• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر مطرح کرد:

نقش اساسی صادرات سیم و کابل در رشد اقتصادی کشور

  • کد خبر : 2932
  • 12 آذر 1398 - 17:34
نقش اساسی صادرات سیم و کابل در رشد اقتصادی کشور
معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر گفت: علی‌رغم اینکه بستر رشد اقتصادی یک مملکت از طریق چرخ تولید آن مهیا می‌شود؛ اما صادرات که نقطه اتصال کشور با دنیا است، سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارد و با افزایش ارز‌آوری، وضعیت اقتصادی بهبود می‎‌یابد و میزان تولید و اشتغال بیشتر می‌شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر گفت: علی‌رغم اینکه بستر رشد اقتصادی یک مملکت از طریق چرخ تولید آن مهیا می‌شود؛ اما صادرات که نقطه اتصال کشور با دنیا است، سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارد و با افزایش ارز‌آوری، وضعیت اقتصادی بهبود می‎‌یابد و میزان تولید و اشتغال بیشتر می‌شود.

علی موقوفه در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنعت سیم و کابل در ایران مانند صنعت خودروسازی قدمت دیرینه دارد؛ اما متاسفانه سال‌ها پیش بعد از خروج شرکت‌های خارجی‌ مانند فریچ‌تاچ آمریکایی و اریکسون سوئدی از ایران، هیچگونه تحولی در این صنعت به وجود نیامد و حجم بسیار زیادی محصولات کابلی خارجی وارد کشور می‌شد؛ در صورتی که کشورهای همسایه ما در حال رشد و توسعه صنعت سیم‌ و کابل در کشورهای خود بودند. این روند ادامه داشت تا اینکه شرکت سیم و کابل ابهر در سال ۱۳۷۴ به عنوان اولین تولیدکننده سیم و کابل در ایران در این عرصه گام برداشت. در ابتدا هدف اصلی بنیان‌گذاران سیم و کابل ابهر، جلوگیری از حجم عظیم واردات سیم و کابل به کشور بود.

وی افزود: یک سال بعد از تاسیس کارخانه ابهر، ما اولین کابل سربی را در کشور تولید کردیم در صورتی که کشورهای منطقه حدود ۲۰ سال قبل از ما به تولید انبوه این نوع محصول دست یافته بودند. در آن سال‌ها شرکت نفت اعلام کرده بود که بر اساس نرخ روز ارز، سالانه پنج میلیارد تومان سیم و کابل سربی را وارد کشور می‌کند. این میزان واردات از نظر حجمی رقم بالایی بود؛ اما در حال حاضر، یک متر هم سیم و کابل سربی وارد مملکت نمی‌شود و در تولید این نوع سیم به طور کامل به خودکفایی رسیده‌ایم. علاوه بر سیم سربی، حجم بالایی از انواع سیم و کابل مانند سیم‌های نسوز مورد استفاده در تونل‌ها نیز وارد کشور می‌شد که شرکت ابهر در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار تولید این نوع سیم و کابل‌ها را نیز به خود اختصاص داد. کابل‌های نسوز کاربرد خاصی در محیط‌های بسته مانند تونل دارند. این نوع کابل‌ها دود تولید نمی‌کنند و هالوژن نیز ندارند. اگر یک متر کابل معمولی با روکش PVC را در یک ساختمان پنج طبقه بسوزد، آن ساختمان قطعا باید تخلیه شود اما کابل‌های نسوز به دلیل عدم وجود هالوژن، گاز سمی تولید نمی‌کند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر در ادامه توضیح داد: محصول بعدی شرکت ابهر، سیم و کابل‌های ولتاژ بالا بودند که متاسفانه حجم زیادی از این نوع کابل‌ها نیز از راه واردات تامین می‌شد. ما در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار کابل ۱۳۲ کیلوولت تولید کردیم و در حال حاضر، بالغ بر هزار کیلومتر کابل ۱۳۲ کیلوولت زیر بار داریم. شرکت ابهر در سال ۱۳۸۸ به عنوان دهمین تولیدکننده سیم و کابل در سطح دنیا و اولین تولیدکننده کابل ۲۳۰ کیلوولت در ایران شناخته شد. تولید کابل‌های ۲۳۰ کیلوولت نسبت به سایر کابل‌ها با ولتاژهای پایین، تکنولوژی و خط تولید پیچیده‌تری دارد.

موقوفه تصریح کرد: برای ساخت پنج تونل زیرزمینی تهران مانند تونل طرشت، گورخانه و طرح پل طبقاتی شهید صدر از کابل‌های ۲۳۰ کیلوولت هوایی استفاده می‌‌شود؛ این نوع کابل‌های هوایی را به عنوان کابل زمینی در این نوع فضاها به کار می‌برند. در سال‌های گذشته فقط در یک مسیر دو کیلومتری، کابل‌های ۲۳۰ کیلوولت تعبیه شده بود؛ اما با تولید انبوه این نوع کابل‌ها در ایران، توانسته‌ایم پروژه‌های عظیمی در تهران، مازندران، اصفهان را پوشش دهیم. علاوه‌براین ۱۰۰ کیلومتر کابل ۲۳۰ کیلوولت پتروشیمی دماوند توسط شرکت ابهر تامین شده است و به طور کلی، در سرتاسر ایران ۵۰۰ کیلومتر این نوع کابل‌ها را فعال کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، یکی از نقاط ضعف در کشور تامین سرکابل مفصل کابل‌های ولتاژ بالا و فوق ولتاژ بالا است که با شروع تحریم‌ها، شرایط برای تامین این نوع قطعات دشوار شد؛ قدم بعدی شرکت ابهر، بومی‌سازی سرکابل‌ مفصل‌ این نوع کابل‌ها است. ما بیش از یک سال است که پروژه جدید تولید کابل‌های آرمورد هشت هسته‌ای را نیز آغاز کرده‌ایم. به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد حفر تونل برای کابل‌های فوق ولتاژ بالا، روند پیشرفت این نوع پروژه‌ها کند بود، بنابراین ما با تولید کابل‌های آرموردار هشت هسته‌‌ای، برنامه حفر تونل را در پروژه‌ها حذف کردیم و به این ترتیب، هزینه احداث تونل به شدت کاهش یافت.

معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر اذعان کرد: شرکت ابهر به عنوان یک تولیدکننده ملی، در تمام پروژه‌های کشور از پارس جنوبی گرفته تا طرح‌های سیمانی، اثری از محصولات خود را به جا می‌گذارد. ما تا به امروز بالغ بر ۲۸ پروژه سیمان را تامین نیاز کرده‌ایم. در متروهای سراسر کشور و همچنین نیروگاه‌های برق نیز حضور فعالی را از خود به نمایش گذاشته‌ایم. بزرگ‌ترین قرارداد داخلی شرکت ابهر با شرکت ستاره خلیج فارس بالغ بر ۷۴ میلیون یورو بوده است و برای فاز ۱۹ پارس جنوبی نیز، حدود ۵۳ میلیون یورو قرارداد بسته‌ایم. تا کنون عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیم و کابل کشور را به خود اختصاص داده‌ایم و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به عراق کابل صادر کردیم و بزرگ‌ترین قرارداد خارجی ما با کشور عراق به میزان ۳۲ میلیون دلار بوده است.

علی موقوفه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در رابطه با صادرات صدمات زیادی را متحمل شدیم و کوچک‌ترین حمایتی در راستای افزایش صادرات و حل مشکلات ناشی از آن از سوی دولت صورت نگرفت. یک شرکت عربستانی که مشابه محصولات ما را تولید می‌کند، به عنوان رقیب ما در منطقه، در حال فعالیت است و دولت آن‌ها، بعد از برنده شدن مناقصات فروش صادراتی و بستن قرارداد با کشورهای مربوطه، ۹۰ درصد رقم ال‌سی را به صورت تسهیلات بدون بهره در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد؛ این در حالی است که ما با بهره ۲۸ درصدی پروژه آخر خود را جمع کردیم. همچنین به دلیل وجود تحریم‌ها، ال‌سی ایران به صورت دیناری محاسبه می‌شود و دینار به نرخ بانک مرکزی عراق و ایران ۱۳ درصد فاصله ارزی دارد. ما علاوه بر عدم حمایت دولت، باید مشکلات ناشی از کم ارزش بودن پول رایج مملکت را نیز به دوش بکشیم. علاوه بر تمام مشکلات ذکر شده، اعمال تعرفه گمرکی سنگین کشور عراق برای کالاهای ایرانی نیز مصائب صادرات را دوچندان کرده است. در صورتی که این تعرفه برای کشورهای عربستان، اردن و سایر کشورهای عربی که با عراق داد و ستد می‌کنند، در حد صفر است؛ چراکه این کشورها جزو اتحادیه عرب هستند.

وی عنوان کرد: ظرفیت اسمی تولید شرکت سیم و کابل ابهر سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ اما با شروع بحران‌های اقتصادی و وضع تحریم‌ها، نتوانستیم به میزان ظرفیت اسمی، تولید داشته باشیم و امیدوار هستیم امسال بتوانیم ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود را پر کنیم.

معاون فروش و بازاریابی شرکت سیم و کابل ابهر، گفت: برای بهبود شرایط تولید و افزایش صادرات، باید توامان دولت و قشر تولیدکننده از حالت شعاری خارج و به عمل برسند. در بسیاری از جلسات با نمایندگان مجلس، مسئولین و رئیس جمهور، وعده‌ها و حرف‌های امیدبخش قشنگی رد و بدل می‌شود و دولت در جلسات به خوبی مشکلات تولیدکننده را درک می‌کند؛ اما در عرصه عمل و حمایت، از برداشتن قدمی در راستای حل مشکلات ما دریغ می‌کنند.

موقوفه در پایان اشاره کرد: اگر بستر صادرات فراهم شود، چالش بیکاری در کشور حل شده و با گسترش زمینه کسب و کار، برای بسیاری از جوانان شغل ایجاد می‌شود. طبق برآوردی که انجام شده به ازای هر یک میلیون دلار صادرات، هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود. بستر رشد یک کشور از کانال تولید میسر است و باید با الگو گرفتن از روند پیشرفت و توسعه سایر کشورها بستر تولید را در کشور فراهم کنیم؛ چراکه بسیاری از منابع در کشور موجود است اما با بی‌تدبیری در عرصه اقتصاد درجا می‌زنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2932

نوشته‌های مشابه