساخت، اشاره و عنوان کرد: کیفیت هر محصول فولادی در درجه اول بستگی به کیفیت شمش فولادی تولید شده دارد و اگر نسبت صحیح در آنالیز آهن، کربن، منگنز و سیلیس در این شمش‌ها به درستی رعایت شود، می‌توان انتظار داشت که محصول تولید شده از آن نیز از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

وی در این خصوص بیان کرد: ما برای رسیدن به کیفیت مورد نظر در بیلت‌های تولیدی واحد خود سعی کرده‌ایم که بهترین تجهیزات را به کار ببریم و در همین راستا نوعی دستگاه آنالیز‌سنج اپتیک با دقت بالا را از روسیه خریداری کرده‌ایم.

مدیر پروژه ذوب آکام فلز با اشاره به این که قصد داریم با ارزیابی‌های دقیق، محصولات قابل رقابت و مهندسی‌تری را روانه بازار کنیم، یادآور شد: اساس کار این آنالیزسنج دقیق، سنجش آنالیز بر اساس بازتاب نوری است و خرید آن حدود ۱۰ درصد از حجم سرمایه‌گذاری در پروژه آکام فلز را به خود اختصاص داده است.

میکائیلی همچنین درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این پروژه خاطرنشان کرد: تجهیزات به کار رفته در این پروژه مجهز به سیستم‌های تمام‌اتوماتیک است که مصرف انرژی را بر مبنای میزان نیاز تنظیم می‌کند.

سیستم‌ فروش محصولات فولادی درست نیست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ضمن انتقاد از سیستم‌های موجود برای فروش محصولات فولادی در کشور، تاکید کرد: باید مصرف‌کننده فولاد خام و تولیدکننده به طور مستقیم با هم تعامل داشته باشند. امروزه این فرآیند توسط واسطه‌ها و دلال‌ها انجام می‌شود و این رویه موجب متضرر شدن واحدهای تولید شمش فولادی و واحدهای تولید ورق شده است.

مدیر پروژه ذوب آکام فلز افزود: واسطه‌ها با پیش‌خرید کردن فولاد خام و فروش مدت‌دار به واحد‌های مصرف‌کننده این شمش‌ها، بیشترین سود را می‌برند؛ در حالی که این سود می‌تواند با یک تعامل دوطرفه بین فعالان این صنعت تقسیم شود.

میکائیلی در مورد برنامه‌های آتی این پروژه، اذعان کرد: با توجه به حجم پایین تولیدات خود فعلا برنامه‌ای در خصوص صادرات نداریم و هدف بعدی ما تبدیل فولاد خام به مقاطع فولادی است.

وی در پایان درباره برنامه زمانی پروژه نورد، بیان کرد: اکنون فقط پروژه تولید شمش فولادی را در دستور کار داریم اما اگر مطابق برنامه زمان‌بندی شده پیش برویم و در صورتی که مطالعات اولیه برای تولید مقاطع فولادی به نتیجه برسد، می‌توانیم تا پایان سال جاری اقدامات مربوط به خریداری تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی واحد نورد را نیز در برنامه‌های خود قرار دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5318
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد