• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج سازان ساوه مطرح کرد

چشم‌انداز نامطلوب صنعت پروفیل کشور

  • کد خبر : 1010
  • 09 آبان 1398 - 12:06
چشم‌انداز نامطلوب صنعت پروفیل کشور
مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج‌ سازان ساوه گفت: متاسفانه چشم‌انداز صنعت پروفیل فولادی کشور از دیدگاه بسیاری از تولیدکنندگان مطلوب نیست و نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود.

مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج‌ سازان ساوه گفت: متاسفانه چشم‌انداز صنعت پروفیل فولادی کشور از دیدگاه بسیاری از تولیدکنندگان مطلوب نیست و نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود.

مهیار مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت صنعت پروفیل فولادی اظهار داشت: طی جلساتی که با دیگر همکاران در سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران برگزار کردیم، مشخص شد که تولیدکنندگان از وضع موجود رضایت ندارند و تحت فشار هستند. پیشرفت صنایع طی سال‌های اخیر به‌ویژه در صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دست پروفیل فولادی بسیار ضعیف بوده و نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

وی افزود: متاسفانه چند سال است برای دریافت تسهیلات، سنگ‌اندازی‌هایی می‌شود که فشار بسیاری به تولیدکنندگان وارد می‌کند. علاوه‌براین، با توجه به افزایش هزینه تولید، واردات مواد اولیه و صادرات، نتوانستیم سود مورد نظر را کسب کنیم. ضمن اینکه هر سال طبق مصوبه وزارت کار موظف به افزایش حقوق پرسنل هستیم. به این ترتیب، می‌توان گفت بازدهی شرکت نسبت به سال‌های گذشته نصف شده است.

مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج سازان ساوه در خصوص نوسانات بازار، عنوان کرد: نوسانات بازار و مشکلاتی که در صادرات و واردات به‌ وجود آمد، علاوه بر کاهش سود شرکت، باعث کاهش رضایت بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل فولادی از وضعیت موجود شد. به این موضوع، رکود حاکم بر صنایع مصرف‌کننده پروفیل را نیز باید اضافه کرد که به عدم رضایت تولیدکنندگان دامن زد. تولیدکنندگان انتظار دارند پس از مدت زمانی فعالیت در بازار، ظرفیت تولید و نیروی کار خود را افزایش دهند تا در ادامه، کل صنعت پیشرفت کند اما روند صنعت فولاد به‌ ویژه حوزه پروفیل فولاد، خلاف این موضوع بوده است.

اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت فولاد

مصطفوی به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته اشاره و بیان کرد: طی دو سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، نرخ تورم در کشور نیز افزایش یافت و طبعا هزینه‌های تولید در صنعت پروفیل فولادی با رشد قابل توجهی مواجه شد. به همین ترتیب، طی سه سال اخیر ورق گرم، ماده اولیه اصلی تولید پروفیل فولادی، با رشد قیمت بسیار زیادی مواجه شد. از این رو هزینه تولید و بهای تمام شده تولید پروفیل نیز به موازات آن افزایش یافت. البته در ماه‌های اخیر بازار به ثبات رسیده و قیمت‌ها در شرایط پایداری قرار دارند.

وی در خصوص شرایط تولیدکنندگان پروفیل در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته وضعیت بازار به ‌حدی بحرانی بود که توان تصمیم‌گیری از تولیدکنندگان سلب شد. در آن زمان، حتی قادر نبودیم برای مدت یک هفته تصمیم‌گیری کنیم و امکان خرید مواد اولیه، تولید و فروش در بازار را نداشتیم. به عنوان مثال، قیمت مواد اولیه طوری بود که به گمان ارزان‌تر شدن، دست از خرید برداشتیم اما این اتفاق نیفتاد و قیمت‌ها روز به روز افزایش یافت. در سمت دیگر نیز قصد فروش محصول را داشتیم که ضمن حاکم بودن رکود بر صنایع مصرف‌کننده، به گمان بهتر شدن شرایط بازار، فروش را متوقف کردیم اما هیچ یک از اتفاقات مد نظر ما نیفتاد و تنها زیان، حاصل این مسائل بود و بازار شرایط بی‌ثباتی را تجربه می‌کرد.

مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج سازان ساوه تصریح کرد: فراموش نشود که نرخ ارز در کشور از سه هزار و ۵۰۰ تومان در زمستان سال ۹۶، به حدود ۱۵ هزار تومان در مهر ماه سال ۹۷ رسید. طبیعی است که با توجه به قیمت‌گذاری محصولات فولادی با نرخ ارز، نرخ ورق گرم نیز به ‌عنوان ماده اولیه صنعت پروفیل‌سازی با شیب ملایمی افزایش یافت. می‌توان گفت که نرخ ارز حدود ۸۰ درصد بر قیمت مواد اولیه صنعت پروفیل تاثیر گذاشته بود.

مصطفوی اضافه کرد: هنگامی که تحریم‌ها بر صنایع کشور شدت گرفت، واردات ورق گرم فولادی به کشور به ‌شدت کاهش یافت. ضمن اینکه صادرات نیز دچار اخلال شد. گفتنی است با وجود اینکه کشور مواد اولیه صنعت فولاد مانند سنگ‌آهن و انرژی را دارد، اما تخمین زده می‌شود حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از این صنعت وابسته به واردات و نرخ ارز بوده و به همین دلیل، نوسانات ارزی بر ورق گرم فولادی به ‌عنوان یکی از حلقه‌های این صنعت تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی یادآور شد: در زنجیره صنعت فولاد کشور هر چه از حلقه‌های بالایی به حلقه‌های پایینی برویم، حاشیه سود کاهش می‌یابد. به همین ترتیب، حاشیه سود تولید پروفیل فولادی به مراتب پایین‌تر از تولید ورق گرم است. از این رو پرداخت مالیات، به ‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۹ درصد، به واحدهای تولید پروفیل، فشار بسیاری وارد می‌کند و باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند فازهای توسعه‌ای خود را به ‌موقع اجرا کنند. صنعت پروفیل حدود ۲۰ درصد حاشیه سود دارد که با توجه به هزینه‌های مالی مانند مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، بازپرداخت تسهیلات با نرخ بیش از ۲۰ درصد، تورم و… بعید است که به‌زودی شاهد پیشرفت چشمگیری در این صنعت باشیم.

مدیرعامل کارخانجات تولید لوله و پروفیل برج سازان ساوه با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن تجارت در دو سال اخیر، حفظ روند تولید بوده است، اظهار کرد: عملکرد مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان قانون‌گذار در این زمینه موثر است. تولیدکنندگان نیاز دارند که تسهیلات با نرخ ارزان برای ادامه تولید به دست آن‌ها برسد. از یک سو، نرخ تسهیلات به صنایع، بسیار بالا و عموما بیش از ۲۰ درصد است و از سوی دیگر، حاشیه سود این بخش از زنجیره فولاد، پایین‌تر از سایر حلقه‌ها است. بنابراین، صنعتگر برای بازپرداخت اقساط وام‌های گران قیمت، با مشکلات متعددی مواجه می‌شود؛ علاوه بر این با به‌ وجود آمدن نوسان نزولی در بازار، به ‌ویژه از سمت صنایع مصرف‌کننده، تولیدکنندگان پروفیل به ‌سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در صورت عدم فروش و یا نداشتن فروش مطلوب در بازار، قادر به بازپرداخت اقساط وام دریافتی نخواهند بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1010

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد