• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع مس زنجان آریا:

افزایش قیمت مس، ضخامت ظروف مسی را کاهش داد

  • کد خبر : 2935
  • 03 آذر 1398 - 17:40
افزایش قیمت مس، ضخامت ظروف مسی را کاهش داد
مدیرعامل شرکت صنایع مس زنجان آریا گفت: در تولید ظروف مسی به روش صنعتی، ما می‌توانیم با کشش و کاهش ضخامت ورق مسی، تعداد ظروف بیشتری تولید کنیم؛ در نتیجه، این روش از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش سنتی است.

مدیرعامل شرکت صنایع مس زنجان آریا گفت: در تولید ظروف مسی به روش صنعتی، ما می‌توانیم با کشش و کاهش ضخامت ورق مسی، تعداد ظروف بیشتری تولید کنیم؛ در نتیجه، این روش از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش سنتی است.

جبار نورسینا در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در مجموعه صنایع مس زنجان، برای تولید ظروف مسی از ضایعات سیم و کابل را به ورق مسی تبدیل و از ورق، ظروف مسی را تولید می‌‌کنیم. این ضایعات درصد خلوص بالایی دارند و آن‌ها را به صورت مزایده‌ای از کارخانه‌های تولید سیم و کابل خریداری می‌کنیم.

وی افزود: علاوه بر نوع ماده اولیه و درصد خلوص آن، ضخامت ورق مسی نیز در کیفیت ظروف مسی تولیدی موثر است. تا چند سال اخیر ظروف مسی را با ضخامت زیادی می‌ساختند اما با افزایش قیمت مس، به مرور زمان، از ضخامت ورق و ظروف مسی کاسته شد. ظروف مسی به صورت وزنی به فروش می‌رسد و برای ظروفی مثل لیوان، پارچ و وسایل تزئینی استفاده از ورق‌های نازک به صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت صنایع مس زنجان آریا در خصوص وضعیت فروش ظروف مسی، تصریح کرد: قیمت ظروف مسی با توجه به نرخ کاتد در بورس کالا و قیمت جهانی مس تعیین می‌شود. مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز بر نوسانات قیمت مس بی‌تاثیر نیست. میزان تولید و فروش ما سالانه تغییر می‌کند حتی در برخی ماه‌ها، میزان فروش به کمترین حالت ممکن می‌رسد و در بعضی ماه‌ها هم فروش خوبی داریم. با افزایش قیمت مس، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تولیدکنندگان محصولات مسی برای جبران ضررهای احتمالی ناشی از عدم فروش ظروف، ضخامت آن‌ها را کاهش می‌دهند و با قیمت ارزان‌تری در بازار عرضه می‌کنند. ما عمده محصولات خود را به تهران، کرج و قم ارسال می‌کنیم و تنها مشتری خارجی ما کشور عراق است.

نورسینا عنوان کرد: ظروف مسی به دو روش سنتی و صنعتی ساخته می‌شوند. در روش سنتی دستگاه و ماشین‌آلات نقش کمتری در تهیه ظروف دارند و از یک ورق مسی تعداد کمی ظرف ساخته می‌شود اما در روش صنعتی دستگاه پرس و چکش‌کاری جایگزین نیروی انسانی شده و با کشش و نازک کردن ورق‌های مسی، می‌توان تعداد زیادی ظرف تولید کرد. به خاطر اینکه این روش از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است، روش‌های صنعتی به مرور زمان کاملا جایگزین روش سنتی خواهند شد. از نظر ظاهری نیز ظروف مسی صنعتی زیبا و شکیل‌تر از ظروف سنتی هستند. بازار به دلیل وجود سلایق مختلف هر دو مورد را طلب می‌کند؛ در نتیجه ما نیز در مجموعه خود از هر دو روش برای تولید ظروف استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص مشکلات موجود در صنعت ظروف مسی، توضیح داد: اولین و اساسی‌ترین معضل صنعت مس‌گری، بیمه است. حق بیمه یک کارگر ساده در این صنعت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان تعریف شده که با اوضاع نابسانان صنعت، پرداخت این مبلغ از توان کارفرما خارج است و اگر بخواهیم حق بیمه را از حقوق کارگر کسر کنیم مبلغ زیادی برای کارگر باقی نمی‌ماند. مشکل بعدی ما، عدم ارائه تسهیلات از جانب دولت به تولیدکننده است. وام‌های بانکی با بهره‌های بالا، دردی را از تولیدکننده دوا نمی‌کند. دولت باید برای رشد اقتصاد کشور، در کنار فعالان صنعت مس قرار گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2935

نوشته‌های مشابه