• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت پیشگام توسعه آدنیس مطرح کرد

اجرای پروژه ۳۰۰ هزار تنی میلگرد، شاید وقتی دیگر

  • کد خبر : 925
  • 25 مهر 1398 - 17:42
اجرای پروژه ۳۰۰ هزار تنی میلگرد، شاید وقتی دیگر
مدیرعامل شرکت پیشگام توسعه آدنیس گفت: شرکت ما در بخش ساخت مسکن فعالیت می‌کند و به‌دلیل نیاز پروژه‌های خود، در سال 92 تصمیم به احداث یک پروژه 300 هزار تنی میلگرد گرفت تا با این اقدام، نسبت به تامین محصول یاد شده، اطمینان داشته باشد. متاسفانه زمان شروع پروژه، احساس کردیم که بازار اشباع شده و با وجود تامین زیرساخت‌ها مانند آب، برق، دیوارکشی، سوله‌سازی و صرف هزینه‌های فراوان، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پروژه را متوقف کنیم. ضمن اینکه فضای کلی کشور در این زمینه چندان مساعد به‌‎نظر نمی‌رسید و حمایت‌هایی که قرار بود از پروژه صورت گیرد نیز انجام نشد.

مدیرعامل شرکت پیشگام توسعه آدنیس گفت: شرکت ما در بخش ساخت مسکن فعالیت می‌کند و به‌دلیل نیاز پروژه‌های خود، در سال ۹۲ تصمیم به احداث یک پروژه ۳۰۰ هزار تنی میلگرد گرفت تا با این اقدام، نسبت به تامین محصول یاد شده، اطمینان داشته باشد. متاسفانه زمان شروع پروژه، احساس کردیم که بازار اشباع شده و با وجود تامین زیرساخت‌ها مانند آب، برق، دیوارکشی، سوله‌سازی و صرف هزینه‌های فراوان، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پروژه را متوقف کنیم. ضمن اینکه فضای کلی کشور در این زمینه چندان مساعد به‌‎نظر نمی‌رسید و حمایت‌هایی که قرار بود از پروژه صورت گیرد نیز انجام نشد.

بهزاد عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص علت توقف اجرای پروژه ۳۰۰ هزار تنی میلگرد پیشگام توسعه آدنیس، اظهار داشت: با وجود اینکه در آن زمان پروژه از نظر حجم نسبتا بزرگ محسوب می‌شد، متوجه شدیم تولید میلگرد به‌تنهایی ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین تصمیم بر آن شد به‌سمت دیگر صنایع مانند فلزات آلیاژی که ممکن است نیاز کشور باشد، برویم. از این رو پروژه میلگرد را ادامه ندادیم.

وی با گلایه نسبت به دخالت دولت در صنعت، عنوان کرد: در کشور ما متاسفانه مهم‌ترین مشکلی که صنایع با آن درگیر هستند، دخالت دولت در همه امور است. البته می‌توان این تعبیر را داشت که بخشی از این دخالت‌ها حمایتی باشد، اما این‌گونه دخالت‌ها توازن را در صنعت از بین می‌برد.

مدیرعامل شرکت پیشگام توسعه آدنیس با اشاره به دخالت‌های دولت در بخش‌های مختلف صنعت، خاطرنشان کرد: این دخالت‌ها در موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری، مدیریت بازار، تزریق نابه‌جای تسهیلات به پروژه‌ها و… انجام می‌شود و مانع از توسعه متوازن در صنعت فولاد می‌شوند و در نتیجه انگیزه سرمایه‌گذاران واقعی که به‌دنبال ایجاد اشتغال و تولید هستند، کاهش می‌یابد. ناگفته نماند که همه این مشکلات مالی نبوده و جنبه مدیریتی آن پررنگ‌تر است؛ زیرا برخی کمبودهای مالی را می‌توان تا حدودی مدیریت کرد اما اتخاذ تصمیم‌های اشتباه تیشه به ریشه صنعت می‌زند.

به اعتقاد عبدی، بخش مهمی از موانع سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به نبود فضای رقابتی در بازار، عدم شفافیت و سرمایه‌گذاری نادرست در این صنعت بازمی‌گردد. ضمن اینکه تسهیلات برخی از پروژه‌ها اخذ شده، در جای دیگری به‌غیر از تولید و اشتغال استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت پیشگام توسعه آدنیس با اشاره به انتظار سرمایه‌گذاران از دولت، بیان کرد: افرادی که با هزینه شخصی در صنعت فولاد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار دارند از آن‌ها حمایت‌های مختلفی مانند زیرساختی و تسهیلاتی شود اما مسائلی که در ادامه پیش می‌آید، روی تصمیمات صحیح سرمایه‌گذار تاثیر منفی می‌گذارد و نمی‌تواند پروژه را بر اساس طرح اولیه و اصول اقتصادی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کاهش یافته است، تصریح کرد: از آنجا که عمده‌ پروژه‌های فولادی، توسط سرمایه‌گذاری دولت حمایت شدند، قیمت‌گذاری‌های دستوری و دخالت‌هایی از این دست، به‌دلیل بنگاه‌داری دولت در برخی واحدهای فولادسازی است، در نتیجه دولت اجازه فعالیت صحیح و تنفس را به بخش خصوصی واقعی نمی‌دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=925

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری