داخلی‌سازی ابزار مخصوص هایما، دانگ‌فنگ، سوزوکی و پژو ۲۰۰۸
مدیرعامل ایساکو خبر داد:

داخلی‌سازی ابزار مخصوص هایما، دانگ‌فنگ، سوزوکی و پژو ۲۰۰۸

مدیرعامل ایساکو: داخلی‌سازی ابزار مخصوص تعمیرات خودروهای هایما، دانگ‌فنگ، سوزوکی و پژو ۲۰۰۸ در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، رضا حسینی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ با اتفاقاتی که برای صنعت خودرو افتاد، در حوزه‌ تامین نیازمندی‌های خارجی کارگروهی تشکیل دادیم که به‌طور موازی راهکارهای جایگزین برای تامین نیازها را در دستور کار قرار دهد؛ زیرا به دلیل محدودیت‌های ارزی که وجود داشت و پیچیدگی که در کارها ایجاد شده بود، فرآیند تامین نیازمندی‌ها طولانی می‌شد.

وی با بیان اینکه در بحث خودروهای جدیدالورود همچون هایما و دانگ‌فنگ، استخراج اقلامی که در خدمات پس از فروش بیشترین گردش را دارند، آغاز شده است، افزود: در خودروی دانگ‌فنگ تقریبا ۱۷۶ قطعه و در خودروی هایما ۲۶۰ قطعه در دو کلاس S۵ و S۷، شناسایی شده و داخلی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است؛ در بحث امکان داخلی‌سازی و توجیه‌پذیری اقتصادی این تعداد قطعات، با شرکت ساپکو (شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو) بررسی‌ها انجام شده تا متوجه شویم توسط کدام سازندگان می‌توان این قطعات را داخلی‌سازی کرد.

تا سال آینده ۲۸ قطعه هایما و دانگ‌فنگ به تولید انبوه خواهد رسید

مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو یادآور شد: در هایما S۷  و S۵ از ۲۶۰ قطعه شناسایی شده، ۷۰ قطعه بررسی داخلی‌سازی آن انجام و به ساپکو نیز اعلام شده است. از ۱۷۶ قطعه دانگ‌فنگ نیز حدود 100 قلم بررسی داخلی‌سازی و برآورد سه ساله نیاز آن انجام شده است. قیمت داخلی‌سازی آن را هم برآورد کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که چگونه می‌توانیم این قطعات را داخلی‌سازی کرده و دیگر به‌جای آنکه از دانگ‌فنگ خریداری کنیم، تولید آن در داخل انجام ‌شود.

حسینی اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری ۲۲ قطعه داخلی‌سازی شده به دست ما خواهد رسید و در سال ۹۹ نیز ۱۶ قطعه دیگر تولید خواهد شد که در مجموع ۳۸ قطعه در حوزه دانگ‌فنگ و هایما به تولید انبوه می‌رسد و باعث ۲۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی بعد از سه سال خواهد شد. در صرفه‌جویی ارزی نیز در حدود ۳۹ میلیون یوان، باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد؛ این موضوع با همکاری تنگاتنگ با ساپکو انجام شده است.

وی تاکید کرد: این قطعات تنها در حوزه خدمات پس از فروش است و اقلام پرمصرفی است که در حوزه خدمات پس از فروش به آن‌ها نیاز بسیاری داریم و در حوزه خط تولید نیست. البته ایران‌خودرو و ساپکو نیز در حوزه داخلی‌سازی قطعات، سه فاز تعریف کرده‌اند که در حدود ۲۵۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت. در این زمینه پیش‌بینی ساپکو این است که تا پایان سال، حدود ۱۰۰ میلیون یورو داخلی‌سازی قطعات محقق خواهد شد. این قطعات شامل قطعاتی همچون دیسک ترمز، سپرها و ضربه‌گیرهای درب موتور، فیلترها، کمک فنر، لنت ترمزهای دیسکی و ... اقلامی هستند که بسیار پرمصرف بوده و ما توجیه بسیار خوبی داریم که این‌ها را داخلی‌سازی کنیم.

داخلی‌سازی ۴۵ هزار ابزار مخصوص

بر اساس گزارشی از ایسنا، مدیرعامل ایساکو افزود: یکی دیگری از موضوعاتی که ما با آن درگیر بودیم این است که هرچه تیراژ تولید این خودروها بیشتر می‌شود، باید شبکه‌های نمایندگی خود را متناسب با آن توسعه دهیم. در ۳۴۵ شهر حدود ۷۶۰ نمایندگی داریم که لازم است هرچه تعداد خودروها بیشتر می‌شود، آماده‌سازی صورت گیرد تا بتوانند خدمات هایما و دانگ‌فنگ هم به مشتریان ارائه دهند که در این رابطه در خودروهای سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، هایما و دانگ‌فنگ که توسعه خدمت‌رسانی را دارند، حدودا به ۴۵ هزار ابزار مخصوص نیاز داشته‌ایم.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این ابزارهای خاص را باید از خود نمایندگی‌ها تهیه کرد، از این شرکت‌ها آمار گرفته و برآورد کردیم که با توجه به توانایی‌هایی که در داخل وجود دارد؛ بررسی کنیم داخلی‌سازی این قطعات شدنی هست یا خیر؟ در این رابطه تیمی تشکیل شد که با استفاده از نمونه‌های این اقلام، نقشه‌های فنی تهیه شد و نمونه‌ها را برای داخلی‌سازی بررسی کردیم.

وی یادآور شد: با تجربه‌های قبلی که از شرکت ایران‌خودرو دیزل داشته‌ایم و می‌دانیم که ابزارسازی‌های بسیار قوی دارند، مذاکراتی با این شرکت انجام شد که با توجه به درآمدزایی و اشتغال‌زایی که برای ایران‌خودرو دیزل داشت، مورد استقبال آن‌ها نیز قرار گرفت. با توجه به دانش و توان تخصصی بسیار بالایی که در این حوزه داشتند، وارد شده و طی پنج ماه توانستیم این ۴۵ هزار ابزار مخصوص را در داخل تولید کنیم.

قطعات داخلی‌سازی شده هم‌رده و حتی باکیفیت‌تر از نمونه خارجی

مدیرعامل ایساکو ادامه داد: در این رابطه ابتدا نمونه‌سازی صورت گرفت، سپس نمونه‌ها در شبکه مورد تست قرار گرفت. بعد از آنکه در هایما و دانگ‌فنگ موفقیت حاصل شد، تصمیم گرفتیم برای سوزوکی و ۲۰۰۸ هم، داخلی‌سازی‌ها را تعمیم دهیم. در فرآیند انجام شده به لحاظ زمانی حدود ۳۰ درصد کاهش زمان نسبت به واردات داشته‌ایم. پس از سفارش، تولید صورت می‌گرفت، حمل‌ونقل انجام می‌شد و با توجه به وضعیت ارز و غیره، تا از گمرک ترخیص شود، حدود ۹ تا ۱۱ ماه زمان‌ می‌برد؛ اما با داخلی‌سازی توانسته‌ایم این فرآیند را به پنج‌ماه کاهش دهیم و در این مدت اهداف را محقق کنیم.

حسینی افزود: علاوه بر کاهش بعد زمانی، به لحاظ مالی نیز ۱۳ میلیارد تومان کاهش هزینه ریالی داشته‌ایم. از نظر ارزی نیز در حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار یوآن برای خرید از چین، حدود ۳۸۵ هزار دلار برای خرید ابزار سوزوکی و ۹۴ هزار یورو برای خرید از فرانسه صرفه‌جویی ارزی کرده‌ایم. این نتایج در فرآیند طراحی، نقشه‌کشی و تولید دانش‌فنی این دوره حاصل شده است و در دفعات بعدی تولید این ابزارها، بیش از این‌ها با هزینه کمتر کار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه کیفیت این ابزار تولید داخل نه‌تنها از نمونه‌های خارجی آن کم ندارد، بلکه بالاتر هم هست.

نقطه اتکای داخلی‌سازی‌ها، ورود به حوزه صادرات آن‌ها

وی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت هایما که در دنیا توسعه network تعمیراتی می‌دهد، انجام شده و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که ابزارآلات مخصوص آن‌ها را تامین کنیم، اظهار کرد: هرچند که ابتدا باور نمی‌کردند ما توانسته باشیم ابزار مخصوص آن‌ها را داخلی‌سازی کنیم، اما بعد از بازدید نمونه‌ها، از پیشنهاد همکاری ما استقبال کردند. درواقع نقطه قابل اتکای این داخلی‌سازی‌ها، ورود به بحث صادرات است. به عبارتی پتانسیلی در داخل کشف شده است که با استفاده از توانایی و تجربیات داخل، ابزارهای مخصوص (special tools) که به عنوان دانش‌فنی در اختیار خود شرکت‌ها بوده و به قیمت‌های گزاف به شرکای تجاری خود می‌فروشند، می‌توانیم در داخل تولید کرده و تا مرحله‌ای پیش برویم که صادرات نیز داشته باشیم.

مدیرعامل ایساکو در پایان تاکید کرد: در حوزه خودکفایی و حمایت از روند تولید داخل در قطعات پرمصرف آنچه که اشاره شد، تازه شروع کار ما بوده و مسلما با این تعداد جلو می‌رویم و قطعا این حرکت به یک چرخه تبدیل خواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود. امیدواریم توانمندی‌ها و خودباوری‌هایی که در مجموعه ایران‌خودرو شکل می‌گیرد، بتوانیم به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم تا بتوانیم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در این شرایطی که هستیم، علاوه‌ بر اینکه از پتانسیل داخلی استفاده می‌کنیم، از دانش و تجربه و دانش نیروی داخلی و جوان خود بهره گیریم و بتوانیم در حوزه بازارهای خارجی و صادراتی توانمند ظاهر شویم.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد سیرجان ایرانیان
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
نود و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نود و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نود و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

نودمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نودمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

نودمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: