• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن

قوانین مخل تولید، اصلاح شوند

  • کد خبر : 1038
  • 10 آبان 1398 - 11:39
قوانین مخل تولید، اصلاح شوند
کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن گفت: کشورهای پیشرفته همگی برای پشتیبانی از صنایع خود، قوانین حمایتی وضع می‌کنند، در حالی که کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد و برخی قوانین کشور، مخل تولید هستند و باید اصلاح شوند.

کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن گفت: کشورهای پیشرفته همگی برای پشتیبانی از صنایع خود، قوانین حمایتی وضع می‌کنند، در حالی که کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد و برخی قوانین کشور، مخل تولید هستند و باید اصلاح شوند.

رضا وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت الکتروژن، اظهار داشت: این شرکت، بالغ بر ۳۰ سال است که در صنعت الکتروموتور فعالیت می‌کند و قادر به تولید طیف بسیار وسیعی از انواع الکتروموتور با قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف شامل اقلام صنعتی و خانگی است. این شرکت در زمینه تولید الکتروموتور یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این عرصه در سطح منطقه پرمناقشه و پرآشوب خاورمیانه است.

وی افزود: شرکت الکتروژن به ‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ الکتروموتورهای لوازم خانگی فعالیت می‌کند. این شرکت الکتروموتورهای کولر‌های آبی، پمپ‌های آب کولرها، هود آشپزخانه، یخچال و ماشین لباسشویی، پمپ و فن پکیج، مشعل‌های گازی و گازوئیلی، از توان ۰٫۱۲ تا ۲۰۰ کیلووات را تولید می‌کند. توانمندی‌های شرکت الکتروژن در حال افزایش و سبد محصولات این شرکت در حال گسترش است و هدف‌گذاری‌های این شرکت تولید طیف وسیعی از محصولاتی با کاربرد در بخش‌های لوازم خانگی، صنعتی و ساختمانی خواهد بود. خوشبختانه مصرف‌کنندگان محصولات الکتروژن نقطه قوت و اطمینان خاطر نسبت به محصولات الکتروژن دارند و بی‌نیاز از واردات این محصولات هستند.

کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن با بیان اینکه در این شرکت بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: الکتروژن به کمک آن‌ها و با استفاده از ماشین‌آلات روز دنیا، محصولی را تولید می‌کند که با محصولات مشابه شرکت‌های صاحب نام اروپایی برابری می‌کند و حتی بعضا از برخی محصولات کشورهای اروپای غربی از نظر بازدهی بالاتر است. ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت الکتروژن بسیار بالا است و هم‌اکنون با تمام توان خود تولید را انجام می‌دهد. به ‌‎طوری که توانسته است به نیازهای مختلف بازار پاسخ لازم را بدهد. بسیاری از مشکلات موجود مانند مسائل ارزی، اقتصادی، تحریم و… باعث شده است که نگاه‌ها به سمت داخل معطوف شود و تا پتانسیل‌های موجود بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد. شرکت الکتروژن با تکیه بر پتانسیل‌های داخلی بر این مشکلات غلبه کند.

وکیلی تصریح کرد: بسیاری از همسایگان و کشورهای نزدیک، اقلام و قطعات مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کنند که این امر، دلایل مختلفی از جمله فاصله کم تولید تا مصرف، کیفیت محصولات، قیمت، مناسبات سیاسی، مذهبی، اجتماعی و تاریخی دارد. به این ترتیب، سالیان متمادی است که بسیاری از بازارهای کشورهای همسایه، در اختیار ایران قرار گرفته که شرکت الکتروژن توانسته است در این بازار، بخش کوچکی از صادرات را به عهده گیرد. کشورهای همجوار ایران، آفریقایی و شرق اروپا هدف صادرات شرکت الکتروژن بوده‌اند و این شرکت توانسته در این بازارها حضور فعال داشته باشد. اگر ناملایمات و مشکلات موجود کمتر شود، قطعا جای پیشرفت خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت الکتروژن به‌عنوان تولیدکننده داخلی تمام تلاش خود را برای تولید و عرضه محصولی می‌کند که مصرف‌کننده نهایی با اطمینان خاطر بتواند از آن استفاده کند و محصولات این شرکت آرامش را به خانواده‌های ایرانی هدیه کند و مصرف‌کنندگان بتوانند با رفاه و آسایش بهتری تکنولوژی‌های جدید را مورد استفاده قرار دهند.

شمشیر دو لبه تحریم

کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن در خصوص شرایط تحریمی پیش آمده و اثر آن بر صنایع، اظهار کرد: هر چند که از تحریم به‌ عنوان یک فرصت برای بومی‌سازی و شکوفایی پتانسیل‌های درونی یاد می‌شود اما تحریم روی دیگری هم دارد و آن تهدید برای صنایع بزرگ و کوچک است. یکی از مشکلاتی که تحریم‌ها برای شرکت‌های مختلف به‌ وجود آورده، دشوار شدن واردات مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات برای تولید است. وابستگی برخی صنایع به قطعات و مواد اولیه وارداتی هم‌اکنون پاشنه آشیل تولید برخی صنایع محسوب می‌شود. باید توجه داشت که تولید، یک زنجیره است و در این زنجیره باید تامین قطعات و مواد اولیه به‌ موقع و با بهترین کیفیت و قیمت انجام شود اما تحریم‌ها ریسک تولید را به ‌دلیل دشواری واردات افزایش داده است. در ابتدای شروع تحریم‌های جدید، شوک به اقتصاد کشور و صنایع وارد شد اما خوشبختانه از این شوک گذر کردیم و به ثبات نسبی رسیده‌ایم به ‌طوری که با خودباوری و اتکا به توان داخلی توانستیم از همه مخاطرات احتمالی عبور کنیم. به موضوع تحریم نباید نگاه بدبینانه و خوش‌بینانه کامل داشت بلکه باید به‌ صورت معقول و منطقی و همه‌جانبه به این موضوع نگاه شود.

وکیلی با اشاره به مشکلات ناشی از نبود تکنولوژی، بیان کرد: بسیاری از تکنولوژی‌ها بنا به دلایل مختلف به کشور وارد نشده‌اند. از این رو در برخی از حوزه‌های تولیدی با چالش مواجه شدیم و برخی تولیدکنندگان به ‌دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، دانش فنی لازم را نداشتند اما مشاهده می‌شود در زمان بسیار کوتاهی صنعت کشور به تکاپو افتاده و خوشبختانه با ابتکار، خودباوری‌ و استفاده از دانش مهجور مانده توانست بسیاری از نیازمندی‌ها و کاستی‌های موجود را برطرف سازد البته در برخی صنایع هنوز ضعف وجود دارد و نیازها برطرف نشده‌ است و مجبور شدیم نیازها را از طریق واسطه‌ها و مسیرهای فرعی و ثانویه برآورده سازیم.

وی اذعان کرد: تولید و وجود توانایی برای تولید دو مقوله بسیار مهم در صنعت هستند که باید هر یک به ‌دقت مورد توجه قرار گیرند. بهینه و مقرون به صرفه بودن مهم‌ترین بخش تولید را تشکیل می‌دهد. شرکت‌هایی که در زمینه تولید مواد اولیه فعالیت می‌کنند، دارای اعتبار، دانش فنی و تکنولوژی بسیار مناسبی هستند اما صنعت تنها بر اساس توانایی ارزش‌گذاری نمی‌شود. محصول تولیدی در همه شرایط باید صرفه اقتصادی داشته باشد. در صورتی که یک شرکت بخواهد محصولی با صرفه اقتصادی تولید کند، باید این محصول از نظر تیراژ و کیفیت در حدی باشد که بتواند در بازارهای جهانی با محصولات مشابه رقابت کند. علاوه‌براین، تیراژ تولید باید باعث سرشکن شدن هزینه‌ها شود.

کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن با اشاره به مقوله صرفه اقتصادی در تولید، خاطرنشان کرد: کشور چین که در زمینه تامین مواد اولیه بسیاری از صنایع در دنیا پیشگام است، صرفه اقتصادی را در تیراژ تولید خلاصه کرده و توانسته به آن دست یابد. ممکن است در کشور ما یک شرکت بتواند مواد اولیه صنایع الکتریکی مانند ورق‌های سیلیکون استیل را تولید کند، اما مهم‌تر از توانایی و دانش فنی، صرفه اقتصادی تولید محصول است. تولید این محصول باید قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی و دارای صرفه اقتصادی برای تولیدکننده آن باشد.

وکیلی با بیان اینکه ممکن است در برخی مواقع، به ‌دلیل وجود اضطرار یک قطعه با هر قیمتی خریداری شود زیرا تامین‌کننده دیگری وجود ندارد، تصریح کرد: در صنعتی که با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارد، قیمت نهایی و صرفه اقتصادی حرف اول را می‌زند و تولید باید توجیه‌پذیر باشد. شرکت‌های تولیدکننده الکتروموتور لوازم خانگی و صنعتی نیازهای مشترکی دارند که میزان نیاز این شرکت‌ها به ورق الکتریکی ممکن است در اندازه‌ای نباشد که برای فولاد مبارکه به ‌عنوان تولیدکننده این محصول صرفه اقتصادی ایجاد کند اما وقتی نیازهای این شرکت‌ها تجمیع شود، می‌تواند تقاضای بزرگی ایجاد کند که تولید ورق الکتریکی در مقیاس بزرگ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: پس از تحریم، صنایع ارتباطات بهتری با یکدیگر برقرار کردند و در بسیاری از مواقع، اتفاقات خوبی رخ داده است. به ‌طوری که برخی از اقلام وارداتی داخل کشور با قیمت و کیفیت مناسب تولید می‌شود. با این وجود برخی از کالاها مانند تولید ورق الکتریکی نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع‌تر دارند. البته تولیدکننده داخلی هم باید با همراهی و همگامی بیشتر، مصرف‌کنندگان را یاری کند. اگر این همراهی به ‌وجود آید، مسلما می‌توان گام‌های بهتری را در جهت تامین نیاز صنایع الکتروموتورسازی برداشت.

کارشناس ارشد فروش شرکت الکتروژن تاکید کرد: در زمینه توانایی، دانش و تکنولوژی صنعت ما توانایی بسیار خوبی دارد و اگر هم ضعفی وجود داشته باشد، به ‌سرعت قابل رفع است. مهم‌ترین مشکل کنونی صنعت نه در داخل آن، بلکه عدم ثبات در قوانین است. این قوانین بعضا نه‌تنها با تولید همراهی نمی‌کند، بلکه مخل تولید بوده و چوب لای چرخ صنعت می‌گذارد. مشاهده می‌شود که برخی قوانین در راستای حمایت از تولید تدوین نشده‌اند و بازدارنده هستند. این در حالی است که بسیاری از کشورها در شرایط خاص و غیرعادی، قوانین حمایت‌کننده از صنعت و تولید کشور خود تدوین می‌کنند. دولت‌ها به محض اینکه از توانمندی در یک صنعت خاص آگاه شوند، به ‌سرعت در نقش حامی صنعت وارد می‌شود و به صنعت اجازه رشد می‌دهد. متاسفانه یکی از نقاط ضعف بزرگ کشور ما در همین موضوع، یعنی نبود قوانین حمایتی از تولیدکننده است. قوانین باید در جهت حل مسائل و چالش‌ها و هموار کردن مسیر تولید باشد. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا مسائل و چالش‌های تولیدی با همه سختی‌های موجود قابل حل خواهد بود.

وکیلی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده صنعت، عنوان کرد: اکنون بسیاری از کشورها خواهان همکاری با ایران در همه زمینه‌ها هستند و قدرت‌های اقتصادی جدیدی به‌وجود آمده‌اند. ایران می‌تواند با بسیاری از کشورها رابطه اقتصادی داشته باشد و تمام ارتباطات در کشورهای اروپای غربی و آمریکا خلاصه نمی‌شود. بلکه باید با فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی راه را برای رشد صنایع باز کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1038

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد