• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم:

موانع دولتی باعث کاهش فروش صادراتی شد

  • کد خبر : 4858
  • 29 آبان 1398 - 11:50
موانع دولتی باعث کاهش فروش صادراتی شد
مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم گفت: در شرایط تحریمی، علاوه بر اینکه شرکت‌های خارجی برای ارتباط تجاری با ایران، از جانب آمریکا تحت فشار هستند، دولت نیز در زمینه واردات و صادرات، محدودیت‌های متعددی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم گفت: در شرایط تحریمی، علاوه بر اینکه شرکت‌های خارجی برای ارتباط تجاری با ایران، از جانب آمریکا تحت فشار هستند، دولت نیز در زمینه واردات و صادرات، محدودیت‌های متعددی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

حسنعلی رضایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال جاری، با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانه فعالیت می‌کنیم؛ چراکه بر سر راه واردات مواد اولیه و صادرات محصول، موانع زیادی وجود دارد که توسعه و افزایش ظرفیت تولید را سخت می‌کند. زمانی شرکتی می‌تواند به نرخ بهره‌وری مطلوب برسد که میزان تولید آن برابر با ظرفیت اسمی کارخانه باشد؛ به طور قطع، هنگامی که یک کارخانه‌ با حداکثر ظرفیت تولید فعالیت می‌کند، قیمت تمام شده و میزان هزینه تولید محصول نهایی کاهش می‌یابد و در نتیجه، شرکت سود بیشتری به دست می‌آورد.

بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در مورد صادرات محصولات تولید شده این کارخانه، بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ به کشور عراق صادرات داشتیم و برمبنای بخشنامه‌ای که دولت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ تصویب کرد، تجارت میان ایران و عراق، با واحد پولی ریال را بلامانع اعلام کرد اما در مرداد ماه همان سال، این بخشنامه تغییر یافت و دولت دستور داد که شرکت‌هایی که به کشور عراق صادرات دارند، باید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدی همچون شرکت ما، از صادرات به کشور عراق، ارزی به دست نمی‌آوردند و البته شرکت نورد آلومینیوم اسناد و مدارکی مبنی بر عدم جابه‌جایی ارز، به بانک مرکزی ارائه داد اما بدون بررسی پرونده‌ها و اسناد تحویل داده شده، به ما دستور دادند که بر اساس صادراتی که در سال ۱۳۹۷ داشتیم، باید حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارز به سامانه نیما انتقال دهیم.

رضایی مقدم اذعان کرد: شرکت ما ارزی نداشت که وارد بازار کند و دولت نیز جلوی ثبت سفارش را گرفت که به این ترتیب، امکان واردات و تامین برخی مواد اولیه اصلی و مورد نیاز شرکت از ما سلب شد. همچنین ممنوعیت‌هایی برای واردات برخی قطعات و ماشین‌آلات ایجاد کردند که اینگونه اقدامات، ادامه کار را برای ما دشوارتر ساخت.

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم تصریح کرد: صادرات و کسب درآمد ارزی در این شرایط، بسیار پرخطر است و ریسک زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد؛ با این حال، علی‌رغم آگاهی دولت به اینگونه مشکلات، همچنان اقدامی در جهت کاهش موانع صادراتی از سوی دولتمردان صورت نگرفته است و حتی در سال جاری شرایط را سخت‌تر از گذشته کرده‌اند البته این مشکل تنها مختص شرکت نورد آلومینیوم نیست بلکه تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان با این مشکل مواجه شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت، شرکت نورد آلومینیوم می‌توانست میزان صادرات خود را همانند سال ۱۳۹۷ به دو هزار تن در سال برساند اما در ۶ ماه اول امسال، تنها توانستیم ۲۰۰ تن از محصولات خود را صادر کنیم؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته، پنج برابر این میزان یعنی یک هزار تن صادرات داشتیم.

محدودیت‌های واردات قطعات و مواد اولیه

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در مورد تهیه واردات دستگاه‌های مورد نیاز، بیان کرد: زمانی که شرکت‌ها نتوانند انتقال ارز داشته باشند، مسلما قادر به خرید تجهیزات مورد نیاز از کشورهای دیگر نخواهند بود. به این ترتیب، اکثر شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در زمینه خرید دستگاه‌های روز دنیا، با مشکل مواجه هستند و شرکت ما نیز با همین چالش روبه‌رو است.

رضایی مقدم افزود: زمانی که امکان انتقال وجه بین شرکت‌های ایرانی و سایر شرکت‌های خارجی میسر نباشد، قطعا امکان واردات و صادرات از تولیدکنندگان گرفته می‌شود و به همین خاطر، برای تهیه مواد اولیه و مکمل‌های ضروری همچون آمیژان‌ها که برای تولید ورق لازم است، دچار مشکل هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری، در زمینه تهیه منگنز و منیزیم نیز با دشواری‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم؛ به گونه‌ای که علاوه بر پرداخت بهای بیشتر برای خرید این محصولات، زمان و انرژی زیادی نیز بابت واردات این مواد اولیه صرف کردیم.

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در خصوص عدم امکان ثبت سفارش، توضیج داد: زمانی که امکان ثبت سفارش برای خرید قطعات مورد نیاز از شرکت‌های خارجی وجود نداشته باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل در دستگاه‌ها، تعمیر یا تعویض قطعات امکان‌پذیر نیست و این امر می‌تواند باعث وقفه در کار تولید شود.

رضایی مقدم تصریح کرد: محدودیت‌های واردات مواد اولیه و تجهیزات، به فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت نیز لطمه زده است؛ در این شرایط که برای تولید میزان مشخصی محصول با مشکل مواجه هستیم، طرح‌های توسعه‌ای به منظور گسترش فعالیت‌ها امکان‌پذیر نیست. شرکت‌های خارجی که می‌توانند تامین‌کننده ماشین‌آلات و مواد اولیه ضروری ما باشند، در شرایط تحریمی تمایلی به همکاری با ما ندارند؛ زیرا داشتن هرگونه ارتباط با شرکت‌های ایرانی عواقب متعددی را به لحاظ سیاسی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

کاهش تقاضای شمش آلومینیومی

وی با اشاره به سفارشی بودن محصولات، عنوان کرد: محصولات تولید شده در کارخانه عموما بر اساس سفارش مشتری است زیرا هر محصول، آلیاژها، تمپرها و اندازه‌های متفاوتی دارد. پروسه تولید ورق در کارخانه، عموما از زمان گرفتن سفارش از مشتری تا زمان تحویل آن بین ۲۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد.

مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم تقاضا برای شمش آلومینیومی را پایین دانست و مطرح کرد: در سال جاری، بورس کالا، توزیع شمش خالص آلومینیومی تولید شده شرکت ایرالکو و همچنین روند عرضه و تقاضا را سامان بخشیده است و به راحتی می‌توان شمش مورد نیاز را از این طریق خریداری کرد. در شرایطی که رکود و شرایط نامناسب اقتصادی در کشور حاکم است، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند؛ به همین خاطر میزان تولید شمش بیش از مصرف است.

رضایی مقدم در پایان گفت: در حال حاضر، شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای، ۷۰ درصد محصولات آلومینیومی خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند؛ تا زمانی که این فضا برای تولیدکنندگان داخلی نیز فراهم نشود، صنعت به سمت پیشرفت و جذب سرمایه نخواهد رفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4858

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری