• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد:

فولادسازی‌های کوچک تحت فشار هستند

  • کد خبر : 5320
  • 23 مهر 1398 - 10:24
فولادسازی‌های کوچک تحت فشار هستند
مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد گفت: تولیدکنندگان کوچک صنعت فولاد کشور، از یک سو با مشکلات فراوان تامین مواد اولیه مواجه هستند و از سوی دیگر باید برای فروش محصولات خود در بازار کم‌رونق داخلی تقلا کنند و این وضعیت مانعی بزرگ در مسیر توسعه و پیشرفت صنایع فولاد است.
مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد گفت: تولیدکنندگان کوچک صنعت فولاد کشور، از یک سو با مشکلات فراوان تامین مواد اولیه مواجه هستند و از سوی دیگر باید برای فروش محصولات خود در بازار کم‌رونق داخلی تقلا کنند و این وضعیت مانعی بزرگ در مسیر توسعه و پیشرفت صنایع فولاد است.

محمدتقی فخرالدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولادسازان کیوان یزد از سال ۱۳۸۹ کار خود را با ظرفیت ۷۰ هزار تن در عرصه تولید شمش‌های فولادی آغاز کرد و در مرحله بعد، ظرفیت اسمی خود را به ۱۵۰‌هزار تن در سال ارتقا داد. در حال حاضر، این شرکت با اشتغال‌زایی برای حدود ۱۸۵ نفر و استفاده از کوره‌های القایی، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی در قالب بیلت‌های ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ میلی‌متر به طول ۶ متر تولید می‌کند. مشتریان محصولات این واحد فولادسازی، شرکت‌هایی هستند که مستقیما از ما مواد اولیه می‌خرند و محصولات نوردی تولید می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت در راستای توسعه و بهبود خط تولید، اظهار کرد: اولین اولویت ما افزایش میزان تولید است تا بتوانیم براساس ظرفیت اسمی کارخانه تولید کنیم و برای دستیابی به این هدف نیاز به نصب و راه‌اندازی یک کوره جدید خواهیم داشت که آن حدود چهار ماه زمان می‌برد و احتمالا در ماه‌های پایانی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد همچنین با اشاره به اهمیت برنامه‌های بلندمدت برای توسعه خط تولید محصولات فولادی، بیان کرد: یکی از برنامه‌های بلندمدت این شرکت، راه‌اندازی خط تولید نورد است که در صورت آماده شدن شرایط لازم، این پروژه نیز در سال آینده کلید خواهد خورد.

تامین مواد اولیه، چالش تولیدکنندگان فولاد

فخرالدینی در مورد وضعیت فروش محصولات شرکت فولادسازان کیوان یزد بعد از راه‌اندازی واحد نورد نیز اذعان کرد: طبیعتا در صورت راه‌اندازی این پروژه، شمش‌های فولادی تولید شده در این واحد در درجه اول به عنوان مواد اولیه در واحد نورد همین مجموعه مورد استفاده قرار خواهند گرفت و مازاد تولید آن به بازار عرضه خواهد شد. در این شرایط این شرکت تمرکز فروش خود را روی محصولات واحد نورد خواهد گذاشت.

وی یکی از چالش‌های ماه‌های اخیر صنایع فولادی به‌خصوص شرکت‌های کوچک را تامین مواد اولیه این واحدها ذکر کرد و افزود: با اینکه گفته می‌شود که تولید آهن اسفنجی در کشور، مازاد بر مصرف است، ما همچنان برای تامین این ماده اولیه دچار مشکل هستیم و آهن اسفنجی مورد نیاز خط تولید را به صورت مستقیم از شرکت‌هایی مثل گل‌گهر، رفسنجان و سیرجان تهیه می‌کنیم. در مورد قراضه فولادی نیز شرایط به مراتب بدتر است و قیمت بالای قراضه‌ها، باعث افزایش قیمت تمام شده شمش‌های فولادی می‌شود؛ پس ما مجبور هستیم در کوره‌ها از آهن اسفنجی و قراضه آهن با نسبت ۹ به یک استفاده کنیم.

فخرالدینی با ذکر اینکه همیشه نگاه و توجه به واحدهای بزرگ فولادسازی بوده، عنوان کرد: این موضوعی است که باید از طریق نهادهای بالادست مورد توجه و بررسی قرار گیرد و نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلی و جدید در این زمینه حس می‌شود اما می‌بینیم که نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه حتی هنگام ارائه مجوزها، از تولیدکننده کوچک فولاد تعهد می‌گیرند که برای دریافت مواد اولیه ادعایی نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد در خصوص تامین قطعات یدکی خارجی مورد نیاز واحد خط تولید بیان کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران شرکت ما اشخاص هندی هستند و کوره‌های مورد استفاده در این واحد نیز از دو شرکت هندی مگاترم و الکتروتل خریداری‌ شده‌ است، تاکنون مشکلی در رابطه با تامین قطعات یدکی و تجهیزات نداشته‌ایم؛ البته تبادل ارزی بین خریدار داخلی و فروشنده خارجی با مشکلاتی مواجه شده است که می‌توان این مشکل را با تمهیداتی خاص حل کرد.

وی درباره بازارهای مختلف محصولات این شرکت گفت: اگرچه تا امروز فروش شمش‌های فولادی ما فقط در بازارهای داخلی و به صورت مستقیم انجام شده ولی در سال جاری وارد بحث فروش در بازارهای کشورهای خارجی شده‌ایم که بازخورد نسبتا قابل قبولی نیز دریافت کرده‌ایم.

فخرالدینی همچنین با اشاره به سابقه حضور شرکت فولادسازان کیوان یزد در بورس گفت: قیمت پایه محصولات فولادی ما در بورس به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان پایین‌تر از بازار تعیین می‌شد که این موضوع ما را از نظر اقتصادی متضرر می‌کرد و به همین دلیل از حضور در این عرصه چشم‌پوشی کردیم.

مدیرعامل شرکت فولادسازان کیوان یزد مشکل کمبود آب را از دیگر مشکلات واحدهای فولادسازی در مناطق خشک دانست و تصریح کرد: آب، یکی از منابع اصلی مورد نیاز در فولادسازی است که تامین آن حتما باید در جانمایی واحدهای تولید فولاد مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر، ما آب مورد نیاز خود را از منابع گوناگون تامین می‌کنیم. یک حلقه چاه نیز در اختیار داریم که البته هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و استفاده از آن نیاز به عملیات لوله‌گذاری و صرف هزینه دارد.

فخرالدینی در پاسخ به این پرسش که حضور سرمایه‌گذاران خارجی چه تاثیری می‌تواند در توسعه صنعت کشور داشته باشد، اظهار کرد: طبیعتا در شرایطی که سرمایه‌گذار خارجی سرمایه خود را به صنعت کشور تزریق می‌کند، هم از نظر ارزآوری به اقتصاد کمک می‌کند و هم با این کار سهمی در ایجاد اشتغال خواهد داشت. ورود به حوزه صنعت کار ساده‌ای نیست و به نظر می‌رسد که دولت برای ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی برای این کار، باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5320
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد