• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت الکترو پژواک:

تامین ورق‌های الکتریکی دشوار شده است

  • کد خبر : 2863
  • 06 آبان 1398 - 15:57
تامین ورق‌های الکتریکی دشوار شده است
مدیرعامل شرکت الکترو پژواک گفت: یکی از مشکلات ما، تامین ورق‌های الکتریکی به عنوان ماده اولیه حیاتی در ساخت ترانسفورماتورها است. این ورق‌ها تولید داخلی ندارد و باید با وجود تحریم‌ها از کشورهایی مانند چین و هند وارد شود. خرید این ورق‌ها علاوه بر هزینه بالای آن، مشکلات حمل‌ونقل را نیز دارد.

مدیرعامل شرکت الکترو پژواک گفت: یکی از مشکلات ما، تامین ورق‌های الکتریکی به عنوان ماده اولیه حیاتی در ساخت ترانسفورماتورها است. این ورق‌ها تولید داخلی ندارد و باید با وجود تحریم‌ها از کشورهایی مانند چین و هند وارد شود. خرید این ورق‌ها علاوه بر هزینه بالای آن، مشکلات حمل‌ونقل را نیز دارد.

اشکناز اورعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ما ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری را با تکنولوژی رزین و به روش کستینگ تولید می‌کند که توان آن‌ها تا ۳۶ کیلو ولت است. این نوع ترانسفورماتورها برای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ در تابلوهای برق استفاده می‌شوند. بوشینگ و مقره نیز در مجموعه ما تولید می‌شود که نوعی عایق رزینی هستند که برای ایجاد خاصیت عایقی از آن‌ها می‌توان استفاده کرد. قطعات مورد نیاز تولید محصولات ما رزین، عایق‌های حرارتی، سیم‌پیچ‌های مسی، برنجی و هسته است که ۶۰ درصد آن‌ها از طریق واردات تامین می‌شود. ورق هسته را از خارج و قطعات مسی و برنجی را از داخل کشور تهیه می‌کنیم.

وی افزود: پیش‌تر با کشورهای آلمان و انگلستان همکاری داشتیم اما با اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی حاضر به ادامه همکاری نشدند و تنها کشور چین با وجود شرایط و ریسک‌هایی که از نظر تجاری، سیاسی و تبادل ارزی وجود دارد، حاضر به همکاری بود و سایر کشورها یا قطع همکاری کردند و یا شرایط سختی را برای معامله با ایران در نظر ‌گرفتند.

مدیرعامل شرکت الکترو پژواک خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات ترانسفورماتور به ‌صورت غیر رسمی انجام می‌شود؛ به ‌طوری که تاجران خارجی به ایران می‌آیند و دستگاه را به ریال خریداری می‌کنند و به سایر کشورها می‌فروشند. روش دیگر برای صادرات غیر رسمی این است که تولیدکنندگان با نماینده‌های کشورهای مقصد حاضر در ایران، معامله می‌کنند و محصول توسط آن‌ها به کشور مربوطه ارسال می‌شود.

اورعی با اشاره به نقش اساسی ورق‌های الکتریکی در ترانسفورماتور، بیان کرد: دستگاه ترانسفورماتور از یک هسته و سه عدد سیم‌پیچ تشکیل شده، یکی از موادی که در ساخت ترانسفورماتورها استفاده می‌شود، ورق هسته است. جنس این ورق از آهن سیلیسیم‌دار بوده که به‌ صورت ورق‌های بزرگی به کشور وارد شده و در برخی مجموعه‌ها برش داده می‌شوند و سپس در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌گیرد. این قطعات به دلیل استفاده محدود، مشتری‌ اندکی دارد، بنابراین بسیاری از فولادسازان به سمت تولید چنین ورق‌هایی نمی‌روند. ورق‌های الکتریکی خواص مغناطیسی دارند و در ترانسفورماتورها میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند. سیم‌پیچ‌های مسی نیز برای ایجاد میدان الکتریکی استفاده می‌شوند.

وی افزود: کشورهای ترکیه، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی ورق‌های الکتریکی تولید می‌کنند. پیش از تحریم‌ها با یک شرکت بزرگ ترکیه‌ای نیز همکاری داشتیم که به‌ دلیل اینکه یکی از سهام‌داران آن شرکت آمریکایی بود، دیگر حاضر به همکاری با ایران نشد. در حال حاضر، ورق‌های الکتریکی را از کشور چین تهیه می‌کنیم و مشکل خرید از این کشور مسافت طولانی بین ایران و چین است. ارسال هر محموله حدود سه ماه به طول می‌انجامد؛ در صورتی‌که ما مبلغ ورق‌های خریداری شده را نقد پرداخت می‌کنیم و محموله را سه ماه بعد تحویل می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت الکترو پژواک در ادامه بیان کرد: این امر، در میزان تولید و فروش مجموعه ما تاثیر زیادی گذاشته است. باید سرمایه در گردش داشته باشیم که قطعات مورد نیاز خود را چند ماه قبل سفارس دهیم سپس از وزارت صمت مجوز بگیریم در نهایت بتوانیم حواله را ارسال کنیم که این پروسه خود یک ماه زمان لازم دارد. با احتساب یک ماه ثبت سفارش و دو ماه زمان ارسال قطعات از چین، در مجموع سه تا چهار ماه طول می‌کشد که مواد اولیه به ‌دست تولیدکننده داخلی برسد. بنابراین یا باید در هر دوره سفارش، مقدار زیادی مواد اولیه خریداری کنیم و یا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری سفارش دهیم.

اورعی یادآور شد: علاوه بر چالش‌های واردات ورق‌های الکتریکی، مشکل بزرگ تولیدکنندگانی همچون ما، عدم وجود صادرات رسمی است. کیفیت محصول مجموعه ما در سطح جهانی است و تمام استانداردهای لازم را دارد. اگر صادرات رسمی مانند گذشته از سر گرفته شود، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، می‌توانند با بسیاری از مصرف‌کنندگان خارجی ارتباط برقرار کرده و از نظر اقتصادی برای کشور ارزآوری داشته باشند.

وی در پایان گفت: نبود آزمایشگاه‌های مجهز سنجش مانند آزمایش‌های مکانیکی یکی دیگر از معضلات ما است. قبل از اعمال تحریم‌ها، ما دستگاه‌ها را برای انجام تست و اخذ گواهینامه به کشورهای دیگر می‌فرستادیم و در حال حاضر، امکان ارسال دستگاه وجود ندارد اما برای فروش در داخل کشور حتما باید دستگاه، تائیدیه خارجی داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2863

نوشته‌های مشابه