• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز

توانایی غلبه بر تحریم را داریم/ اداره‌های دولتی همکاری نمی‌کنند

  • کد خبر : 962
  • 27 مهر 1398 - 15:24
توانایی غلبه بر تحریم را داریم/ اداره‌های دولتی همکاری نمی‌کنند
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز، یکی از تولیدکنندگان نبشی، گفت: با وجود آنکه تولیدکنندگان کشور سابقه دورزدن تحریم و غلبه بر آن را دارند، بیشترین مشکلات تولیدکنندگان نه از جانب تحریم، بلکه از سوی سازمان‌های دولتی به آن‌ها تحمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز، یکی از تولیدکنندگان نبشی، گفت: با وجود آنکه تولیدکنندگان کشور سابقه دورزدن تحریم و غلبه بر آن را دارند، بیشترین مشکلات تولیدکنندگان نه از جانب تحریم، بلکه از سوی سازمان‌های دولتی به آن‌ها تحمیل می‌شود.

غلامرضا سروی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت آذرنبش تبریز و محصولات آن اظهار داشت: شرکت ما قابلیت تولید انواع نبشی شامل ضخامت‌های ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ میلی‌متر را برای کاربرد مختلف دارد. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از تولیدات نبشی این شرکت، در صنعت ساختمان مصرف می‌شود که از جمله کاربردهای آن می‌توان به آسانسورسازی، اسکلت‌بندی نماها و… اشاره کرد.۱۰ درصد محصول باقی‌مانده نیز عمدتا در شاسی‌های الکتروموتور و صنایع دکل‌سازی برق به‌کار می‌رود.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت سالانه ۱۰۰ هزار تن بوده که با توجه به شرایط بازار، اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد این ظرفیت فعال است. به این ترتیب می‌توان گفت که وضعیت شرکت ما چندان مطلوب نیست. البته این وضعیت تنها مختص شرکت ما نیست و عمده صنایع فولادی به‌ویژه آن دسته که مصرف‌ساختمانی دارند، از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز در خصوص خط تولید این شرکت عنوان کرد: برای تولید نبشی با سایزهای مختلف نمی‌توان همزمان از یک غلطک استفاده کرد، جهت تولید محصول سایز مشخص باید با فرم و سایز غلطک‌های نوردی تغییر داده شوند؛ یعنی برای تولید سایز جدید باید غلطک‌ها را مجددا پیکربندی و مطابق سایز مورد نظر تنظیم کرد.

سروی ادامه داد: تکنولوژی مورد استفاده برای تولید نبشی در این شرکت به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد، متاسفانه به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تولید و فروش کمتر از ظرفیت، سرمایه در گردش شرکت کافی نیست. در این رابطه درخواست‌های ما برای دریافت تسهیلات به منظور نوسازی خطوط تولید تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ است. با وجود آنکه اختصاص ۱۰ میلیارد تومان وام مصوب شده است، اما متاسفانه با درخواست ما تنها به‌دلیل مخالفت یک کارمند با سند برای ضمانت، موافقت نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از محصولات تولیدی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان صادرات شرکت، به کردستان عراق صورت می‌گیرد، سپس دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان شمال غربی مانند آذربایجان و ارمنستان و همچنین گرجستان در اروپای شرقی اهداف بعدی صادرات هستند.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز به وضعیت بد تقاضای داخلی اشاره و تصریح کرد: در یک بازار که تقاضا بیش از عرضه باشد، امکان توسعه تولید و سبد محصولات برای تولیدکنندگان وجود دارد. در حالی که با میزان تقاضای کنونی و فروش نسبتا کم داخلی، به‌سختی می‌توانیم از پس مخارج خود برآییم چه برسد به توسعه خط تولید و تنوع محصول! بنابراین شرکت به‌صورت کجدار و مریض پیش می‌رود که بتواند به تولید خود ادامه دهد و شرایط پایداری را داشته باشد. متاسفانه مدت‌هاست که بازار داخلی به‌ویژه در زمینه تقاضا برای خرید نبشی از رونق افتاده است؛ هر چند عمده فروش شرکت در بازار داخلی انجام می‌شود.

سازمان‌های دولتی، سد راه تولیدکنندگان

سروی در خصوص تحمیل تحریم‌ها بر کشور و تاثیر آن بر صنعت فولاد، اظهار کرد: کشور ما ناخواسته وارد یک جنگ نابرابر اقتصادی شده است، تجربه و تاریخ نشان داده که ما از دشمن خارجی شکست نخواهیم خورد. ضمن اینکه توانایی غلبه بر تحریم را نیز داریم. مشکل اصلی، تحریم‌های داخلی از سوی سازمان‌های ذی‌‌ربط است که سدی بر سر راه تولیدکنندگان شده‌اند.

وی بانک‌ها را متولی تامین مالی دانست و گلایه کرد: متاسفانه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات همکاری‌های لازم را ندارد. همچنین اداره‌های صنایع استانی از تولیدکنندگان حمایتی به‌عمل نمی‌آورند. بیشترین مشکل را برای تولیدکنندگان سازمان امور مالیاتی به‌وجود می‌آورد و به‌گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی قصد براندازی تولید را دارد.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز با بیان اینکه قطعا بسیاری از صاحبان صنایع قصد ادامه تولید، کارآفرینی و اشتغال‌زایی دارند، به ذکر مثالی در خصوص عدم همکاری نهادهای دولتی پرداخت و بیان کرد: وقتی به اداره امور مالیاتی برای پرداخت مالیات مراجعه و عنوان می‌کنیم که به‌دلیل رکود اقتصادی در کشور، تولید با صرفه اقتصادی همراه نیست، جواب می‌دهند «مجبور به احداث کارخانه و ایجاد اشتغال نیستید و برای کسی دعوتنامه احداث کارخانه نفرستاده بودیم، بروید در کارخانه را ببندید و آن را تعطیل کنید». قطعا این رویکرد از صد تحریم خارجی هم برای تولیدکننده بدتر است.

سروی در پایان خاطرنشان کرد: عدم همکاری نهادهای دولتی تولیدکنندگان را بیش از تحریم‌های خارجی تحت فشار قرار می‌دهد. دولت در این جنگ اقتصادی باید در کنار مردم و تولیدکنندگان باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=962

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

19اردیبهشت
دولت شیلی به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید ذوب مس
علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

دولت شیلی به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید ذوب مس