• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن نگین کاسپین:

تحریم، باعث تعویق بهره‌برداری از پروژه شد

  • کد خبر : 5297
  • 22 شهریور 1398 - 22:50
تحریم، باعث تعویق بهره‌برداری از پروژه شد
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن نگین کاسپین گفت: این پروژه از سال ۹۲ آغاز شده است و تا مهر ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ محصولات این کارخانه، بیلت و بلوم فولادی خواهد بود.
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن نگین کاسپین گفت: این پروژه از سال ۹۲ آغاز شده است و تا مهر ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ محصولات این کارخانه، بیلت و بلوم فولادی خواهد بود.

فتاح جانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در این پروژه از کوره‌های القایی استفاده خواهد شد که وارداتی هستند. ما پروژه را با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تن به ثبت رسانده‌ایم که امیدواریم تا پایان مهر ماه به بهره‌برداری برسد و بتواند بخشی از تولید بیلت و بلوم مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی در مورد جانمایی و تاخیر در افتتاح این پروژه نیز بیان کرد: محل احداث این واحد واقع در منطقه ابهر زنجان است و مراحل احداث آن از سال ۹۲ آغاز شده ولی به دلیل برخی مسائل که مهم‌ترین آن‌ها، بحث تحریم‌ها بوده تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن نگین کاسپین در این مورد افزود: پیشرفت این پروژه به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه ایران با تاخیر مواجه شد؛ به طوری که انتقال دستگاه خط ریخته‌گری که قرار بود اول تابستان در مجموعه راه‌اندازی شود، به دلیل همین محدودیت‌ها، بعد از یک وقفه طولانی به تازگی و در هفته اخیر از چین بارگیری شده و مشخص نیست چه زمانی به کشور ما برسد.

جانی یادآور شد: ما در انتقال پول به حساب طرف خارجی نیز همین مشکل را داشتیم و با اینکه از طریق بانک اقدام به پرداخت وجه کرده بودیم، این مبلغ بعد از چهار ماه به فروشنده رسید.

وی راه مقابله با تحریم‌ها و مشکلات مربوط به واردات تجهیزات و مواد اولیه فولادسازی را روی آوردن به دانش و مهارت تولیدکنندگان داخلی دانست و عنوان کرد: ما الان می‌توانیم تقریبا تمام قطعات را در کشور تولید کنیم؛ چون هم افراد تحصیل‌کرده و باتجربه در این حوزه داریم و هم کارگاه‌های ساخت آن در کشور موجود است؛ فقط چند قطعه یدکی مورد استفاده در واحدهای فولادسازی را نمی‌توانیم تولید کنیم.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن نگین کاسپین با اشاره به این نکته که در پروژه حاضر، نگاهی نیز به اشتغال‌زایی وجود دارد، اذعان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ نفر نیرو برای راه‌اندازی این پروژه در حال فعالیت هستند که بعد از راه‌اندازی، این تعداد به ۴۰۰ نفر می‌رسد و در زمینه اشتغال‌زایی در منطقه نیز موثر خواهد بود.

جانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از مراحل اجرایی پروژه دیگری که همزمان با ذوب آهن نگین کاسپین در حال انجام است خبر داد و اظهار کرد: این پروژه که «فولاد آلیاژی نگین ابهر» نام دارد، در سال ۹۶ به ثبت رسیده و از سال ۹۷ مراحل اجرایی آن آغاز شده است. البته مسیر اجرایی این پروژه با ظرفیت اسمی۱۰۰‌ هزار تن نیز خالی از فراز و نشیب نبوده و به عنوان مثال سه ماه است که این واحد برق ندارد و ما با شرکت برق در این زمینه دچار مشکل هستیم. برآورد اداره برق برای رساندن برق مورد نیاز این واحد، مبلغی بیش از ۴۶ میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین کمبود آب و بالا بودن کرایه‌های حمل مواد اولیه و آب را یکی دیگر از معضلات جدی در راه‌اندازی  این واحد دانست و خاطرنشان کرد: در این منطقه معمولا هفته‌ای سه تا چهار روز آب قطع می‌شود که این مشکل در فصل تابستان جدی‌تر است و این موضوع برای ما که در مراحل مختلف تولید، به آب نیاز داریم یک چالش جدی محسوب می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5297
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است