افزایش سهم بازار در دوران رکود
رویکرد توسعه‌ای شرکت گل‌گهر شگفت‌انگیز بود

افزایش سهم بازار در دوران رکود

توسعه در تولید در اغلب موارد باعث افزایش سهم در بازار می‌شود. به‌طوری که در دوران رکود بازار سنگ آهن، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانست سهم 40 درصدی در تولید کنسانتره و 26 درصدی در تولید گندله کشور را از آن خود کند.

این شرکت در همین حال در میان 100 شرکت برتر ایرانی توانست در رتبه 59 قرار گیرد و در میان شرکت‌های معدنی و فلزی کشور رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

بازارهای جهانی طی سال‌های گذشته پس از ظهور چین به‌عنوان یکی از قوی‌ترین محرک‌های جهانی فلزات و محصولات معدنی، رونق بسیاری یافت. در دوران رونق، قیمت‌های جهانی محصولات معدنی به‌شدت افزایش افزایش یافت و این موضوع منجر به جذابیت بخش معدن و معدنکاری در سطح جهان شد. در دوره رونق، چین به بزرگ‌ترین بازار محصولات معدنی تبدیل شد و مقصد 40 تا 50 درصد از مواد معدنی نیز به چین بود. یکی از محصولاتی که چین بر روی آن تمرکز کرده بود، فولاد بود که به مواد اولیه همچون سنگ آهن نیاز مبرم داشت. در دوران رونق تجارت سنگ آهن به چین، بهای سنگ آهن تا مرز 200 دلار در هر تن نیز رسید و این موضوع باعث وسوسه بسیاری از شرکت‌های سنگ آهنی برای افزایش تولید و نیز در نظر گرفتن طرح‌های متعدد توسعه‌ای شده بود. به‌طوری که میزان تولید فولاد و سنگ آهن بیش از سایر فلزات و محصولات معدنی رشد را تجربه کردند. در این شرایط کمتر کسی گمان می‌کرد که بازار چین دچار تنزل شود، رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد و تقاضای اندک محصولات معدنی چین باعث کاهش قیمت‌ها تا پایین‌ترین میزان خود در چند سال گذشته شود. دوران رونق با کاهش رشد اقتصادی در چین به دوران رکود بدل شد و بسیاری از بازارهای فلزات اساسی و محصولات معدنی نیز دچار رکود شدند. در این شرایط بهای سنگ آهن حتی تا مرز 40 دلار بر هر تن نیز سقوط کرد و ارزش فروش بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت خیره‌کننده‌ای کاهش یافت.

وضعیت بازار سنگ آهن در ایران

در ایران به تبعیت از بازار جهانی سنگ آهن، میزان تولید این محصول طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به‌طور که در سال 1392 بیش از 50 ملیون تن سنگ آهن در ایران تولید شد. این میزان تولید در حالی رقم خورد که بیش از 23 میلیون تن از این سنگ آهن تولید شده، به مقصد چین صادر شد. در حقیقت بازار سنگ آهن جذابیت لازم را برای تولید و صادرات سنگ آهن به هر میزان را داشت و در ایران بیش از 200 معدن سنگ آهن با ذخایر گوناگون فعال و در حال تولید بودند. در این شرایط دیگر نیازی به برندسازی و بازاریابی گسترده نبود و هر میزان سنگ آهن که به چین وارد می‌شد، به‌سرعت به فروش می‌رفت و در حقیقت چین در حال بلعیدن سنگ آهن بود. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، این بازار دچار افول شد و تقاضا چین در مورد سنگ آهن کاهش یافت. در نتیجه تولید سنگ آهن ایران نیز با افت مواجه شد و بسیاری از معادن کوچک و حتی متوسط تعطیل شدند. در این شرایط تولید سنگ آهن در ایران به‌شدت کاهش یافت و به 40 میلیون تن رسید و میزان صادرات سنگ آهن نیز به کمتر از 10 میلیون تن رسید. اما شرایط برای برخی از شرکت‌های سنگ آهنی در ایران به گونه دیگری رقم خورد. از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اشاره کرد که حتی با وجود کاهش قیمت‌ها به‌دنبال افزایش تولید، بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای و بهره‌وری بود.

افزایش سهم گل‌گهر در بازار سنگ آهن ایران

 در شرایطی که بازارهای جهانی با رکود و کاهش قیمت‌ها مواجه شده بودند، بسیاری از شرکت‌ها نیز با کاهش میزان فروش و سود دست‌وپنجه نرم کردند. حتی در این شرایط برخی از شرکت‌ها طرح‌های در دست احداث را نیز به حالت تعلیق درآوردند. اما در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هیچ یک از پروژه‌های خود را متوقف نساخت و با سرعت طرح‌های توسعه‌ای خود را در مورد تولید کنسانتره و گندله به مرحله اجرایی درآورد. عملکرد سال 1394 گل‌گهر در زمینه تولید محصولات سنگ آهنی نسبت به سال پیش از آن به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و این روند در سال جاری نیز ادامه یافت.

کنسانتره‌سازی: عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال جاری نشان می‌دهد که این شرکت در 10 ماه ابتدایی سال جاری بیش از 10 میلیون و 555 هزار تن کنسانتره تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، حدود 18 درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که در 10 ماه ابتدای سال 1394 این شرکت توانسته بود هشت میلیون 882 هزار تن کنسانتره تولید کند. در همین حال آمارها حاکی از آن است که در 10 ماه ابتدای سال جاری در کشور بیش از 25 میلیون و 498 هزار تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت‌های بزرگ تولید شده است که با توجه به میزان تولید گل‌گهر، سهم این شرکت در تولید کنسانتره کشور به بیش از 40 درصد می‌رسد. برنامه شرکت گل‌گهر برای تولید کنسانتره ادامه دارد و این شرکت قصد دارد میزان تولید خود را تا دو سه سال آینده به 20 میلیون تن برساند.

گندله‌سازی: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به پروژه‌های خود به دید کوتاه‌مدت و منطقه‌ای نگاه نمی‌کند. بلکه این شرکت نگاهی فرامنطقه و ملی به پروژه‌های خود دارد و نیم‌نگاهی نیز به بازارهای صادراتی دارد. از جمله پروژه‌هایی که در سطح ملی به کمک صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده آمد، پروژه گندله‌سازی شماره 2 گل‌گهر بود. شرکت گل‌گهر در سال 1394 و سال 1395 عملکرد بسیار قابل توجهی از خود در زمینه تولید گندله بر جا گذاشت و با توجه به راه‌اندازی پروژه‌های دیگر، به‌نظر می‌رسد در سال آینده نیز میزان تولید گندله را با سرعت بیشتری پیش برد. این شرکت توانست در 10 ماه ابتدایی سال 1395 بیش از پنج میلیون و 636 هزار تن گندله تولید کند و در مقایسه با سال گذشته، بیش از 29 درصد رشد داشته باشد. لازم به ذکر است که در 10 ماه ابتدای سال 1394 میزان تولید گندله در این شرکت حدود چهار میلیون و 389 هزار تن به ثبت رسیده بود. در همین حال میزان تولید گندله در کشور حدود 21 میلیون تن بود که در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانست سهم 26 درصدی را در تولید گندله کشور داشته باشد.

 

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
افزایش جذابیت، نیاز بازار داخلی سنگ آهن
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
همایش اکتشافات معدنی
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: