• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال

فعالیت صنعتی در ایران بسیار دشوار است

  • کد خبر : 982
  • 02 آبان 1398 - 18:56
فعالیت صنعتی در ایران بسیار دشوار است
مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال، یکی از تولیدکنندگان پروفیل فولادی، گفت: متاسفانه هیچ نهادی به مشکلات این صنعت رسیدگی نمی‌کند؛ انجام فعالیت صنعتی در ایران بسیار دشوار شده و نوسانات ارزی، وضعیت صنعت پروفیل فولادی کشور را نامطلوب کرده است.

مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال، یکی از تولیدکنندگان پروفیل فولادی، گفت: متاسفانه هیچ نهادی به مشکلات این صنعت رسیدگی نمی‌کند؛ انجام فعالیت صنعتی در ایران بسیار دشوار شده و نوسانات ارزی، وضعیت صنعت پروفیل فولادی کشور را نامطلوب کرده است.

ابوالفضل رمضانی فوکلایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید شرکت آدنیس صنعت شمال، اظهار داشت: کارخانه ما در آمل واقع شده و ظرفیت تولید پروفیل در این مجموعه، ۱۲۴ هزار تن در سال است اما با توجه به اینکه میزان تولید محصول در مجموعه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است، عملا با ۳۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنیم. شرکت ما در حال حاضر، ۷۰ نفر پرسنل دارد و با توجه به وضعیت تولید، باید نیمی از آن‌ها را تعدیل کنیم.

وی افزود: تجهیزات خط تولید این شرکت از ترکیه خریداری شده و تحت لیسانس آلمان است که می‌تواند ۱۰۰ متر ورق را در یک دقیقه به محصول تبدیل کند اما اکنون تولید به ۳۰ متر در دقیقه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال با بیان اینکه شرکت ما از ورق گرم ۳۸ST دو میلی‌متری به‌عنوان ماده اولیه تولید پروفیل استفاده می‌کند، عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان در این عرصه، ممکن است سایر ضخامت‌ها مانند ۱٫۵ میلی‌متر و ۱٫۸ میلی‌متر را نیز مورد استفاده قرار دهند که این امر بستگی به تکنولوژی آن شرکت، مشتریان و محصول نهایی تولید شده دارد.

عرضه مواد اولیه در بورس کالا کافی نیست

رمضانی فوکلایی با اشاره به عرضه انحصاری ورق گرم در بورس کالا، بیان کرد: پروفیل‌سازان فولادی، ورق گرم HB را به‌ عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند که تنها سه شرکت در کشور این نوع ورق‌ها را تولید می‌کنند، در حال حاضر، تقریبا اکثر تولیدکنندگان پروفیل خرید خود را از شرکت فولاد مبارکه انجام می‌دهند اما متاسفانه شرایط عرضه داخلی برای ورق گرم مطلوب نیست؛ زیرا بخشی از این محصول صادر می‌شود و به ‌نظر می‌رسد قیمت صادراتی آن نسبت به عرضه داخلی، ارزان‌تر است. پروفیل‌سازان ناچار هستند خرید خود را از طریق بورس انجام دهند اما میزان عرضه آن در بورس، به اندازه تقاضا و نیاز مصرف‌کنندگان نیست و با توجه به فزونی تقاضا نسبت به عرضه، قیمت معامله افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص عدم توازن میان قیمت خرید ورق گرم و قیمت فروش پروفیل، خاطرنشان کرد: شرکت ما ورق گرم را در تیر ماه سال جاری از بورس کالا با قیمت ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرد، در حالی که قیمت فروش پروفیل تولید شده از آن ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. همچنین ورق گرم برای تحویل ۳۱ مرداد، به قیمت ۶ هزار و ۶۷ تومان به‌ ازای هر کیلوگرم خریداری شد و کرایه حمل آن تا شرکت نیز ۱۷۵ تومان به‌ ازای هر کیلوگرم بود اما متاسفانه پروفیل تولید شده از آن، ۶ هزار و ۱۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شد.

مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال تصریح کرد: طبیعی است که با قیمت‌های کنونی خرید و فروش در صنعت پروفیل فولادی، بسیاری از تولیدکنندگان به حاشیه زیان وارد شده‌اند. افزایش قیمت ورق گرم در بورس کالا نه ‌تنها تولیدکنندگان پروفیل را با چالش مواجه کرده، بلکه باعث افزایش قیمت نهایی پروفیل نیز شده است؛ در نتیجه مصرف‌کنندگان نهایی نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند.

رمضانی فوکلایی با اشاره به واردات ورق گرم در سال‌های گذشته، بیان کرد: در گذشته و پیش از نوسانات شدید ارزی، تجار ورق گرم را از دیگر کشورها به بنادر شمال کشور وارد می‌کردند. در آن دوره، هر زمان که اراده می‌کردیم، خرید ورق گرم وارداتی با سرعت انجام می‌شد و زمان خرید نیز از شروع تصمیم تا تحویل، کمتر از ۴۸ ساعت بود.

وی به زمان خرید تا تحویل ورق گرم اشاره و اظهار کرد: درست است که الان برای شرکت‌ها در بورس کالا، ال‌سی جهت خرید ارائه می‌شود اما از خرید تا دریافت محصول، حدود دو ماه زمان می‌برد؛ البته قبلا خریدها یک ماهه انجام می‌شد اما اخیرا خریدهای دو ماهه نیز اضافه شده است. در نتیجه، تا زمان دریافت محصول، ۶۰ روز مهلت داریم که هزینه آن را پرداخت کنیم اما محصول فورا در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و در ضمن، قیمت‌های آن به‌گونه‌ای است که تولید محصول صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

سهمیه خرید به ‌اندازه ظرفیت نیست

مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال نسبت به اختصاص سهمیه و به‌ طور کلی نظام سهمیه‌بندی در بورس کالا، این‌گونه گلایه کرد: از آنجا که فولاد مبارکه تنها تولیدکننده ورق گرم با کیفیت برای صنایع پروفیل‌سازی است و این صنایع نیز ظرفیتی بیش از تولید فولاد مبارکه دارند، به‌ نوعی شاهد رقابت منفی میان خریداران ورق گرم در بورس کالا هستیم. ضمن اینکه با توجه به برقراری نظام سهمیه‌بندی برای خریداران، به شرکت‌ها بر اساس نیاز آن‌ها سهمیه تعلق نمی‌گیرد. به‌طوری کلی شرکت ما در حال حاضر با ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود مشغول به تولید است و به همین دلیل ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در سال سهمیه دارد. با این حال، اگر مجبور شویم، ورق گرم مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم تا حداقل از وضعیت زیان‌‌دهی خارج شویم و به نقطه سر به سر سود و زیان برسیم.

رمضانی فوکلایی در خصوص نحوه تعیین سهمیه گفت: میزان سهمیه شرکت‌ها برای خرید ورق گرم از بورس کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود. این وزارتخانه بر اساس اطلاعات مربوط به هر شرکت، مانند آمار فروش و ظرفیت پروانه بهره‌برداری که در سایت بهین یاب درج شده، سهمیه‌ای را برای خرید ورق در نظر می‌گیرد. از آنجا که شرکت ما تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کند، طبیعی است که فروش کمتری خواهیم داشت و بنابراین، وزارت صمت سهمیه کمتری به ما می‌دهد.

مبارکه ورق گرم را با بالاترین کیفیت تولید می‌کند

وی با بیان اینکه کیفیت ورق‌های شرکت فولاد مبارکه قابل مقایسه با هیچ تولیدکننده دیگر و حتی ورق‌های وارداتی نیست، عنوان کرد: ورق مبارکه از کیفیت و استانداردهای بسیار بالاتری برخوردار است. ورق دو میلی‌متر این شرکت، بهترین آلیاژ و ترکیب را دارد و به ‌دلیل انجام نوردکاری مناسب روی آن، بهترین و استانداردترین پروفیل ممکن را تحویل می‌دهد اما ورق‌های وارداتی از کشور قزاقستان از ضخامت و وزن استاندارد پایین‌تری برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آدنیس صنعت شمال در مورد دیگر تولیدکنندگان داخلی ورق گرم، خاطرنشان کرد: ورق گرم یکی از تولیدکنندگان دیگر، از کیفیت لازم برخوردار نیست و ما آن را نمی‌خریم زیرا نوردکاری آن به‌خوبی انجام نمی‌شود. به‌طور مثال ورق دو میلی‌متری که به فروش می‌رسانند، اتلاف مواد اولیه زیادی دارد و حتی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از میزان استاندارد است. همچنین فولاد اکسین نیز ورق گرم تولید می‌کند که با توجه به دوری مسیر آن، تولید محصول از ورق این شرکت برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=982

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد