• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهار

تولیدکنندگان امنیت روانی ندارند

  • کد خبر : 991
  • 03 آبان 1398 - 10:00
تولیدکنندگان امنیت روانی ندارند
مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد، یکی از تولیدکنندگان پروفیل فولادی، گفت: دولتمردان هر روز یک بخشنامه برای صنعت فولاد صادر می‌کنند که متاسفانه این موضوع، امنیت روانی را از تولیدکنندگان سلب کرده و تنها باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها و کاهش میزان صادرات شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد، یکی از تولیدکنندگان پروفیل فولادی، گفت: دولتمردان هر روز یک بخشنامه برای صنعت فولاد صادر می‌کنند که متاسفانه این موضوع، امنیت روانی را از تولیدکنندگان سلب کرده و تنها باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها و کاهش میزان صادرات شده است.

قاسم قلیچ در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد، اظهار داشت: ظرفیت کارخانه ما برای تولید پروفیل فولادی، ۱۵۰ هزار تن در سال است و قابلیت تولید انواع قوطی با سایز‌های مختلف را داریم. ماده اولیه این خط تولید، ورق گرم ۳۷ST است که از شرکت‌های فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا تامین می‌شود. طیف اصلی مصرف‌کنندگان ما را صنعتگران، سازندگان ساختمان و کارگاه‌های در و پنجره‌سازی تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص تامین مواد اولیه صنعت پروفیل فولادی، عنوان کرد: تامین مواد اولیه شرکت از طریق بورس کالا انجام می‌شود. شرکت فولاد مبارکه، به ‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق گرم فولادی، این محصول را در بورس کالا عرضه می‌کند. البته چند شرکت دیگر نیز ورق گرم تولید می‌کنند اما به‌ دلیل کیفیت پایین‌تر محصولات آن‌ها، تولیدکنندگان پروفیل، ورق شرکت فولاد مبارکه را ترجیح می‌دهند. ورق‌های بی‌کیفیت، راندمان دستگاه‌های پروفیل‌سازی را کاهش داده و هزینه تولید را بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد با بیان اینکه اگر شرکت‌های تولیدکننده ورق گرم فولاد با تمام ظرفیت خود کار کنند، قادر به پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان پروفیل خواهند بود، تصریح کرد: در گذشته عمده ورق گرم مورد نیاز صنایع تولید پروفیل در مجتمع فولاد سبا تولید می‌شد و شرکت‌های فولاد گیلان و نورد اهواز نیز این نوع ورق‌ها را تولید می‌کردند. مجتمع فولاد سبا در سال‌های گذشته به‌ طور متوسط در هر ماه ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تن ورق گرم ۳۷ST مورد نیاز صنایع پروفیل‌سازی را در بورس کالا عرضه می‌کرد که خوشبختانه الان این میزان در حال افزایش است.

قلیچ خاطرنشان کرد: در حال حاضر، عمده تولیدات شرکت‌های فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، به ورق گرم دو میلی‌متر اختصاص دارد و بخش اندکی از آن، به ورق‌های کمتر از دو میلی‌متر و بالاتر اختصاص می‌یابد. با این حال، خود مجتمع فولاد مبارکه نیز اخیرا به تولید ورق‌های دو میلی‌متر مبادرت ورزیده است. به‌طوری که شرکت فولاد مبارکه با افزایش عرضه خود حتی توانسته برخی از محصولات را زودتر از موعد مقرر به مشتریان تحویل دهد و این امر، نشان می‌دهد که عرضه ورق گرم به ‌عنوان ماده اولیه تولید پروفیل، به ‌طور قابل توجهی افزایش یافته و به ‌نظر می‌رسد که شرکت فولاد مبارکه با توجه به اینکه اسلب مورد نیاز خود را تولید می‌کند، به ‌تنهایی پاسخگوی نیاز صنعت لوله و پروفیل است.

وی در خصوص امکان واردات ورق فولادی، بیان کرد: از زمانی که نرخ ارز در کشور به‌ طور قابل توجهی افزایش یافت، دیگر واردات ورق فولادی برای تولید پروفیل صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین، روند خرید تولیدکنندگان پروفیل از فولادسازان داخلی افزایش یافت و با همان سرعت، عرضه داخلی فولادسازان نیز جایگزین واردات شد.

تکنولوژی تولید پروفیل پاسخگوی نیاز کشور است

مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد با بیان اینکه، تکنولوژی تولید پروفیل در کشور پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان است، تصریح کرد: در حال حاضر، بخشی از ماشین‌آلات تولید پروفیل، در کشور تولید می‌شوند و می‌توان با آن‌ها محصولاتی مشابه محصولات تولید شده با ماشین‌آلات خارجی تولید کرد. با این حال، راندمان ماشین‌آلات ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی پایین است که طبیعتا هزینه‌های تولید را نیز افزایش می‌دهد. البته کیفیت محصولات بستگی به عملکرد اپراتور دارد و نوع ماشین‌آلات در کیفیت محصولات تولیدی تاثیر چندانی ندارد.

قلیچ تصریح کرد: در صورتی که اپراتور دستگاه، آموزش مناسبی را برای کار با ماشین‌آلات تولید داخلی ببیند و همچنین قطعات مناسب و با کیفیت از تامین‌کننده تجهیزات خریداری شود، راندمان تولید با ماشین‌آلات تولید داخلی تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی در توضیح تفاوت میان ماشین‌آلات خارجی و داخلی اظهار کرد: منظور از بالا رفتن هزینه تولید ماشین‌آلات ایرانی نسبت به ماشین‌آلات خارجی، عملکرد قطعات آن‌ها است زیرا قطعات ماشین‌آلات داخلی مانند بلبرینگ، تسمه و… زودتر از ماشین‌آلات خارجی معیوب می‌شوند که این امر به‌ دلیل پایین‌تر بودن کیفیت آن قطعات است. در نتیجه، با خرابی قطعات ماشین‌آلات ایرانی و توقف تولید، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. افزایش نرخ ارز در یکی دو سال اخیر، به افزایش هزینه‌ها دامن زده است و به عنوان مثال، بهای یک بلبرینگ از ۵۰ هزار تومان در سال ۹۶، به ۲۵۰ هزار تومان در سال جاری رسیده و حدود پنج برابر شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد اذعان کرد: ماشین‌آلات استاندارد خارجی توان تولید حداقل ۹۰ متر در دقیقه پروفیل و قوطی فولادی را دارند که این میزان افزایش نیز می‌یابد. در حالی که حداکثر توان تولید ماشین‌آلات ایرانی ۹۰ متر در دقیقه است. به این ترتیب با یک دستگاه خارجی می‌توان کار دو دستگاه ایرانی را انجام داد.

رقابت منفی در صنعت پروفیل فولادی

وی با اشاره به رقابت منفی که در این صنعت ایجاد شده است، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های پروفیل فولادی تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. در عین حال، بخش عمده‌ای از این صنایع به ‌دلیل مشکلات موجود قادر به صادرات محصول خود نیستند و حتی اگر صادرات هم انجام شود، با سختی می‌توان محصول را ارسال و مبلغ را دریافت کرد. بنابراین، شرکت‌ها تولیدکننده پروفیل فولادی مجبور هستند محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند که متاسفانه فعالان این صنف برای فروش محصولات خود در این بازار دست به رقابت منفی می‌زنند، البته بازار داخلی نیز برای محصولات آن‌ها اشباع شده است.

قلیچ نسبت به سیاست‌های غلط دولت، این‌گونه گلایه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق سیاست غلط خود، به واحدهای تولیدکننده پروفیل بر اساس ظرفیت آن‌ها سهمیه ورق گرم از بورس کالا اختصاص می‌دهد. جدا از اینکه نظام سهمیه‌بندی اشتباه است، بسیاری از تولیدکنندگان برای دریافت سهمیه بیشتر از بورس کالا، شروع به نصب دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید در خطوط تولید خود کرده‌اند تا ظرفیت تولید را افزایش دهند و به این ترتیب، سهمیه بیشتری دریافت کنند؛ در حالی که با یک‌چهارم ظرفیت اسمی نصب شده فعالیت می‌کنند. این مسائل دست به دست هم داده تا رقابت در صنعت پروفیل فولادی کشور منفی شود. از ابتدا صنعت پروفیل به همین صورت بوده و تولید در این صنعت هزینه بالا و سودآوری نسبتا پایینی داشته است. در حال حاضر نیز وضعیت به همین منوال است و شرکت‌ها بعضا همراه با ضرر فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی محکم لوله اشتهارد در پایان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان امنیت روانی لازم را ندارد، خاطرنشان کرد: هر روز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و زیرمجموعه‌های دولتی، یک بخشنامه که باری را بردوش تولیدکنندگان می‌گذارد، ابلاغ می‌شود. متاسفانه کاغذبازی اداری، تعهدنامه‌های ارزی و تهدیدات هر روزه موجب دلسردی فعالان حوزه صادرات شده است و ما نیز تصمیم به توقف فروش صادراتی محصولات خود گرفته‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=991

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است