• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو، یک دستاورد ملی است

  • کد خبر : 6082
  • 06 آذر 1398 - 2:05
تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو، یک دستاورد ملی است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز خواهد شد و تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر برای مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل را در پی دارد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز خواهد شد و تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر برای مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل را در پی دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، حمیدرضا عظیمیان در برنامه تلویزیونی پایش، درباره تنوع محصولات فولاد مبارکه، اظهار داشت: از سنگ تا رنگ در این شرکت وجود دارد و محصولات تولیدی آن مطابق با استانداردهای جهانی به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود که میزان این صادرات تا کنون بالغ بر هشت میلیارد دلار بوده است.

وی در این مورد افزود: شرکت فولاد مبارکه یک شرکت فرایندمحور است که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و در هر لحظه سه هزار تن مواد مذاب در این مجموعه در حال حرکت است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، با اشاره به تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن فولاد که حدود ۵۰ درصد از تولید فولاد کشور را تشکیل می‌دهد، ابراز کرد: شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی است که در آن، هشت کوره قوس زیر سقف تولید کار می‌کنند و ۲۵ هزار نیرو به‌طور مستقیم در آن فعالیت دارند.

تبدیل از واردکننده به صادرکننده

عظیمیان با اشاره به تبدیل شدن ایران از یک واردکننده فولاد به صادرکننده این محصول، عنوان کرد: در سال ۵۷، ایران با تولید حدود یک ‌میلیون تن فولاد و واردات چهار میلیون تن، در جایگاه سی‌و پنجم دنیا بود اما در حال حاضر کشور ما با تولید ۲۵ میلیون تن فولاد، رتبه دهم در تولید این محصول در دنیا را دارد و سالانه هشت میلیون تن نیز فولاد به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مورد وضعیت کنونی واردات ورق‌های فولادی به کشور بیان کرد: در حال حاضر تنها  انواع خاصی از ورق‌ها هستند که برای تولید خودرو و لوازم خانگی نیاز به واردات آنها وجود دارد که با تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو، از واردات این محصولات نیز بی‌نیاز می‌شویم.

تکمیل طرح شهید خرازی

وی با اشاره به اینکه طرح شهید خرازی نورد گرم دو مطابق با تمامی استانداردهای لازم است، ابراز کرد: تکمیل این طرح باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز خواهد شد. ضمن اینکه از مزایای دیگر این طرح، تولید ورق‌های استحکام بالا با وزن کمتر برای ساخت خودروهایی سبک وزن با مصرف سوخت پایین‌ و ایمنی بالاتر، تولید ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین، تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر برای مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل است.

عظیمیان مهم‌ترین دلیل طولانی شدن مراحل تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم دو را بدعهدی ۱۲ ساله طرف‌های اروپایی و چالش‌های پیش‌رو برای تکمیل عنوان کرد و افزود: پس از برجام نیز تلاش‌هایی برای انجام این پروژه انجام شد که این تلاش‌ها نیز با کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌های جدید همه آنها نیمه‌کاره ماند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره وضعیت کنونی این طرح اذعان کرد: قرارداد نورد گرم دو در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، در حال حاضر با کشور چین منعقد شده است و یکی از دستاوردهای ارزنده ملی در دوران پساتحریم خواهد بود.

تامین هزینه‌ها و لزوم همراهی مسئولان

عظیمیان در مورد تامین هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی این طرح‌ها خاطرنشان کرد:  این طرح هشت هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و عملیات اجرایی آن با مشارکت ۵۴ درصدی تأمین‌کنندگان داخلی و مابقی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌هایی که توان داخلی برای تأمین آن وجود ندارد انجام خواهد شد.

وی در این مورد تاکید کرد: همه هزینه‌های این طرح از منابع داخلی فولاد مبارکه است و پرداخت برخی هزینه‌ها به‌صورت تحویل کالا به طرف خارجی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اعلام این مطلب که برای اجرای این طرح، از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و وزارت ‌صمت نیز حمایت خود را از آن اعلام کرده است، بیان کرد: طرف چینی نیز مجوزها را از دولت خود دریافت کرده و ما نیز امیدوار به دریافت این مجوزها هستیم و با توجه به اینکه همه مسئولان بر اصل اجرای این قرارداد مهم تاکید دارند، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در اجرای این طرح ما را همراهی کنند.

آب و اولویت‌های زیست‌محیطی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رعایت نکات زیست محیطی توسط این شرکت و پایش مستمر آن توسط سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود آب، هزینه‌های زیادی برای بازچرخانی و کاهش مصرف آب انجام شده به نحوی ‌که با وجود ۲.۵ برابر شدن تولید،‌ مصرف آب در سال جاری نسبت به ابتدای بهره‌برداری تغییر نکرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6082
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…