• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل بنگاه ریخته‌گری دویران:

میزان مس بازیافتی به نوع کوره و ضایعات بستگی دارد

  • کد خبر : 3195
  • 28 اردیبهشت 1399 - 18:31
میزان مس بازیافتی به نوع کوره و ضایعات بستگی دارد
مدیرعامل بنگاه ریخته‌گری دویران گفت: میزان مس در انواع ضایعات با یکدیگر متفاوت است و در این میان، ضایعات سیم و کابل از خلوص و میزان بیشتری مس برخوردار هستند، البته نوع کوره و ماشین‌آلات نیز در جداسازی مقدار مس از ضایعات بی‌اثر نیست.

مدیرعامل بنگاه ریخته‌گری دویران گفت: میزان مس در انواع ضایعات با یکدیگر متفاوت است و در این میان، ضایعات سیم و کابل از خلوص و میزان بیشتری مس برخوردار هستند، البته نوع کوره و ماشین‌آلات نیز در جداسازی مقدار مس از ضایعات بی‌اثر نیست.

احمد دویران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: اولین اقدام در کارگاه ریخته‌گری خرید و تهیه ضایعات مسی همچون سرباره مس، مس ذوبی، زردبار، ضایعات سیم و کابل و خاک مس است که جهت جداسازی و ذوب وارد کوره می‌شوند. پس از جدا کردن مس خالص از ناخالصی‌ها، مس حاصل را درون قالب‌های مخصوص ریخته و شمش تولید می‌کنیم. شمش‌ها را در اختیار مجتمع مس سرچشمه قرار می‌دهیم و از آنجا بین صنایع مختلف توزیع شده و مورد استفاده تولیدکنندگان محصولات مسی قرار می‌گیرد. برخی از تجار و تولیدکنندگان نیز خود به صورت مستقیم اقدام به خرید مس جداسازی‌شده از ما می‌کنند که در ادامه آن‌ها نیز شمش تولیدی خود را به مجتمع مس سرچشمه می‌فروشند.

وی عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید کارگاه ثابت نیست؛ چراکه مقدار مس موجود در انواع ضایعات و خاک با یکدیگر متفاوت است. در برخی ضایعات و خاک‌ها، ۲۰ درصد و در برخی دیگر ۱۰ درصد یا کمتر مس وجود دارد و چون این میزان مس غیر قابل پیش‌بینی است، در نتیجه میزان مواد اولیه و تولید کارگاه در ماه به طور دقیق قابل ارزیابی نیست.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دویران اضافه کرد: انواع ضایعات مسی نیز از نظر کیفیت و خالصی درجه‌بندی‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، سیم‌های مصرفی در دینام از نوع لاکی بوده و به دلیل لاکی که روی این سیم‌ها برای جلوگیری از اتصال برق قرار دارد، میزان مس کمتری حاصل می‌شود، اما در سیم و کابل‌های مسی، کابل به راحتی از هادی جدا می‌شود و مس به دست آمده، از خلوص بالایی برخوردار است. در بین تمام ضایعات، گل مس‌های کابل‌سازی‌ها بیشترین حجم مس را دارند که به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد آن را مس تشکیل می‌دهد و مواد اولیه مطلوبی جهت تولید شمش محسوب می‌شود.

دویران تصریح کرد: در کارگاه ریخته‌گری تنها نوع کوره از اهمیت خاصی برخوردار است. کوره‌ها به دو نوع دوار و القایی تقسیم می‌شوند، کوره‌های دوار در روش سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به کوره‌های القایی که مدرن‌تر هستند، در سرعت تولید و نوع مواد مذاب تولیدی تفاوت دارند. در کارگاه ریخته‌گری ما از کوره‌های دوار و زمینی جهت ذوب و جداسازی مس و ناخالصی استفاده می‌‌شود. قابل ذکر است که کوره‌های جدید مجهز به یک سیستم فیلتراسیون برای جلوگیری از آلایندگی عملیات جداسازی و به دام انداختن اکسید روی حاصل از ذوب ضایعات هستند.

وی بیان کرد: ضایعات مصرفی در کارگاه را از کارخانه‌های شیرآلات بهداشتی، تولیدی‌های برنج و برنز، شرکت‌های کابل‌سازی و برخی از کارخانه‌های محصولات مسی که در کرمان فعال هستند، تهیه می‌کنیم، البته برخی نیز ضایعات مسی را از کشورهایی مانند عراق و ترکیه وارد می‌کنند. در چند ماه اخیر، نوسانات شدید قیمتی، فعالیت تولیدی‌هایی همچون کارگاه ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در این شرایط، با کمبود مواد اولیه روبه‌رو شدیم. در حال حاضر نیز اغلب بنگاه‌های ضایعاتی تعطیل شده‌اند و به دلیل رکود اقتصادی، کارخانه‌های شیرآلات بهداشتی و کابل‌سازی هم با مشکلات متعددی مواجه هستند. از طرفی، در تامین سوخت مصرفی کوره که نفت است نیز دچار مشکل شده‌ایم و به طور کلی وضعیت تولید در شرایط بدی قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3195

نوشته‌های مشابه