• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

کاهش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین

  • کد خبر : 22631
  • 14 تیر 1402 - 13:31
کاهش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین
قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین در هفته منتهی به پنجشنبه 29 ژوئن 2023 کاهش یافت. برخی منابع این کاهش قیمت را به احتیاط مداوم خریداران و کاهش تمایل آن‌ها به خرید این ماده نسبت دادند.

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ کاهش یافت. برخی منابع این کاهش قیمت را به احتیاط مداوم خریداران و کاهش تمایل آن‌ها به خرید این ماده نسبت دادند. قیمت‌های بازار فیزیکی بین‌المللی لیتیوم نیز به تبع کاهش قیمت این ماده در بازار فیزیکی چین روند مشابهی را دنبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، روند نزولی در بازار داخلی لیتیوم چین پس از تعطیلات جشنواره قایق اژدها در این کشور (۲۲ تا ۲۴ ژوئن) بیشتر نمود پیدا کرد؛ این در حالی است که تقاضای لیتیوم در بازار فیزیکی چین، به نسبت وضعیت بهتری را تجربه می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان کاتد در چین در هفته سوم ژوئن ۲۰۲۳ و در بحبوحه روند نزولی ثبت سفارشات این ماده و نبود چشم‌اندازی واضح از وضعیت تقاضای کاتد در کوتاه‌مدت، تنها به اندازه نیاز خود اقدام به خرید این ماده کردند.

روند صعودی قیمت لیتیوم در ماه می ۲۰۲۳ به دلیل اقدام به ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم در انبارها توسط مصرف‌کنندگان اتفاق افتاد. یکی از تولیدکنندگان کاتد در چین بیان کرد: اکنون که ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم در انبارها به پایان رسیده است، روند تقاضای واقعی مصرف‌کنندگان با کاهش و محدودیت روبه‌رو شده است که این موضوع کاهش حجم تقاضای فعلی برای کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی را توجیه می‌کند.

علاوه‌‎براین، فعالان بازار از وضعیت تقاضای لیتیوم در کوتاه‌مدت اطلاعی نداشتند. برخی از مصرف‌کنندگان لیتیوم به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در حال حاضر، مواد مورد تقاضا در بازار فیزیکی را فقط مطابق آنچه در لیست سفارشات به ثبت رسیده است، تامین می‌کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد در چین عنوان کرد: با در نظر گرفتن وضعیت نامشخص روند تقاضا در بازار فیزیکی کاتد و در صورت ادامه وضع موجود، فقط به اندازه نیاز اقدام به خرید این ماده خواهیم کرد.

برخی دیگر از فعالان بازار نیز نگران عرضه لیتیوم در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بودند که باعث دلسردی مصرف‌کنندگان برای افزایش ذخایر انبارهای آن‌ها خواهد شد. بر همین اساس فشار نزولی بیشتری به بازار لیتیوم وارد می‌شود.

فعالان بازار خاطرنشان کردند: برخی از معامله‌گران جزو اولین کسانی بودند که قیمت پیشنهادی کربنات لیتیوم خود را به دلیل ترس از افت بیشتر قیمت‌ها کاهش دادند. این اقدام موجب تشدید روند نزولی کاهش قیمت‌ها در هفته سوم ژوئن ۲۰۲۳ شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل کالا درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی چین، قیمت ۲۸۸ هزار تا ۳۱۰ هزار یوان (۳۹,۷۹۱ تا ۴۲,۸۳۰ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را به ثبت رساند که حدود ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار یوان در هر تن کاهش نسبت به قیمت ثبت شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور را نشان داد.

به دلیل تعطیلات رسمی چین در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳، موسسه «Fastmarkets» قیمت بازار فیزیکی لیتیوم در بازار داخلی چین را منتشر نکرد. بازار هیدروکسید لیتیوم در چین نیز روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و حجم تقاضا برای این ماده به دلیل روند نزولی در بخش باتری‌های نیکل کبالت منگنز با کاهش مواجه شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد لیتیوم، مرود استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل کالا درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی چین، قیمت ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار یوان در هر تن در روز ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را به ثبت رساند که نسبت به قیمت ثبت شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۲۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

کاهش قیمت لیتیوم در بازار کشورهای آسیای شرقی

قیمت لیتیوم در بازار کشورهای آسیای شرقی نیز طی هفته آخر ژوئن ۲۰۲۳ روند نزولی به خود گرفت. این کاهش عمدتا به دلیل روند نزولی قیمت این ماده در بازار داخلی چین بود.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار چینی عنوان کرد: از آنجایی که قیمت‌های بازار فیزیکی لیتیوم هیدروکسید در چین در حال کاهش است، برخی مصرف‌کنندگان لیتیوم در کره‌‌جنوبی بر کاهش قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم اصرار دارند. یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین نیز دیدگاه مشابهی در رابطه با بازار کربنات لیتیوم ارائه کرد.

با این حال، بازار فیزیکی لیتیوم در هفته آخر ژوئن ۲۰۲۳، روزهای آرامی را سپری کرد. برخی از تولیدکنندگان لیتیوم به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم تقاضای دریافتی آن‌ها به شدت کاهش یافته و حتی میزان فعالیت در بازار فیزیکی بسیار تنزل پیدا کرده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین مطرح کرد: به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بازار فیزیکی بسیار کاهش یافته است. به علاوه، برخی از مصرف‌کنندگان حجم عرضه طولانی مدت خود را کاهش داده‌اند.

علاوه‌براین، کاهش اخیر ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا نیز منجر به روند نزولی قیمت لیتیوم بازار کشورهای آسیای شرقی شد. گفتنی است که چین، بزرگ‌ترین تامین‌کننده لیتیوم بازار کشورهای آسیای شرقی است.

این تولیدکننده تاکید کرد: اگرچه کاهش ارزش یوان چین، عامل اصلی در روند نزولی قیمت‌ لیتیوم محسوب نمی‌شود اما همچنان با در نظر گرفتن کاهش حجم تقاضا و قیمت‌های داخلی لیتیوم در چین، نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند.

بر اساس اعلام سایت «Oanda.com»، ارزش یوان چین از ۷٫۱۸ در روز دوشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳، به ۷٫۲۴ در پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در برابر یک دلار آمریکا رسید.

برخی دیگر از فعالان بازار با استناد به اینکه برخی از تولیدکنندگان باتری در کشورهای آسیای شرقی که در حال برنامه‌ریزی به منظور افزایش مقدار تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ هستند، نسبت به حجم تقاضای آن در میان‌مدت و بلندمدت ابراز امیدواری کردند. این فعالان خاطرنشان کردند که این اقدام تولیدکنندگان باتری، موجب افزایش حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم و قیمت آن خواهد شد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، قیمت ۴۴ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۴۴ تا ۵۰ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در روز قبل از تاریخ مذکور، کاهش دو دلاری به ازای هر کیلوگرم و نسبت به قیمت ۴۴ تا ۵۱ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، به ازای هر کیلوگرم سه دلار کاهش را تجربه کرد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، قیمت ۴۰ تا ۴۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز قبل از تاریخ مذکور رقم آن ثابت بود اما نسبت به قیمت ۴۱ تا ۴۵ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، قیمت آن حدود یک دلار کاهش داشت.

کاهش قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا

قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا، در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳، روند نزولی به خود گرفت. به‌علاوه، برخی منابع خاطرنشان کردند که روند کاهشی قیمت در بازار فیزیکی آسیا، موجب افزایش نقدشوندگی و کاهش حجم تقاضا در بازار شده است.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹ درصد با خلوص صنعتی، با شرط عرضه در بازار فیزیکی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت ۴۰ تا ۴۴ دلار در هر کیلوگرم در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که در مقایسه با قیمت هفتگی، ۲٫۳۳ درصد کاهش داشت.

همچنین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد با خلوص صنعتی، با شرط عرضه در بازار فیزیکی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت ۴۴ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که در مقایسه با قیمت هفتگی، حدود ۷٫۰۷ درصد کاهش داشت.

یکی از توزیع‌کنندگان بازار گفت: حجم تقاضا برای تناژهای پایین لیتیوم در بازار اروپا به یک روند ثابتی رسیده است. همچنین هدف برخی از مصرف‌کنندگان نهایی از سفارش لیتیوم در حجم پایین، تنها محک زدن واکنش بازار به تغییر قیمت‌ها است؛ چراکه آن‌ها انتظار دارند قبل از نهایی کردن ثبت فروش هرگونه محموله‌ای، قیمت آن کاهش بیشتری پیدا کند.

یکی دیگر از توزیع‌کنندگان بازار لیتیوم خاطرنشان کرد: بازار هیدروکسید لیتیوم از نظر ساختاری با محدودیت مواجه است اما میزان محدودیت آن به نسبت کربنات لیتیوم معادل در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا کمتر است. از دلایل این موضوع می‌توان به در دسترس نبودن مواد اولیه با مبدا تولید روسیه و افزایش تعرفه واردات به چین و افزایش رقابت در بازار کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22631

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.